Dersin amacı; kent ekonomisi ve kent coğrafyası ile ilgili temel kavram ve süreçler konusunda öğrenciyi bilgilendirmek, yaratıcı kent, yaratıcı endüstriler ve yaratıcı sınıf ilişkisi hakkında verilen bilgileri bir örnek yardımıyla, yeniden düşünme ve tartışma ortamı yaratarak beceri ve yetkinlik kazandırmaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Evrim ÖZKAN (bu ders güz dönemi açılmıştır)
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 09-12 Seminer Salonu II (Zemin kat)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma 13:00-14:00 2C05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Görsel araçlarla sözlü anlatım, örnek çalışmalar, tartışma.
Temel Kaynaklar
- Hall, P (1996). Cities of Tomorrow. Blackwell.
- Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group
- Duru, B. ve Alkan, A. (der. ve çev.) (2002) 20. Yüzyıl Kenti. Ankara: İmge Kitabevi
- Keat, R. ve Urry, J. (2001). Bilim Olarak Sosyal Teori. İmge Kitabevi.
- Power, D. and Scott, A.J. (eds.) (2004). Cultural Industries and the Production of Culture.
USA: Routledge
-Töre, E. (2010). İstanbul Film Endüstrisi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
-Landry, C. (2000). The Creative City. London: COMEDIA
-Enlil, Z. Ve Evren, Y. (der.) (2011). Yaratıcı İstanbul. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Yayınları
-Landry, C. (2006). The Art of City Making. London: COMEDIA
-Flodia, R. (2005). Cities and the Creative Class. NY: Routledge.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders programı ve işleyişi hakkında genel bilgilendirme.Kent coğrafyası ve kent ekonomisi ilişkisinin irdelenmesi.
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
2. Hafta
Kent coğrafyası ve kent ekonomisi ilişkisinin irdelenmesi. (devam)
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
3. Hafta
Sanayi öncesi kent, sanayi kenti
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
4. Hafta
Yaratıcı endüstriler/kültür endüstrileri
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
5. Hafta
Kültür mahalleleri - Yaratıcı Sınıf
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
6. Hafta
Yaratıcı sınıf- Yaratıcı Kent
Görsel malzemeler yardımıyla anlatım- CATS senkron
7. Hafta
ARA SINAV
CATS
8. Hafta
Bir yaratıcı kent örneğinin araştırılması
CATS senkron
9. Hafta
Bir yaratıcı kent örneğinin araştırılması
CATS senkron
10. Hafta
Bir yaratıcı kent örneğinin araştırılması
CATS senkron
11. Hafta
Bir yaratıcı kent örneğinin araştırılması
CATS senkron
12. Hafta
Öğrenci (grup) sunumları
Sunum ve tartışma- CATS senkron
13. Hafta
Öğrenci (grup) sunumları
Sunum ve tartışma- CATS senkron
14. Hafta
Öğrenci (grup) sunumları
Sunum ve tartışma- CATS senkron
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
60
ÖÇ-1
Değişen kent coğrafyasına ve kent ekonomisine dair bulguları saptama, bir örnek üzerinden eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme (YETKİNLİK), 1
ÖÇ-2
Bir yaratıcı kent örneğini takım çalışması ile ortaya koyabilme (BECERİ), 23
ÖÇ-3
Bir yaratıcı kent örneğini kent ekonomisinin ve kent coğrafyasının biçimlenmesinde rol alan etkenler bağlamında araştırabilme (BECERİ), 3
ÖÇ-4
Bir yaratıcı kent örneğini farklı temsil ortamlarını kullanarak ortaya koyabilme (BECERİ), 2
ÖÇ-5
Yaratıcı kent, yaratıcı sınıf, yaratıcı endüstriler gibi kavramlar arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ), 3
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.