Kentsel dönüşümle ilgili temel teorik altyapı ve ilkeler hakkında detaylı bilgi vermek. Kentsel dönüşümü, farklı coğrafyalarda mevcut olan kentsel dönüşüm pratikleri üzerinden tartışmaya açmak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Doç.Dr. Evrim TÖRE
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Konuların görsel malzeme yardımıyla desteklenerek aktarılması.
Öğrencilerin (gruplar halinde) seçilen kentsel dönüşüm örneklerini araştırmaları ve sunmaları.
Temel Kaynaklar
Adair, A. (1993). Financing of property development, J. Berry, S.Mc Greal ve B. Deddis (der.) Urban Regeneration: property investment and development (ss. 50-76) içinde. London: E. & F. N. Spon.
Bianchini, F., Dawson, J. ve Evans, R. (1992). Flagship projects in urban regeneration, P. Healey, S. Davsudi, M. O’ Toole, S. Tavsanoglu ve D. Usher (der.) Rebuilding the City: property-led urban regeneration (ss. 245-255) içinde. London, E. & F. N. Spon.
Brownill, S. (1990). Developing London’s Docklands, Another Great Planning Disaster. London: Paul Chapman.
Evans, G. (2005). Measure for Measure: Evaluating the Evidence of Culture’s Contribution to Regeneration, UrbanStudies, Vol.42, Nos 5/6, 959-983.
Foster, J. (1999). Docklands: Cultures in Conflict, Worlds in Collision. London: UCL Press.
Göksu, E. ve Bal, E. (2010). Türkiye’de Neoliberal Mekansal Gelişim Stratejisi Olarak Kentsel Dönüşüm Projeleri, D. Özdemir (der.) Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama, Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları (ss.256-284) içinde. İstanbul: Nobel Yayınları.
Healey, P. (1992). Urban regeneration and the development industry, P. Healey, S. Davsudi, M. O’ Toole, S. Tavsanoglu ve D. Usher (der.) Rebuilding the City: property-led urban regeneration (ss. 14-35) içinde. London: E. & F. N. Spon.
Jones, P. ve Evans, J. (2008). Urban Regeneration in the UK. London: Sage.
Loftman, P. ve Nevin, B. (1995). Prestige Projects and Urban Regeneration in the 1980w and the 1990s: a review of benefits and limitations, Planning Practice & Research, 10:3-4, s.299-316.
Pacione, M. (2009). Urban Geography A Global Perspective, Routledge: NY.
Roberts, P. (2000). The Evolution, Definition and Purpose of Urban Regeneration, P. Roberts ve H. Skyes (der.) Urban Regeneration a Handbook (pp. 9-36) içinde.London: Sage Publications.
Smyth, H. (1994). Marketing the City: the role of flagship developments in urban regeneration. London: E. & F. N. Spon.
Tallon, A. (2010). Urban Regeneration in the UK. NY: Routledge.
Turok, I. (1992). Property-led regeneration: panacea or placebo?, Environment and Planning, A, 24, s.361-379.
Türkün, A. (der.) (2014). Mülk, Mahal, İnsan. İstanbul’da Kentsel Dönüşüm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
İlgili mevzuat (6306, 5393, 5306, 775...)
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin içeriği, kapsamı, yöntemi ve kaynakçası hakkında bilgilendirme
-
2. Hafta
Kuzey Amerika ve Batı Avrupa kentlerinde kentsel dönüşümün gelişimini yönlendiren süreç ve koşullar
Görsel malzeme yardımıyla anlatım
3. Hafta
Kentsel dönüşümün gelişiminde farklı yaklaşımlar: Emlak-Eksenli, Turizm Eksenli ve Kültür-Eksenli Dönüşüm Projeleri
Görsel malzeme yardımıyla anlatım
4. Hafta
Türkiye kentlerinin dönüşümü: Türkiye’de kentsel dönüşümü hazırlayan süreçler, temel tartışmalar
Görsel malzeme yardımıyla anlatım
5. Hafta
Türkiye kentlerinin dönüşümü: Türkiye’de kentsel dönüşüm mevzuatı ve temel tıkanma noktaları
Görsel malzeme yardımıyla anlatım
6. Hafta
Öne çıkan kavram ve ilkeler doğrultusunda çalışmanın yöntem ve araçlarının netleştirilmesi, grupların oluşturulması ve yerli/yabancı örneklerin seçilmesi
Atölye çalışması
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Kentsel dönüşüm projeleri grup çalışmaları
Atölye çalışması
9. Hafta
Kentsel dönüşüm projeleri grup çalışmaları
Atölye çalışması
10. Hafta
Kentsel dönüşüm projeleri grup çalışmaları
Atölye çalışması
11. Hafta
Kentsel dönüşüm projeleri grup çalışmaları
Atölye çalışması
12. Hafta
Projelere dair amaç, yöntem, temel toplumsal, ekonomik ve fiziksel çıktıların ve yaygın tartışmaların sunulması, tartışılması
Sunum
13. Hafta
Projelere dair amaç, yöntem, temel toplumsal, ekonomik ve fiziksel çıktıların ve yaygın tartışmaların sunulması, tartışılması
Sunum
14. Hafta
Projelere dair amaç, yöntem, temel toplumsal, ekonomik ve fiziksel çıktıların ve yaygın tartışmaların sunulması, tartışılması
Sunum
15. Hafta
Projelere dair amaç, yöntem, temel toplumsal, ekonomik ve fiziksel çıktıların ve yaygın tartışmaların sunulması, tartışılması
Sunum
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
50
ÖÇ-1
Farklı coğrafyalarda yapılan çalışmaların içeriklerine, yöntem ve araçlarına ilişkin bilgi sahibi olunması.
ÖÇ-2
Uygulanmış, sonuçları itibariyle değerlendirilmeye uygun kentsel projelerin; kentsel dinamikler gözetilerek eleştirel biçimde ele alınması becerisinin geliştirilmesi.
ÖÇ-3
Türkiye’de ve yurtdışında yürütülmekte olan dönüşüm projelerine dair süreçleri farklı koşullar nezdinde karşılaştırarak değerlendirebilme becerisinin kazanılması.
ÖÇ-4
Araştırma kurgusundan hareketle, seçilecek örneklere ilişkin yazılı ve görsel materyalin toplanması, içerik dahilinde süzülmesi becerisinin kazanılması.
ÖÇ-5
Araştırma ve sunumun gerektirdiği çalışma sürecinin grup çalışmasıyla, görev bölüşümü içerisinde yapılması becerisinin kazanılması.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.