Ders kapsamında öğrencilerin seçilen yer ve konuya göre ilgili kullanıcılar (halk) ve paydaşlarla (Belediye, yerel dernek, vakıf ve örgütlenmeler, meslek odaları vb.) birlikte çalışarak analizlerin ve ihtiyaç programının geliştirmesi hedeflenmektedir.
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Alan ve atölye çalışması
Temel Kaynaklar
• Anderson, N. M. (2014). Public interest design: expanding architecture and design through process and impact. Public: A Journal of Imagining America, 2(2). Retrieved from
http://public.imaginingamerica.org/blog/article/public-interest-design-expanding-architecture-and-design-through-process-and-impact/
• Comerio, M. C. (1984). Community design: idealism and entrepreneurship. Journal of Architectural and Planning Research, 1(4), 227-243.
• Comerio, M. C. (1987). Design and empowerment: 20 years of community architecture. Built Environment, 13(1), 15-28.
• Jenkins, P. and Pereira,M. (2010). International experience. In P. Jenkins & L. Forsyth, (Eds.), Architecture, Participation and Society. 39-59. London: Routledge.
• Meron, G. (2013). Community Engaged Design Education: Final Report from the 2012 Fellowship for Social and Institutional Change at Cornell University. Retrieved from https://issuu.com/giladmeron/docs/sicfellowship_finalreport
• Sanoff, H. (2000). Community participation methods in design and planning. USA: John Wiley & Sons, Inc.
• Schuman, A. W. (2005). Introduction: The Pedagogy of Engagement. In M. C. Hardin, (Ed.), From the studio to the streets: Service-learning in planning and architecture, 1-15. Washington, DC: American Association for Higher Education.
• Ertaş, H. (2017). Yuvarlak Masa Toplantısı: Katılımcı Mimarlık: İmkanlar ve Tuzaklar. XXI, Mart 2017. https://xxi.com.tr/i/katilimci-mimarlik-imkanlar-ve-tuzaklar
Diğer Kaynaklar
Web Sayfaları:
• Auburn Rural Studio
www.ruralstudio.org
• Dayanışma Mimarlığı Sergisi https://www.dayanismamimarligi.org/kitap.php?l=En
• MEF Üniversitesi Tasarla-Yap Stüdyosu
http://fada.mef.edu.tr/tr/2018
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin konusu, kapsamı ve çalışma alanı ilgili bilgilendirme – Sunum: Mimarlıkta Katılımcı Uygulamalar
Ders anlatımı
2. Hafta
Analiz Çalışmaları: Alanda anket çalışmaları ile alana ilişkin temel analiz verilerinin elde edilmesi
Alan Çalışması
3. Hafta
Analiz Çalışmaları: Alanda anket çalışmaları ile alana ilişkin temel analiz verilerinin elde edilmesi
Alan Çalışması
4. Hafta
Analiz Çalışmaları: Alanda gerçekleştirilen anketlerin değerlendirilmesi ve grafiklere dönüştürülmesi– Sunum: Bahçelievler Belediyesi ile
Alan Çalışması
5. Hafta
Analiz Çalışmaları: Alanda gerçekleştirilen anketlerin değerlendirilmesi ve grafiklere dönüştürülmesi
Alan Çalışması
6. Hafta
Ara sunum 1a: Analiz çalışma sonuçlarının grafik ve tablolarla sunumu (Grup yürütücülerine yönelik sunum)
Atölyede öğrenci sunumları
7. Hafta
Cumhuriyet Bayramı
8. Hafta
Ara sunum 1b: Analiz çalışma sonuçlarının grafik ve tablolarla sunumu ve tasarım alternatiflerinin seçimi (Alanda katılımcılara sunum)
Workshop + Sergi 1
9. Hafta
Tasarım Çalışmaları: Analiz çalışmalarında elde edilen veriler doğrultusunda parka ilişkin tasarım alternatiflerinin vaziyet planı üzerinde geliştirilmeye başlanması
Atölye Çalışması
10. Hafta
Tasarım Çalışmaları: Analiz çalışmalarında elde edilen veriler doğrultusunda parka ilişkin tasarım alternatiflerinin geliştirilmesi, kesit ve görünüş çalışmalarının gerçekleştirilmesi
Atölye Çalışması
11. Hafta
Tasarım Çalışmaları: Analiz çalışmalarında elde edilen veriler doğrultusunda parka ilişkin tasarım alternatiflerinin geliştirilmesi, kesit ve görünüş çalışmalarının gerçekleştirilmesi- Bahçelievler Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürü Peyzaj Mimari Begüm Kalaycı ile jüri
Atölye Çalışması
12. Hafta
Ara sunum 2a: Tasarım alternatiflerinin sunulması (Grup yürütücülerine yönelik sunum)
Atölyede öğrenci sunumları
13. Hafta
Ara sunum 2b: Tasarım alternatiflerinin sunulması, sergilenmesi ve seçimi (Belediyede halk toplantısında katılımcılara sunum)
Workshop + Sergi 2
14. Hafta
Değerlendirme: Final sunum çalışmaları
Atölyede öğrenci sunumları
15. Hafta
Final Sergisi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara Jüriler
2
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Mimarlık mesleğinin kamu faydası yaratan bir araç olduğunu anlama (BİLGİ),
ÖÇ-2
Alanda ne tür bir fonksiyon yer alacağı ve nasıl bir kentsel/mimari tasarım yapılacağına dair araştırma ve tasarım sürecinde katılımcı bir anlayış benimsenme (BİLGİ),
ÖÇ-3
Alan araştırması sürecinde, toplumsal, mekânsal ve ekonomik yapıları, sorun, ihtiyaç ve talepleri anlamaya yönelik araştırma yapma ve derleme (BECERİ)
ÖÇ-4
Araştırma ve tasarım sürecinde gerek paydaşlarla, gerekse tasarım ekibiyle ortak çalışma yapabilme (BECERİ)
ÖÇ-5
Katılımcı tasarım yaklaşımlarını, mimarlık eğitiminin ve mesleğinin bir parçası olarak deneyimleme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.