İstanbul'daki en erken kalıntıların, Antik dönemden başlayarak Bizans , Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerini kapsayacak şekilde şehrin tarihi ve kültürle katmanlarının tanıtımı. Şehrin kültürel mirasının bileşenleri olarak, farklı dönemlere ait anıtlarının, tarihi alanlarının ve arkeolojik kalıntılarının yeniden ele alınması ve mevcut durumlarının ve koruma sorunlarının değerlendirilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
%80 derse devam, MIM5031 Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Bilgisi veya İÇM6002 Restorasyon derslerinden birini almış olmak.
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Ders içeriğindeki konu başlıklarını görsel tekniklerden yararlanarak sunma.
- Öğrencilerin, İstanbul Kültürel Mirası'nın parçasını oluşturan öğelerden ders kapsamında belirlenen örnekler üzerine araştırma yapması ve araştırma konularını yerinde sunmaları
Temel Kaynaklar
-Ahunbay, Z. (2012), “İstanbul’un Tarihi Alanları”, Dünya Mirasında Türkiye. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
-Akın, N. (2002), 19. yüzyılın ikinci yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayınları.
-İstanbul Mimarlık Rehberi. (2005-2006). Editör: Afife Batur, Koordinatör: Göze Üner. Istanbul: TMMOB Mimarla Odası Yayınları.
-Çelik, Z. (1996). Değişen İstanbul: 19. yüzyılda Osmanlı başkenti. Çev. Selim Deringil, İstanbul: Türkiye Eğitim ve Toplumsal Tarih Vakfı.
-Eyice, S. (2006). Tarih Boyunca İstanbul. İstanbul: Etkileşim Yayınları.
-İstanbul Ansiklopedisi. (1994). İstanbul Tarih Vakfı Yayınları.
-Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi: Bizantion, Konstantinopolis. Çev. Zeynep Rona, İstanbul: Türk İş Bankası Kültür Yayınları.
-Mango, C. (2008). Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu. Çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
-Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası: 17. yüzyıl başlarına kadar Byzantion-Konstantinopolis-İstanbul. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
-Yerasimos, S. (2000). İstanbul İmparatorluklar Başkenti. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
Diğer Kaynaklar
-Ahunbay, Z. (2011), İstanbul’da Kentsel Mimari, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
-Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. İstanbul: YEM Yayınları.
-Kuban, D. (1998). İstanbul Yazıları. İstanbul: YEM Yayın.
-Magdalino, P. (1996). Ortaçağ’da İstanbul: 6. ve 13. yüzyıllar arasında Konstantinopolis’in Kentsel Gelişimi. Çev. Barış Cezar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
-Müller-Wiener, W. (1998). Bizans’tan Osmanlı’ya İstanbul Limanı. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
-Necipoğlu, G. (2013). Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu’nda mimari kültür. Çev. Gül Çağalı Güven İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı ve kapsamı hakkında öğrencileri bilgilendirme
Dijital sunum teknikleri.
2. Hafta
İstanbul'un kültürel katmanları. En erken kalıntılar ve bir Megara yerleşimi Bizantion. Konstantinopolis'in kuruluşu. Geç Antik dönem ve Ortaçağ'daki boyunca kentin gelişimi. Bugünün İstanbul'unda Bizans izleri.
Dijital sunum teknikleri.
3. Hafta
İstanbul'un 15. yüzyılın ortasında Osmanlı başkentine dönüşümünden 19. yüzyıla kadar gelişimi.
Dijital sunum teknikleri.
4. Hafta
Şehrin 19. yüzyıldaki değişimi. Cumhuriyet dönemi İstanbul'u. 20. yüzyıldaki ilk şehir planları ve diğer imar faaliyetleri
Dijital sunum teknikleri.
5. Hafta
İstanbul Tarihi Yarımada yönetim planı: kararlar ve uygulamalar. İstanbul'un kültürel mirasını koruma amaçlı yasal düzenlemeler. Tarihi bir sit olarak İstanbul Tarihi Yarımada ve Dünya Miras Listesi'ndeki "İstanbul'un Tarihi Alanları".
Dijital sunum teknikleri.
6. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (AYASOFYA, İBRAHİM PAŞA SARAYI, KÜÇÜK AYASOFYA CAMİİ).
Alanda sunum.
7. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (YEREBATAN VE BİNBİRDİREK SARNIÇLARI, SOKULLU KÜLLİYESİ, CAFER AĞA MEDRESESİ).
Alanda sunum.
8. Hafta
Cumhuriyet Bayramı
9. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (ZEYREK KİLİSE CAMİİ, GÜL CAMİSİ, KÜÇÜK MUSTAFA PAŞA HAMAMI).
Alanda sunum.
10. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (
ŞEHZADEBAŞI KÜLLİYESİ, DAMAT İBRAHİM PAŞA KÜLLİYESİ, VEFA SEMTİ).
Alanda sunum.
11. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (KARİYE MÜZESİ, TEKFUR SARAYI, MİHRİMAH SULTAN KÜLLİYESİ).
Alanda sunum.
12. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (BALAT SEMTİ, FENER RUM PATRİKHANESİ, KANLI KİLİSE, FENER RUM LİSESİ).
Alanda sunum.
13. Hafta
Alan gezisi ve ödevlerin sunumu (SÜLEYMANİYE SEMTİ, SÜLEYMANİYE KÜLLİYESİ).
Alanda sunum.
14. Hafta
Dersin genel değerlendirmesi.
Sözlü anlatım ve tartışma.
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
İstanbul'un tarihi ve kültürel katmanları hakkında bilgi edinme.
ÖÇ-2
Kentsel, mimari ve arkeolojik değerlerin korunması konusunda uygun ve gerekli yaklaşımları öğrenme.
ÖÇ-3
Tarihi ve kültürel değerleri koruma ve sürekliliklerinin sağlanması konusundaki sorumluklulukların kavranması.
ÖÇ-4
İstanbul'un kültürel mirasının bileşenlerinin tanınarak, mevcut durumlarının değerlendirilmesi.
ÖÇ-5
İstanbul'un kültürel mirasının korunması konusundaki yaklaşımların tartışılması.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.