Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


İlk Yardım ve Acil Bakım

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
HEM4005 4 İlk Yardım ve Acil Bakım 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu derste öğrenciler; ilkyardımın amacı ve tarihçesini, sivil savunma, kalp ve solunum durmalarında, boğulmalarda, kanamalarda, donmalarda, yanıklarda, travmalarda, kırık-çıkık ve burkulmalarda, zehirlenmelerde, böcek sokmaları ve hayvan ısırıklarında ve doğal afetlerde uygulanacak ilkyardım ve acil bakım ile ilgili temel bilgiyi öğrenecek, topluma, aileye ve bireye bu bilgiler doğrultusunda gerekli bakımı verebilecek beceriyi kazanacaktır. 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Mukaddes Turan Miral
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 15.00-16.45, Şirinevler Kampüsü C Blok B2-02 (Amfi B2-02)
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, 13:00-15:00, Şirinevler Kampüsü 2. Kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Sözlü anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma, vaka tartışması, vaka eğitimi senaryoları, video gösterimi.
Temel Kaynaklar Sözen C. İlkyardım ve Acil Bakım, Göktuğ Basım Yayım, İstanbul, 2006.

Uçar M. Hepimiz için A’dan Z’ye İlkyardım, 2.Baskı, Atlas Kitapçılık, Ankara, 2008.

Türkeş MC, Özcan Ü. İlkyardım Eğitimi, Alfa Akademi Basım, İstanbul, 2005.

Diğer Kaynaklar Tabak RS, Somyürek Hİ. Temel İlkyardım ve Acil Bakım, Palme Yayıncılık, Ankara, 2008.

Süzen B, İnan H. İlkyardım, Kelebek Matbaacılık, İstanbul, 2005.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin takdimi İlk Yardımın Tarihçesi ve Amacı Sözlü anlatım
2. Hafta AFAD, KBRN Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi
3. Hafta Kalp- Akciğer Canlandırması Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi, uygulama Tartışma Video Gösterimi
4. Hafta Boğulma ve Solunum Yolu Tıkanmasında İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi, uygulama Tartışma Video Gösterimi
5. Hafta Kanamalar ve İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi, uygulama Tartışma Video Gösterimi
6. Hafta Yanıklarda İlkyardım Donmalarda İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma Video Gösterimi
7. Hafta Böcek ve Hayvan Isırıklarında İlkyardım Zehirlenmelerde İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Kırık Çıkık ve Burkulmada İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi, uygulama Tartışma Video Gösterimi
10. Hafta Yaralanmalarda İlkyardım Pansumanlar ve Sargılar Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma Video Gösterimi
11. Hafta Hasta Taşıma Teknikleri Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma Video Gösterimi
12. Hafta Doğal Afetlerde İlkyardım Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
13. Hafta Crush sendromu Dersin Değerlendirmesi Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
14. Hafta Final Sınavları Haftası
15. Hafta Final Sınavları Haftası
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1İlkyardımın amacını açıklayabilir.
ÖÇ-2Sivil savunmanın amaç ve hedeflerini sayabilir.
ÖÇ-3Kalp-solunum durmasını tanımlayabilir ve kalp-akciğer canlandırması yapabilir.
ÖÇ-4Kanamayı tanımlayabilir, kanamayı durdurma yöntemlerini uygulayabilir.
ÖÇ-5Boğulmayı tanımlayabilir ve boğulmalarda ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-6Travmaları tanımlayabilir ve travmalarda ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-7Kırık- çıkık ve burkulmalarda ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-8Yanıkta ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-9Donmalarda ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-10Zehirlenmelerde ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-11Böcek ve hayvan ısırıklarında ilkyardımı uygulayabilir.
ÖÇ-12Doğal afetlerden korunma yollarını sayabilir.
ÖÇ-13Doğal afetlerden sonra ilkyardımı uygulayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir.
PÇ-3Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular.
PÇ-4Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
PÇ-5Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır.
PÇ-6Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-8Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir.
PÇ-9Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir.
PÇ-10Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÇ-11Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÇ-12Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur.
PÇ-13Kazandığı temel mesleki değerleri korur.
PÇ-14Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7              
ÖÇ 8              
ÖÇ 9              
ÖÇ 10              
ÖÇ 11              
ÖÇ 12              
ÖÇ 13