|
Dersin Amacı |
Sosyolojinin bir alt disiplini olarak gelişen sağlık sosyolojisinin temel yaklaşım ve kuramlarını öğrencilere aktararak, onlara sağlık alanını sosyolojik bir gözle değerlendirebilme yetisini kazandırmak. |
Ön Koşullar |
- |
Eş Koşullar |
- |
Özel Koşullar |
- |
Öğretim Üyeleri |
Dr. Öğr. Üyesi Canan Bulut |
Asistanlar |
|
Ders Gün,Saat ve Yeri |
Şirinevler Kampüsü C Blok B-2.Kat Amfi |
Görüşme Saatleri ve Yeri |
Şirinevler Kampüsü C Blok B-2.Kat Amfi |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Sözlü anlatım, soru - cevap yöntemi, tartışma. |
Temel Kaynaklar |
- Doğanalp Çoban, S. (2020). SAĞLIK VE HASTALIK SOSYOLOJİSİ: Düşünürler ve Düşünceleri: Bryan Turner.
- Erdem, Ramazan. (2020). Sağık ve Hastalık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Diğer Kaynaklar |
|
|
Haftalık Ders Programı |
Hafta |
Dersin İçeriği |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1. Hafta |
Sağlık Sosyolojisine Giriş
|
Sözlü anlatım |
2. Hafta |
Sağlık Sosyolojisinin Gelişimi, Farklı Kuramsal Yaklaşımlar, Sağlık ve Hastalık Kavramları |
Sözlü anlatım |
3. Hafta |
Tıbbi Bilginin Sosyal İnşası: Toplumun Tıbbileştirilmesi, Tıbbi Söylem ve Sosyal Kontrol |
Sözlü anlatım |
4. Hafta |
Sosyolojik Olarak Beden; Beden ve Sağlık
|
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi |
5. Hafta |
Hastalık ve Hasta Olma Hali: `Hasta Rolü? Hastalığın Fiziki ve Sosyal İdaresi, Hekim-Hasta İlişkileri, Geleneksel ve Tamamlayıcı Uygulamalar |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi |
6. Hafta |
Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık; Sağlık Sektöründe Kadın, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı ve Haklar, Sosyal Damgalanma |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi |
7. Hafta |
Irk/Etnisite ve Sosyal Sınıf Kavramları Çerçevesinde Sağlık |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
8. Hafta |
Ara Sınav |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Sağlık ve Kalkınma, Sağlık Politikaları, Uluslararası Karşılaştırmalar
|
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
10. Hafta |
Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Türkiye’de Sağlığın Değişimi |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
11. Hafta |
Karşılaştırmalı Sağlık Politikaları
|
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
12. Hafta |
Sağlık Hakkı ve Toplumsal Hareketler |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
13. Hafta |
Risk Toplumu, Tüketim Toplumu
|
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
14. Hafta |
Yeni teknolojiler ve biyo-etik tartışmalar, Sağlık ve Eşitsizlik |
Sözlü anlatım
Soru - cevap yöntemi
Tartışma |
15. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
16. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
17. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
ÖÇ-1 | Sosyolojik kavramları tanımlayabilir.
| ÖÇ-2 | Sağlık ve hastalığın sosyal bağlamını ve farklı kuramsal yaklaşımları öğrenir.
| ÖÇ-3 | Toplumsal cinsiyet, sosyal sınıf, ırk/etnisite gibi faktörler çerçevesinde kavramları değerlendirmeyi öğrenir ve toplumsal olarak bedene atfedilen değerlerin ve bedene dair algıların farkına varır.
| ÖÇ-4 | Tıbbın tarihsel gelişimi içerisinde hastalık ve sağlık kavramlarında yaşanan dönüşüme dair çıkarımlarda bulunur.
| ÖÇ-5 | Sağlık alanındaki eşitsizlikleri değerlendirebilir. |
|
Program Çıktıları |
PÇ-1 | Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir. | PÇ-2 | Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir. | PÇ-3 | Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular. | PÇ-4 | Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur. | PÇ-5 | Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır. | PÇ-6 | Etkili iletişim becerilerini kullanır. | PÇ-7 | Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir. | PÇ-8 | Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir. | PÇ-9 | Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir. | PÇ-10 | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | PÇ-11 | Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | PÇ-12 | Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur. | PÇ-13 | Kazandığı temel mesleki değerleri korur. | PÇ-14 | Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır. |
|