Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sosyoloji ve Sağlık

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
HEM4008 Sosyoloji ve Sağlık 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Sosyolojinin bir alt disiplini olarak gelişen sağlık sosyolojisinin temel yaklaşım ve kuramlarını öğrencilere aktararak, onlara sağlık alanını sosyolojik bir gözle değerlendirebilme yetisini kazandırmak.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Canan Bulut
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Şirinevler Kampüsü C Blok B-2.Kat Amfi
Görüşme Saatleri ve Yeri Şirinevler Kampüsü C Blok B-2.Kat Amfi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Sözlü anlatım, soru - cevap yöntemi, tartışma.
Temel Kaynaklar  - Doğanalp Çoban, S. (2020). SAĞLIK VE HASTALIK SOSYOLOJİSİ: Düşünürler ve Düşünceleri: Bryan Turner.

-  Erdem, Ramazan. (2020).  Sağık ve Hastalık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sağlık Sosyolojisine Giriş Sözlü anlatım
2. Hafta Sağlık Sosyolojisinin Gelişimi, Farklı Kuramsal Yaklaşımlar, Sağlık ve Hastalık Kavramları Sözlü anlatım
3. Hafta Tıbbi Bilginin Sosyal İnşası: Toplumun Tıbbileştirilmesi, Tıbbi Söylem ve Sosyal Kontrol Sözlü anlatım
4. Hafta Sosyolojik Olarak Beden; Beden ve Sağlık Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi
5. Hafta Hastalık ve Hasta Olma Hali: `Hasta Rolü? Hastalığın Fiziki ve Sosyal İdaresi, Hekim-Hasta İlişkileri, Geleneksel ve Tamamlayıcı Uygulamalar Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi
6. Hafta Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık; Sağlık Sektöründe Kadın, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı ve Haklar, Sosyal Damgalanma Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi
7. Hafta Irk/Etnisite ve Sosyal Sınıf Kavramları Çerçevesinde Sağlık Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
8. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
9. Hafta Sağlık ve Kalkınma, Sağlık Politikaları, Uluslararası Karşılaştırmalar Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
10. Hafta Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Türkiye’de Sağlığın Değişimi Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
11. Hafta Karşılaştırmalı Sağlık Politikaları Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
12. Hafta Sağlık Hakkı ve Toplumsal Hareketler Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
13. Hafta Risk Toplumu, Tüketim Toplumu Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
14. Hafta Yeni teknolojiler ve biyo-etik tartışmalar, Sağlık ve Eşitsizlik Sözlü anlatım Soru - cevap yöntemi Tartışma
15. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Final 1 70


ÖÇ-1Sosyolojik kavramları tanımlayabilir.
ÖÇ-2Sağlık ve hastalığın sosyal bağlamını ve farklı kuramsal yaklaşımları öğrenir.
ÖÇ-3Toplumsal cinsiyet, sosyal sınıf, ırk/etnisite gibi faktörler çerçevesinde kavramları değerlendirmeyi öğrenir ve toplumsal olarak bedene atfedilen değerlerin ve bedene dair algıların farkına varır.
ÖÇ-4Tıbbın tarihsel gelişimi içerisinde hastalık ve sağlık kavramlarında yaşanan dönüşüme dair çıkarımlarda bulunur.
ÖÇ-5Sağlık alanındaki eşitsizlikleri değerlendirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir.
PÇ-3Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular.
PÇ-4Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
PÇ-5Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır.
PÇ-6Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-8Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir.
PÇ-9Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir.
PÇ-10Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÇ-11Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÇ-12Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur.
PÇ-13Kazandığı temel mesleki değerleri korur.
PÇ-14Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5