Çocuk sağlığını koruyan ve geliştiren, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıyan, hastalığa hemşirelik uygulamalarını yapabilen, çocuk ve ailenin eğitimi ve izlemi konularında grekli bilgi ve becerileri kazanmış hasta haklarına ve etik ilkelere duyarlı hemşireler yetiştirmek.
Doç. Dr. Çağrı Çövener Özçelik, Pazartesi, 09:00-12:50, Şirinevler Yerleşkesi C Blok
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım, soru - cevap yöntemi, tartışma, uygulama
Temel Kaynaklar
Savaşer S., Yıldız S. Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 2009.
Conk Z., Başbakkal Z., Yılmaz HB., Bolışık B., Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Kitabevi 2. baskı, Ankara 2018.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Türkiye’de ve dünyada çocuk sağlığının durumu
• Türkiye’de ve dünyada çocuk sağlığının durumu (ölüm- doğum istatistikleri
Türkiye’de ve dünyada çocuk ölüm nedenleri
Gordon fonksiyonel sağlık örüntülerine göre çocuk sağlığını değerlendirme
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
2. Hafta
Yenidoğan dönemi
1ay-1 yaş- Bebeklik dönemi
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
3. Hafta
1 ay-1 yaş- Bebeklik dönemi
1-3 yaş Oyun çocuğu
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
4. Hafta
3-6 yaş Okul Öncesi dönem
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
5. Hafta
6-12 yaş Okul Çocuğu
12-18 yaş Ergenlik Dönemi
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
6. Hafta
Hastalık ve hastaneye yatmanın çocuk ve aile üzerine etkileri
- Akut Hastalıklar
- Kronik Hastalıklar
Çocukta Ağrı
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
7. Hafta
Lorenzo’nun Yağı (Film Gösterimi)
İlaç Uygulamaları
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
8. Hafta
Çocuklarda Beslenme Bozuklukları
• Protein Enerji Malnütrisyonlu (PEM) Çocuk ve Hemşirelik Bakımı
• Vitamin-Mineral Eksiklikleri ve Hemşirelik Bakmı
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
9. Hafta
Çocukta Bağ (Kolajen) Doku Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
Akut Romatizmal Ateş
Sinir sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• Epilepsi
Sinir sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
Febril Konvülsiyonlar
Sinir sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
Spina bifida
SSoru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
10. Hafta
Dolaşım Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
Konjenital ve Edinsel Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
Solunum sistemi hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• Akut Solunum Yolu Hastalıkları
Kronik Solunum Yolu Hastalıkları
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
11. Hafta
Genetik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
• Fenilketonüri
Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• İshal ve Dehidratasyon
Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• Çölyak
Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• İdrar Yolu Enfeksiyonları
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
12. Hafta
Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
• Tip 1 Diyabet ve Hemşirelik Bakımı
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
13. Hafta
Sosyal Pediatri
• Çocuk İhmali ve İstismarı
Sır Çocukları (Film Gösterimi)
Soru-cevap
Düz anlatım
Beyin fırtınası, Grup tartışması
14. Hafta
Final Sınav Haftası
15. Hafta
Final Sınav Haftası
16. Hafta
Final Sınav Haftası
17. Hafta
Final Sınav Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Staj
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Sağlıklı, riskli ve hasta çocuğu tanılayabilir.
ÖÇ-2
Sağlıklı, riskli ve hasta çocuğa uygun hemşirelik bakımını uygulayabilir.
ÖÇ-3
Sağlıklı ve hasta çocuk ve ailesine eğitim verebilir, danışmanlık yapabilir.
ÖÇ-4
Büyüme ve gelişmeyi yaş dönemlerine göre izleyebilir ve değerlendirebilir.
ÖÇ-5
Büyüme ve gelişmede görülebilecek normalden sapmaları fark edebilir ve buna uygun hemşirelik bakımını planlayarak uygulayabilir.
ÖÇ-6
Çocuk hemşireliğine özgü iletişim tekniklerini kullanabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir.
PÇ-3
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular.
PÇ-4
Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
PÇ-5
Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır.
PÇ-6
Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7
Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-8
Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir.
PÇ-9
Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir.
PÇ-10
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÇ-11
Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÇ-12
Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur.
PÇ-13
Kazandığı temel mesleki değerleri korur.
PÇ-14
Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır.