Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında gereksinimlerine yönelik bakım verebilecek hemşireler yetiştirmek.
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap, bireysel ve grup çalışması, klinik uygulama, video ve film gösterimi, vaka analizi
Temel Kaynaklar
1. Gürhan, N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
2.Özcan C, Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri; Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. 7. Baskı. Akademisyen Kitapevi, Istanbul.
3. Öztürk O., Uluşahin A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Tuna Matbaacılık, Ankara.
4.Çam O, Engin E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı. Istanbul Tıp Kitapevi, Istanbul.
5. Amerikan Psikiyatri Birliği (2013). Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı. Dördüncü Baskı (DSM V). Amerikan Psikiyatri Birliği, Washington DC, (Çeviren: E. Köroğlu), Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
6.Boyd, M. A. (2008). Psychiatricnursing: Contemporary Practice. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins.
7. Kring, A.M., Johnson, S.L., Davison, G. ve Neale, J. (2015). Şahin, M. (çev). Anormal Psikolojisi Psikopatoloji. 12. Basım. Nobel Akademik Eğitim Danışmanlık, Ankara.
8. Uygur, N. (2018). Adli Psikiyatri Uygulama Kılavuzu. 3. Baskı. Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları, Ankara.
9. Her Konuya İlişkin Güncel Süreli Yayınlar
Diğer Kaynaklar
Ek Okuma Kaynakları:
Sessiz Oda (Lori Schiller);
Durulmayan Bir Kafa (Kay Redfield Jamison);
Veronica Ölmek İstiyor (Yazar: Paulo Coelho, Çeviren: Haldun Pamir);
Sana Gül Bahçesi Vadetmedim (Yazar: Joanne Greenberg, Çeviren: Nesrin Kasap);
Anılar Silinirken (Yazar: Sevda Sarıkaya)
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Derse Giriş - Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş ;
Ruh Sağlığı Yönünden Gelişim Dönemleri ve Özellikleri- Savunma Düzenekleri
Sözlü anlatım, soru-cevap, vaka analizi, video gösterimi, grup çalışması
12. Hafta
Cinsel İşlev Bozuklukları, Cinsel Kimliğinden Yakınma, Cinsel Sapkınlık (Parafili) Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı
Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
13. Hafta
Tıbbi Durumu Etkileyen Psikolojik Etkenler ve Liyezon Psikiyatri Hemşireliği, Psikiyatride Tedaviler ve Hemşirenin Rolleri –III (Psikoterapiler ve Hemşirenin Rolü)
Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi, video ve film gösterimi, grup çalışması
14. Hafta
Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği, Psikiyatri Hastalarının Yasal Durumu ve Adli Psikiyatri Hemşireliği
Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma, vaka analizi
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Staj
1
30
Final
1
50
ÖÇ-1
Psikiyatride kullanılan temel kavramları tanımlar.
ÖÇ-2
Psikiyatrik hastalara uygun hemşirelik bakımını verebilir.
ÖÇ-3
Özel durum ve gruplara yönelik hemşirelik girişimlerini uygulayabilir.
ÖÇ-4
Bağımlı davranışları tanıyabilir, bağımlılığı olan bireylere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir.
ÖÇ-5
Bağımlılık açısından riskli grupları erken tanılayarak gerekli yönlendirmeleri yapabilir.
ÖÇ-6
Bireyin ve toplumun ruh sağlığını koruyucu ve geliştirici girişimlerde bulunabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir.
PÇ-3
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular.
PÇ-4
Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
PÇ-5
Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır.
PÇ-6
Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7
Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-8
Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir.
PÇ-9
Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir.
PÇ-10
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÇ-11
Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÇ-12
Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur.
PÇ-13
Kazandığı temel mesleki değerleri korur.
PÇ-14
Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır.