İki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerindeki perspektif görünüşlerinin; elde edilmesinde, gölgelendirilmesinde ve perspektif görünüşlere istenilen doğrultuda ve uzunlukta eleman yerleştirilmesinde kullanılan pratik çizim yöntemlerinin öğretilmesidir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
derse devam etme gerekliliği vardır.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Tolga Erdem
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
salı,09.00-11.45, MTS I
Görüşme Saatleri ve Yeri
salı,09.00-11.45, MTS I
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Temel Kaynaklar
· Kızıl F., Perspektif, ders notu 2010
· Kızıl F., Objelerin İki-Üç Boyutlu Grafik Anlatımı ve Zihinde Canlandırma, MSGSÜ Yayın No:25, İstanbul,2000
· Ching F.D.K., Architectural Graphics, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2003,
· Porter T./Goodman S., Design Drawing Techniques For Architects,Graphic Designers &Artists, Antony Rowe Ltd, Chippenham, Wiltshire, 2005,
Yee R.,Architectural Drawing, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2003
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, dersin; amacı, öğretme, öğrenme ve kontrol yöntemi, sınav şekli ve değerlendirme notunun oluşumu ve öğrenci yükümlülüğünün açıklanması,
Anlatım
2. Hafta
Perspektifin tarihçesi, tanımı, önemi ve perspektif görünüş elde etmede kullanılan izdüşüm türleri
Tek Kaçışlı Perspektif tekniğinin serbest el yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
6. Hafta
Tek Kaçışlı Perspektif tekniğinin serbest el yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
7. Hafta
Tek Kaçışlı Perspektif tekniğinin plan-projeksiyon yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Tek Kaçışlı Perspektif tekniğinin plan-projeksiyon yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
10. Hafta
Konik izdüşümün temel elemanlarının tanıtılması, ufuk düzlemindeki işlemin resim düzleminde anlatımı, resim düzlemine göre özel ve rastlantısal konumdaki doğru ve düzlemlerin perspektif görünüşlerinin elde edilmesi ve perspektifteki doğruları eşit parçalara bölen bölüm noktalarının yerleştirilmesi
Anlatım ve Uygulama
11. Hafta
Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektif görünüşte; doğrultuların ve gerçek uzunlukların bulunması ve istenilen doğrultuda ve uzunluktaki elemanların yerleştirilmesi
Anlatım ve Uygulama
12. Hafta
İki kaçışlı perspektif yönteminin serbest el yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
13. Hafta
İki kaçışlı perspektif yönteminin serbest el yöntemi ile çalışılması
Anlatım ve Uygulama
14. Hafta
Konik izdüşüm yöntemiyle elde edilmiş perspektifte sonsuzdaki ışık kaynağına göre gölgelendirme yapılması
Anlatım ve Uygulama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
I. İki ve üç boyutlu şekillerin düzlem üzerinde üç boyutlu görünüşlerinin elde edilmesi İç mimari projeleri grafik anlatım dili ve sunum teknikleriyle ifade edebilme becerilerinin geliştirilmesi
ÖÇ-2
II. Bir fotoğrafta veya konik izdüşümde (artistik perspektifte) görünen elemanların doğrultusunu ve gerçek uzunluğunu bulma İki ve üç boyutlu tasarımlar ve mekânsal tanımlamalar yapabilme ve eleştirel yorumlayabilme
ÖÇ-3
III. Bir fotoğrafa veya konik izdüşüme (artistik perspektife) doğrultusu ve gerçek uzunluğu bilinen elemanlar yerleştirme
ÖÇ-4
IV. Düşünceyi düzlem üzerinde değişik izdüşüm yöntemleriyle üç boyutlu çizgisel somutlaştırma
ÖÇ-5
V. Boyutları bilinen bir mekânın konik izdüşümünü (artistik perspektifini) pratik çizim yöntemiyle çizme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.