Bu ders Rönesans Dönemi Mimarlık ve Sanatı ile başlayıp Art Nouveau ve modernizmin doğuşuna kadar olan süreyi içermektedir. Avrupa'da Rönesans ve sonrasında gelişen akımların yanı sıra Osmanlı Mimarlığında Klasik Dönem ve sonrası görülen mimarlık akım ve etkileşimler görsel malzemeler eşliğinde öğrencilere sunulmaktadır. Bu süreçte yer alan farklı stillerdeki önemli sembolik binalar, plan, cephe, yapım tekniği ve malzemeleri ile iç mekan özellikleri ve kurguları ile diğer mimari özellikleri detaylı olarak ele alınacaktır.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Elif Gelmez
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı | 09:00 - 10:45 | ZB-2
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 10.00-11.00 | 1A15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders Anlatımı, Tartışma, Görsel Sunum
Temel Kaynaklar
• The Beginnings of Architecture, Gideon, S, New York, 1964.
• Türk Barok Mimarisi Hakkında bir Deneme, D. Kuban, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Pulhan Matbaası, 1954.
• The Story of Western Architecture, B. Risebero, MIT Press, Cambridge, 1979.
• History of Art, Janson, H.W., New York, 1963.
• Ancient Civilization and Ruins of Turkey, İstanbul, 1978.
• Türk ve İslam Ülkeleri MimarisineToplu Bakış,H.Sezgin,İstanbul,1979
• Sanat Tarihi,N.Sinemoğlu,İstanbul,1984
• Baroque Architecture, C. Norberg-Schulz,Rizzoli, N.Y., 1979
• Antik Çağlardan Günümüze Mimarlığın Öyküsü, J. Gympel, Hep Kitap, Istanbul, 2018.
Diğer Kaynaklar
• Mimarlık Üzerine On Kitap, Vitruvius, İstanbul, 1990.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin ve içeriğinin tanıtılması, ders hakkında genel bilgilerin verilmesi
Anlatım, Görsel Sunum
2. Hafta
Etrüsk ve Roma Döneminde Sanat ve Mimarlık
Anlatım, Görsel Sunum
3. Hafta
Roma ve Bizans Döneminde Sanat ve Mimarlık
Anlatım, Görsel Sunum
4. Hafta
Avrupa'da Ortaçağ Mimarisi
Anlatım, Görsel Sunum
5. Hafta
Romanesk - Gotik Mimari
Anlatım, Görsel Sunum
6. Hafta
Rönesans Sanatı ve Mimarisi
Anlatım, Görsel Sunum
7. Hafta
Barok - Rokoko Mimarisi
Anlatım, Görsel Sunum
8. Hafta
Ara Sınav
Anlatım, Görsel Sunum
9. Hafta
Neoklasizm
Anlatım, Görsel Sunum
10. Hafta
İslam Mimarlığının Temelleri | Selçuklu İmparatorluğunda Sanat ve Mimarlık
Anlatım, Görsel Sunum
11. Hafta
Selçuklu İmparatorluğunda Sanat ve Mimarlık
Anlatım, Görsel Sunum
12. Hafta
Osmanlı İmparatorluğunda Sanat ve Mimarlık: Erken Dönem
Anlatım, Görsel Sunum
13. Hafta
Osmanlı İmparatorluğunda Sanat ve Mimarlık: Klasik Dönem
Anlatım, Görsel Sunum
14. Hafta
Osmanlı İmparatorluğunda Sanat ve Mimarlık: Geç Dönem
Anlatım, Görsel Sunum
15. Hafta
Final Sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Derse Devam / Katılım
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
İç mekan tasarım tarihi ile bunu şekillendiren mimarlık, mobilya ve sanat akımlarını ve diğer kültürel faktörleri anlayabilme
ÖÇ-2
Tarihsel süreçte mimarlık, iç mimarlık, kültür, uygarlık ve sanat kavramlarını anlayabilme ve yorumlayabilme
ÖÇ-3
Tarihsel perspektif içerisinde farklı dönemlere ilişkin mekan kurgularının tanıtılması
ÖÇ-4
Mimarlığın tüm özellikleri ve karakteristiklerini, farklı stil ve akımları tarihsel perspektifi içinde anlayıp yorumlayabilme
ÖÇ-5
Batı kaynaklı sanatların ve mimarlığın Osmanlı Mimarlığı’nda Klasik Dönem ve sonrasına etkilerini yorumlayacak eleştirel bakış açısının kazandırılması
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.