Restorasyon dersinin temel amacı, koruma konusunda tek yapı ve sit koruma ölçeklerinde bilgi sahibi olmak, korunmaya değer olan varlıkları ve ölçütlerini tanımak, koruma düşüncesinin tarihi gelişimini öğrenerek günümüze ulaşan modern koruma anlayışının temelini kavramak, tarihi yapılarda görülen bozulma türlerini nedenleri ile birlikte ele almak, kazanılan bilgiler ışığında bozulmalara karşı müdahale türlerini öğrenmek, bir restorasyon projesinin hazırlık süreci ve proje geliştirme süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olmak, koruma konusunda çalışan ulusal ve uluslararası örgütlenmeler ve mevcut yasal düzenlemeler ile ilgili öğrencilerin bilgi sahibi olmasıdır.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Elif Gelmez
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 09.00-10.45 | B-B1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 13.00-14.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım, tartışma ve ödev.
Temel Kaynaklar
Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996. Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, ss.40-43.
Bektaş, C. Koruma Onarım, İstanbul, Literatür Yayıncılık, 2001.
Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1975.
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, ss.167-190.
Kuban, D. “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi içinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, ss.32-37. Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000.
Madran, E. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, Ankara, 2002.
Madran, E. ve Özgönül, N. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, İstanbul, 2005.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve haftalık yarıyıl programının sunuluşu
Sözlü anlatım
2. Hafta
Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli, Çağdaş restorasyon ilkelerine doğru: Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü
Sözlü anlatım
3. Hafta
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, “Anıt” ve “Sit” kavramları, anıt ve sit ölçütleri
Sözlü anlatım
4. Hafta
Geleneksel malzemeler ve yapım teknikleri ve bozulma nedenleri / 1
Sözlü anlatım
5. Hafta
Geleneksel malzemeler ve yapım teknikleri ve bozulma nedenleri / 2
Sözlü anlatım
6. Hafta
Belgeleme çalışmaları-Türk Evi Kavramı / 1
Sözlü anlatım
7. Hafta
Belgeleme çalışmaları-Türk Evi Kavramı / 2
Sözlü anlatım
8. Hafta
Restorasyon öncesinde yapılan belgeleme çalışmaları. Restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması
Sözlü anlatım
9. Hafta
Ara sınav
Sınav
10. Hafta
Restorasyon teknikleri / 2
Sözlü anlatım
11. Hafta
Tarihi yapılarda yeniden kullanım örnekleri, “Ödevlerin teslimi”
Sözlü anlatım
12. Hafta
Tarihi yapılarda yeniden kullanım örnekleri
Sözlü anlatım
13. Hafta
Tarihi çevre koruma fikrinin gelişimi, kentsel peyzaj alanları
Sözlü anlatım
14. Hafta
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili ulusal ve uluslararası örgütlenme, yasalar
Sözlü anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Mimari mirasın korunması bilincine sahip olma.
ÖÇ-2
Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin belgelenmesine yönelik tekniklerle ilgili bilgi edinme.
ÖÇ-3
Geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konusunda bilgi edinip, malzeme ve hasar analizinde izlenecek yöntemleri öğrenme.
ÖÇ-4
Koruma yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibi olma.
ÖÇ-5
Tarihi yapıların malzeme ve uygulama detaylarını anlayıp, yapıların özgün niteliklerine uygun yeniden işlevlendirme önerileri geliştirirken izlenecek yolları değerlendirme.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.