Bu dersin amacı, öğrencilerin, tasarım kültürüne dair temel tarihsel bilgilerine sahip olarak, tasarım odaklı disiplinler ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama ve yorumlayabilme becerisini elde etmesini ve dolayısıyla içinde bulunduğumuz zamanın toplumsal ve kültürel birikiminin değerlendirilmesini sağlamaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Meltem Çetinel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
Temel Kaynaklar
Tunalı İsmail. Tasarım Felsefesine Giriş, İstanbul, Yem Yayını, 2002.
Raizman, David. History of Modern Design. New Jersey: Pearson Publishing, 2010.
Diğer Kaynaklar
Adorno Theodor W. Kültür endüstrisi. İstanbul: İletişim Yayınları, 2007.
Artun, Ali, and Esra Aliçavuşoğlu. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı; Türkiye'de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009.
Artun, Ali, and Kaya Özsezgin. Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş. İstanbul: İletişim yayınları, 2011.
Banham, Reyner. Theory and Design in the First Machine Age. Cambridge, Mass: MIT Press, 1983.
Barnard Malcolm. Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara, Ütopya Yayınevi, 2002.
Eiseman, Leatrice, and Keith Recker. Pantone's History of Color in the Twentieth Century. San Francisco: Chronicle Books, 2011.
Fiske John. Popüler Kültürü Anlamak. Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları/ Ark., 1999.
Heskett, John. Design: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Özer, Bülent. Kültür, Sanat, Mimarlık, Yapı Yayın, İstanbul, 2009
Read, Herbert E. Sanat ve endüstri. İstanbul: İTÜ Matbaası. (Eserin orijinali 1952'de yayımlandı), 1993.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması,
Tasarım kavramı nedir?
Anlatım ve Görsel Sunum
2. Hafta
Tasarım kavramı ve disiplinler arası karakteri
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
3. Hafta
Sanat teorileri ve tasarım
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
4. Hafta
Erken Modern Dönemi: Gelenek ve Yenilik
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
5. Hafta
Modern Dönem: Görüntüden İmgeye
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
6. Hafta
Modern Dönem: Tüketim Kültürüne Doğru
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
7. Hafta
Modern Dönem: Sanat ve Tasarımda Katılımcılık
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
8. Hafta
Modern Dönem: Eşitlikten Çoğulculuğa
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
9. Hafta
Modern Dönem: Uzay Çağı Estetiği
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
10. Hafta
Öğrenci sunumları (Ara sınav)
Öğrenci Sunumları
11. Hafta
Post Modern Dönem: Bireyselcilik
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
12. Hafta
Post Modern Dönem: Tasarım ve Teknoloji
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
13. Hafta
Genel Değerlendirme: Tasarım disiplinin diğer disiplinler ile olan ilişkisi
Tartışma
14. Hafta
Genel Değerlendirme: Tasarım disiplinin diğer disiplinler ile olan ilişkisi
Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Tasarım disiplinin tarihsel süreci hakkında farklı ölçek ve alanlarda bilgi edinir.
ÖÇ-2
Tasarım kültürü ve diğer disiplinler ile arasında bulunan ilişkiyi anlama ve yorumlama becerisine sahip olur.
ÖÇ-3
Tasarım süreçleri ile sosyal, kültürel, ekonomik ve politik şartlar arasında ilişki kurma konusunda kendini geliştirir.
ÖÇ-4
Aldığı tarihsel bilgi sayesinde geçmiş, bugün ve gelecek arasında ilişki kurma ve bu ilişkiler üzerinden yorumlama kabiliyetini geliştirir.
ÖÇ-5
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
ÖÇ-6
Analiz ve yorumlama kabiliyetini geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.