Bu ders öğrencilere sanat, tasarım ve mimarlık alanlarında yazılmış zengin literatürü okuma, anlama, yorumlama ve kendi fikirlerini ifade edebilme yeteneklerini geliştirmek için ve tüm bu yetileri kullanarak yazılı metinler üretebilme kabiliyetlerini kazandırmayı amaçlar. Tüm bu kabiliyetler öğrenciye mimari alanda editörlük, yazarlık gibi mesleki kabiliyetleri geliştirebilmek ve ayrıca sözlü ve yazılı olarak kendilerini ifade edebilme yeteneği kazandırmak amacıyla kurgulanmıştır. Bu dersi başarıyla gecen öğrencilerin: mimari kuramsal alt yapılarını zenginleştirmeleri, akademik dile hakim olabilmeleri, yazılı metinlerden doğru notlar alarak sunum yapabilmeleri ve yazılı materyal üzerinden tartışma yürütebilmeleri hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Öğrencilerin dönem çalışması yapması, derse devam koşulunu yerine getirmeleri gerekmektedir.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Elif Gelmez Demir
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Her hafta ders için mimarlık alanında temel araştırma kaynakları olmuş, günümüz çalışmalarına onculuk etmiş metinler ve güncel metinler kaynak olarak seçilecektir. Bu kaynaklar öğrencilerin katılımıyla eleştirilecek ve deşifre edilecektir. Öğrencilerden tüm bu metinler için sunum ve kendi metinlerini geliştirmeleri istenecektir. Her ders bir kitap bolumu veya bir kitap bitirilecek ve degerlendirilecektir.kitap hakkinda metinler istenecektir.
Temel Kaynaklar
Sharr, A., 2013, Mimarlar İçin Heidegger, Yem Yayınları, İstanbul
Auge, M., 2016,Yok-Yerler,Daimon Yayınları, İstanbul
Zerzan, J., 2009, Gelecekteki İlkel, Kaos Yayınları, İstanbul
Berman,M., 1994, Kati olan hersey buharlasiyor,istanbul
Perec, P., 2017, Mekan Feşmekân, Everest Yayınları, İstanbul
Arredemento Mimarlık Dergileri
XXI Dergisi, Mimarlık Tasarım ve Mekan Dergisi
Arkitekt Süreli Yayını
Mimarlık Dergisi
Conrads, U. (Ed.). (1991). 20. yüzyıl mimarisinde program ve manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, ders içeriğinin sunulması
seminer
2. Hafta
Konu Anlatımı: Eleştiri nedir? Eleştiri tarihi | Mimarlıkta eleştiri kavramı ve eleştiri teknikleri anlatılması
Anlatım ve Tartışma
3. Hafta
Uygulama 1: Mimarlara mektuplar.
Yazım ve sunum
4. Hafta
Uygulama 1: Mimarlara mektuplar.
Yazım ve sunum
5. Hafta
Konu Anlatımı: Eleştiri yöntemleri nelerdir? Eskizle eleştiri anlatımı.
Anlatım ve Tartışma
6. Hafta
Uygulama 2: İzlenimci eskizlerle eleştiri
Çizim ve sunum
7. Hafta
Uygulama 2: İzlenimci eskizlerle eleştiri
Çizim ve sunum
8. Hafta
Konu Anlatımı: Manifesto nedir? Manifesto tarihi ve mimarların yazmış olduğu manifestolar üzerine bir anlatım.
Anlatım ve Tartışma
9. Hafta
Uygulama 3: Okuma | Mimari manifesto analizleri
Analiz ve sunum
10. Hafta
Uygulama 3: Okuma | Mimari manifesto analizleri
Analiz ve sunum
11. Hafta
Uygulama 3: Okuma | Mimari manifesto analizleri
Analiz ve sunum
12. Hafta
Konu Anlatımı: Diyagram nedir? Mimari diyagramlar nasıl hazırlanır?
Anlatım ve Tartışma
13. Hafta
Uygulama 4: Seçilen mimari eleştiri metinlerinin diyagramla anlatımı
Okuma, üretme ve sunum
14. Hafta
Uygulama 4: Seçilen mimari eleştiri metinlerinin diyagramla anlatımı
Okuma, üretme ve sunum
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
80
Final
1
20
ÖÇ-1
Yazılı materyallere eleştirel bakabilme
ÖÇ-2
Mimarlık literatüründen seçkin eserlere ve eser yazarlarını tanıma
ÖÇ-3
Yazınsal ve sözel olarak ifade yeteneklerinin artması
ÖÇ-4
Analiz ve sentez yapabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.