Öğrencinin tasarım süreci, farklı tasarım yöntemleri ve tasarım- yaratıcılık ilişkisi ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak. Öğrencinin verilen bir problem karşısında özgün fikir üretme becerisini geliştirmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Tasarım alanında yetenekli olan ve/veya yeteneklerini geliştirmek isteyen, tasarımın yaratıcılıkla nasıl birleştirileceğini farklı konu ve alanlarda uygulamalı olarak geliştirmek isteyen öğrenciler için içerik düzenlenmiştir.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Gülay Usta
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13.00-15.45 5C 07 09
Görüşme Saatleri ve Yeri
-Perşembe 16.00-17.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma ve deneysel tasarım
Temel Kaynaklar
* May, R, Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, 2007
* Eagleman,D, Brandt, A, Yaratıcı Tür- Fikirler Dünyayı Nasıl Yeniden Yaratıyor, 2019
* Bielefeld B, Khouli S. E. ,2011, Tasarım Fikirleri, YEM yayınevi, İstanbul
* Bono, E., 1973, Lateral Thinking: Creativy Step by step, Harber& Row.
* Sungur, N.,1997, Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınları.
* De Bono, E.,2007, Kendine Düşünmeyi Öğret, Remzi Kitabevi.
* Rouquette, M.L.,2007, Yaratıcılık, Dost yayınları.
* Jormakka K.,2012, Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
* Gürer, L., 1990, Temel Tasarım , İTÜ matbaası
* Gürer, L.,1992, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan- Form, İTÜ baskı atölyesi
* Ipsiroglu, N., Ipsiroglu, M., 1970,Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi,
* Denel, B., 1981, Temel Tasarim ve Yaraticilik, ODTÜ Mimarlik Fak. Basim işligi, Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriğinin anlatılması, Geçmişten günümüze yaratıcılık olgusu
Anlatım, tartışma
2. Hafta
Tasarım - yaratıcılık kavramlarının irdelenmesi
Anlatım, tartışma
3. Hafta
SEMİNER
Anlatım, tartışma
4. Hafta
SEMİNER
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Yaratıcılığa yardımcı olan teknikler,analoji, beyin fırtınası, morfolojik kartlar vb..
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Fenomenolojide yaratma düşünces i/ Tasarım fikirlerine ilişkin kararlar
Anlatım, tartışma
7. Hafta
ARA SINAV
sınav
8. Hafta
bayram tatili
9. Hafta
Tasarım fikirlerinin geliştirilmesi
Anlatım, tartışma
10. Hafta
Tasarım fikirlerinin geliştirilmesi
Anlatım, tartışma
11. Hafta
Tasarım fikirlerinin geliştirilmesi
Anlatım, tartışma
12. Hafta
Tasarım fikirlerinin geliştirilmesi
Anlatım, tartışma
13. Hafta
ARAŞTIRMA+PROJE / ARA TESLİM-SUNUM
Anlatım- tartışma
14. Hafta
Tasarım fikirlerinin geliştirilmesi / Final Hazırlıkları-teslim- sergileme
Anlatım- Tartışma
15. Hafta
Final sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
20
Final Proje Teslimi
1
40
ÖÇ-1
Farklı tasarım süreçlerini ve yaklaşımlarını öğrenip yorumlayabilme
ÖÇ-2
Yaratıcı problem çözme süreçlerini deneyimleyebilme
ÖÇ-3
Beyin fırtınası gibi tekniklerle çözüm önerileri üretebilme
Günümüz tasarım yaklaşımları ve tasarımcıları ile ilgili bilgi sahibi olma
ÖÇ-6
Ekip çalışması becerisi kazanabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.