Ders kapsamında; mekanın beden aracılığıyla deneyimlenme biçimlerinin sorgulanması amaçlanmaktadır. Öğrencinin, mekan tasarlamanın aynı zamanda kullanıcı deneyimini tasarlamak olduğu konusunda bilgi edinmesini ve eleştirel düşünmesini sağlamak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Derya Adıgüzel Özbek
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım-Sorgulama ve Güncel Tasarım Uygulamaları
Temel Kaynaklar
Blesser, B. and Salter, L. 20006, Saces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture, The MIT Press
Dixon, S., 2007, Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, MIT Press
Pallasmaa, J. 2005. Tenin Gözleri Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
Jones, C. A., 2006, Sensorium, Embodied Experince, Tecnology and Contemporary Art, The MIT Press
Pallasmaa, J. Vd., 2006, Questions of Perception: Phenomenology of Architecture, William Stout, San Francisco.
Rasmussen, S. E., 2013, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Botton, A. D. 2010. Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Bachelard, G. 2013. Mekanın Poetikası, İstanbul: İthaki Yayınları
Merleau-Ponty, M., 2005, Algılanan Dünya, Metis Yayınları, İstanbul.
Merleau-Ponty, M. (2012) Phenomenology of Perception, çeviren. Donald A. Landes, Routledge, New York (Ilk baskı: 1945)
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması
Anlatım
2. Hafta
Mekan, iç mekan kavramlarının ve içeride-dışarıda olma durumlarının deneyim odaklı olarak anlatılması ve tartışılması
Anlatım-Tartışma
3. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-görme-dokunma-
Anlatım-Tartışma
4. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-koku-ses-tat
Anlatım-Tartışma
5. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algı ve hareket birlikteliği
Anlatım-Tartışma
6. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: performans sanatı-çağdaş sanat-enstalasyon
Anlatım-Tartışma
7. Hafta
Mekan deneyiminde dijitalleşme
Seminer
8. Hafta
Ara Sınav-Sunum
Mekan-Beden ilişkisinin COVİD-19 pandemisi ve karantina süreci ile değişimi/dönüşümü
Mekanla ilgili farklı yaklaşımlar ve kuramlar hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2
Mekan-beden ilişkisini deneyim odaklı olarak sorgulayabilme
ÖÇ-3
Mekan-beden etkileşimin tasarım sürecinin girdisi olarak düşünebilme
ÖÇ-4
Teknolojik gelişmelerin mekan-kullanıcı-deneyim ilişkisi üzerindeki etkisini sorgulayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.