Lisans
Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MEKAN-BEDEN ETKİLEŞİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇM0942 MEKAN-BEDEN ETKİLEŞİMİ 3/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Ders kapsamında; mekanın beden aracılığıyla deneyimlenme biçimlerinin sorgulanması amaçlanmaktadır. Öğrencinin, mekan tasarlamanın aynı zamanda kullanıcı deneyimini tasarlamak olduğu konusunda bilgi edinmesini ve eleştirel düşünmesini sağlamak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Derya Adıgüzel Özbek
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım-Sorgulama ve  Güncel Tasarım Uygulamaları
Temel Kaynaklar Blesser, B. and Salter, L. 20006, Saces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture, The MIT Press

Dixon, S., 2007, Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, MIT Press

Pallasmaa, J. 2005. Tenin Gözleri Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Jones, C. A., 2006, Sensorium, Embodied Experince, Tecnology and Contemporary Art, The MIT Press

Pallasmaa, J. Vd., 2006, Questions of Perception: Phenomenology of Architecture, William Stout, San Francisco.

Rasmussen, S. E., 2013, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.

Botton, A. D. 2010. Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.     

Diğer Kaynaklar Bachelard, G. 2013. Mekanın Poetikası, İstanbul: İthaki Yayınları

 Merleau-Ponty, M., 2005, Algılanan Dünya, Metis Yayınları, İstanbul.

Merleau-Ponty, M. (2012) Phenomenology of Perception, çeviren. Donald A. Landes, Routledge, New York (Ilk baskı: 1945)          
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması Anlatım
2. Hafta Mekan, iç mekan kavramlarının ve içeride-dışarıda olma durumlarının deneyim odaklı olarak anlatılması ve tartışılması Anlatım-Tartışma
3. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-görme-dokunma- Anlatım-Tartışma
4. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-koku-ses-tat Anlatım-Tartışma
5. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: beden algı ve hareket birlikteliği Anlatım-Tartışma
6. Hafta Mekan deneyim ilişkisi: performans sanatı-çağdaş sanat-enstalasyon Anlatım-Tartışma
7. Hafta Mekan deneyiminde dijitalleşme Seminer
8. Hafta Ara Sınav-Sunum Mekan-Beden ilişkisinin COVİD-19 pandemisi ve karantina süreci ile değişimi/dönüşümü Sunum-Tartışma
9. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
10. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
11. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
12. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
13. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
14. Hafta Bedenin faklı mekanlarda varolma/deneyimleme durumları Tasarım-Tartışma
15. Hafta Final Teslim
16. Hafta Final Teslim
17. Hafta Final Teslim
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Mekanla ilgili farklı yaklaşımlar ve kuramlar hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2Mekan-beden ilişkisini deneyim odaklı olarak sorgulayabilme
ÖÇ-3Mekan-beden etkileşimin tasarım sürecinin girdisi olarak düşünebilme
ÖÇ-4Teknolojik gelişmelerin mekan-kullanıcı-deneyim ilişkisi üzerindeki etkisini sorgulayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4