Öğrencinin, sürdürülebilirlik, enerji duyarlı tasarım parametreleri ve yapı fiziğine ilişkin temel ilkeleri tanıması ve konuyla ilişkili araştırma ve değerlendirme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ders, İklime duyarlı tasarım parametreleri, kullanıcı konforu ve iç ortam kalitesi konularını içerir.
Giovani, B., Man, Climate and Architecture, Van Nostrand, 1974
Achard, P., Gicquel, R., European Passive Solar Handbook: Basic Principles and Concepts for Passive Solar
Architecture, European Commission, 1986
McNicholl, A., Lewis, O., Green Design ,Sustainable Building For Ireland,University College Dublin, 1996
Behling, S., Behling, S., Sol Power:The Evaluation of Solar Architecture, Prestel, Munih, 1996
Jones, D.,L., Architecture and the Environment:Bioclimatic Building Design, Laurence King Publishing, London,
1998
Gissen, D.,Big &Gren: Towars Sustainable Architectutre in the 21 st , Princeton Architectural Pres, New York,
2002
Diğer Kaynaklar
Ding, G.K.C., Sustainable Construction-The Role of Environmental Assessment Tools, Journal of Environmental Management, Vol: 86, 2008
Sev, A., Sürdürülebilir Mimarlık, Yapı Endüstri Merkezi,2009
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş: Dersin içeriği, kapsamı ve işleyiş yöntemi hakkında bilgilendirme,
Temel kavramların açıklanması: Enerji verimliliği, Küresel Isınma, vb,
Bina tasarımında fiziksel çevrenin kontrolünün rolü.
Sözlü anlatım
2. Hafta
İklim elemanları, Güneş açıları
İklimin, Topografyanın, Şehir dokusunun ve Yönün Etkileri
İklime ve yere göre form ve mekan organizasyonu
Sözlü anlatım
3. Hafta
İç Ortam Kalitesi [Isıl, Görsel ve işitsel konfor, hava kalitesi]
Isı kayıp/kazançları
Doğal Havalandırma
Sözlü anlatım
4. Hafta
Pasif Isıtma ve Pasif Soğutma Stratejileri
Sözlü anlatım
5. Hafta
Güneş Kontrol Elemanı Tasarımı
Sözlü anlatım
6. Hafta
Doğal ve Yapma Aydınlatma
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara Sınav
Değerlendirme
8. Hafta
Sürdürülebilirlik, Ekoloji ve Ekolojik Malzemeler
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
9. Hafta
Yaşam Döngüsü Analizleri,
Yeşil Bina Değerlendirme Sistemleri
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
10. Hafta
Sıfır/Yaklaşık Sıfır Enerji Binalar
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
11. Hafta
Kentsel Bina Enerji Verimliliği
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
12. Hafta
Yenilenebilir Enerji Teknolojileri
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
13. Hafta
Bina Performansı Simülasyon Araçları
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
14. Hafta
BIM (Bina Bilgi Sistemleri)
Öğrenci Sunumu ve Proje Değerlendirme
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Projeler
1
0
Derse Devam / Katılım
1
10
ÖÇ-1
Enerji alanında; yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanma becerilerini geliştirme
ÖÇ-2
Temel tasarım bilgi ve becerilerini öğrenerek, küresel ölçekte ekolojik, sosyo-ekonomik ve kültürel birleşenleri içeren tasarımlar yapabilme
ÖÇ-3
İnsan davranışları ve ilişkileri ile fiziksel çevre etkileşimini anlayabilme
ÖÇ-4
Tasarım problemlerini anlayarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler geliştirebilme
ÖÇ-5
Yapı sistemleri, metotları ve uygulamalarını analiz ederek gerekli iç mekan yapı kararlarını alabilme
ÖÇ-6
İç duvar, döşeme, tavan ve düşey sirkülasyon sistemleri geliştirebilme ve bunları mekanik, güvenlik, elektrik, elektronik ve data sistemleriyle birlikte düzenleyebilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.