Öğrencilerin literatürde önemli yere sahip yapıları çeşitli yöntemlerle analiz ederek yapıların bağlamı, yerleşimi, iç - dış mekanı gibi birçok özelliğiyle ilgili derinlemesine bilgi sahibi olmasını hedeflenmektedir. Elde edilen bilgilerin proje derslerinde analiz ve tasarım süreçlerine olumlu katkı yapması beklenmektedir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Devam zorunluluğu vardır.
Proje ve Tasarım Bilgisi gerektireceğinden 1 ve 2 sınıf öğrencilerine tavsiye edilmez.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Merve Güleryüz Çohadar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Online, Perşembe 13.00-15.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Mimari analiz yöntemlerinin öğretilmesi
2. Yapı Elemanlarının tanıtımı ve sınıflanması
3. Analiz edilecek yapılar hakkında veri toplanması
4. Yapılara ait yazılı literatürün derlenmesi
5. Mevcut bir yapının veya yapı grubunun temsilinin, görselleştirilmesinin (3D-2D Bilgisayar programlar aracılığıyla mimari diyagramlar, modellemeler ile anlatılması) yapılması
6. Analizlerin sunulacağı pafta tasarımlarının yapılması
Temel Kaynaklar
Cragoe, C. D. (2011), Binalar nasıl Okunur, YEM Yayın, Istanbul
Jones, W. (2017), Evler Nasıl Okunur, YEM Yayın, Istanbul.
Eisenman, P. (2006). The formal basis of modern architecture. Lars Müller Publishers.
Clark, R. H., & Pause, M. (2012). Precedents in architecture: analytic diagrams, formative ideas, and partis. John Wiley & Sons.
Stiny, G. (2006). Shape: talking about seeing and doing. MIT Press.
Wojtowicz, J., & Fawcett, W. (1990). Architecture: formal approach. St. Martin's Press, Inc..
Corbusier, L. (2013). Towards a new architecture. Courier Corporation.
Tschumi, B. (2014). Notations: Diagrams and Sequences. Artifice Books on Architecture.
Diğer Kaynaklar
https://www.archdaily.com/architecture-classics
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacının anlatılması
Anlatım+ Görsel Sunum
2. Hafta
Mimari analiz yöntemlerinin, mimari diyagram çeşitlerinin tanıtılması ve mimari temsil yöntemlerinin anlatılması.
Anlatım+ Görsel Sunum
3. Hafta
Mimari analiz yöntemlerinin, mimari diyagram çeşitlerinin tanıtılması ve mimari temsil yöntemlerinin anlatılması.
Öğrenciler tarafından seçilen örnek yapıları analiz edecek grupların belirlenmesi.
Anlatım+ Görsel Sunum
4. Hafta
Mimari analiz yöntemlerinin tanıtılması, analiz edilecek yapılarla ilgili yapılan literatür çalışmasının sunulması
Anlatım + Tartışma
5. Hafta
Analiz edilecek yapılarla (dış mekan, iç mekan, çevresel veriler) ilgili bağlam üzerine yapılan okumaların nasıl yapılacağına dair bilgilendirme.
Anlatım+ Görsel Sunum
6. Hafta
Yapıların dış kabuğu ile ilgili yapılan analizlerin sunulması (cephe kompozisyonu, karakteristiği ve malzemesi)
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
7. Hafta
Yapıların dış kabuğu ile ilgili yapılan analizlerin sunulması (cephe kompozisyonu, karakteristiği ve malzemesi)- Vize (Ara Sınav)
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
8. Hafta
Yapıların iç mekanıyla ile ilgili yapılan analizlerin sunulması (yatay-düşey sirkülasyonlar, mekansal sentaks, mekanlar arası geçişler)
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
9. Hafta
Yapıların iç mekanıyla ile ilgili yapılan analizlerin sunulması (işlevler, mekansal hiyerarşi, sosyal hiyerarşi, zonlar)
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
10. Hafta
Yapıların iç mekanıyla ile ilgili yapılan analizlerin sunulması (malzemeler, donatılar)
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
11. Hafta
Modellerin ve analizlerin paftalarının sunuş formatlarının anlatılması
Anlatım + Görsel Sunum
12. Hafta
Final teslimi modelleri ve analiz paftaları ile ilgili kritik verilmesi
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
13. Hafta
Final teslimi modelleri ve analiz paftaları ile ilgili kritik verilmesi
Öğrenci Sunuşu + Tartışma
14. Hafta
Final Sunumu ve sergi
Sunum
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final Teslim
1
50
ÖÇ-1
Analiz edilen yapıların tasarımcıları ve tasarım prensipleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur,
ÖÇ-2
Çeşitli işlev ve ölçeklerde binaların iç mekanına ve dış kabuğuna bağlı fiziksel özellikleri analiz edebilme yetisi kazanır,
ÖÇ-3
Analiz edilen binalar arasında karşılaştırmalar yapabilir,
ÖÇ-4
Analizlerin sunuşu için derste öğretilen teknikler ile mimari anlatım becerisini kuvvetlendirir
ÖÇ-5
Sunuşta kullanılacak maket ile bina/mekan ve insan ölçeği ilişkisi hakkında fikir sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2
PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3
PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4
PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6
PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7
PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10
P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11
P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12
P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13
P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14
P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.