Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İletişim Sanatları
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Görsel Göstergebilim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ISN5101 5 Görsel Göstergebilim 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Çağcıl göstergebilimciler ışığında  göstergelerin iletişimdeki yeri ve önemi doğrultusunda, yaşamımızı yönlendiren gösterge kavramı irdelenerek, kuramsal bağlamda göstergeler arasındaki ilişkilerin yapısalcılık temelinde iletişime yansımalarının göstergebilimsel kavramlar ve kuramlar bir düzen içinde öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğretim Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 11:00-12:45, Ataköy Kampüsü, Amfi B1-7
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 11:00-12:45, Ataköy Kampüsü, Amfi B1-7
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kuramsal-tartışma ve uygulama.

 
Temel Kaynaklar

Marland, J. – Rawle S. Film Dili , İstanbul, Literatür Yayınları, 2012

Küçükerdoğan Rengin, Reklam Nasıl Çözümlenir, İstanbul, Beta Yayınları, 2000

Berger, John, Görme Biçimleri, İstanbul, Metis Yayınları, 2019

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Açılış dersi. Sözlü anlatım
2. Hafta Dil göstergesi ve değer kavramının ele alınması. Sözlü anlatım
3. Hafta Görsel göstergebilime ilişkin temel kavramların ele alınması. Sözlü anlatım
4. Hafta Gösterge türleri içerisinde görsel göstergelerin diğer gösterge türleri ile olan ilişkisi. Sözlü anlatım
5. Hafta Görsel göstergebilim alanında çalışma yapmış olan kuramcıların yaklaşımlarının irdelenmesi. Sözlü anlatım
6. Hafta Görsel göstergebilim alanında çalışma yapmış olan kuramcıların yaklaşımlarının irdelenmesi (Devam). Sözlü anlatım
7. Hafta Ara sınav Ara sınav
8. Hafta Ara sınav sonuçlarının değerlendirilmesi. Uygulama
9. Hafta Görsel göstergelerin anlamlandırılması süreci. Sözlü anlatım
10. Hafta Vladimir Propp’un kuramsal yaklaşımının ele alınması. Sözlü anlatım
11. Hafta Vladimir Propp’un kuramsal yaklaşım ve çözümleme yönteme doğrultusunda film çözümlemesi. Sözlü anlatım
12. Hafta Görsel metin örneklerinin (reklam görseli, afiş gibi) çağdaş kuramcıların (Umberto Eco) yaklaşımları doğrultusunda çözümlenmesi. Sözlü anlatım
13. Hafta Görsel metin örneklerinin (reklam görseli, afiş gibi) çağdaş kuramcıların (Roland Barthes) yaklaşımları doğrultusunda çözümlenmesi. Sözlü anlatım
14. Hafta Genel tekrar. Sözlü anlatım
15. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
16. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
17. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Derse Devam / Katılım 1 15
Final 1 60


ÖÇ-1Görsel göstergebilime ilişkin temel kavramları tanımlayabilecek, görsel göstergelerin kullanıldığı alanları ayırt edebilecek.
ÖÇ-2Görsel gösterge ile diğer gösterge türleri arasında bağlantı kurabilecek ve bunları sınıflandırabilecek.
ÖÇ-3Gösterge türleri içerisinde görsel göstergenin yerini ifade edebilecek, bunları değişik alanlarla ilintilendirebilecek.
ÖÇ-4Çeşitli görüntü göstergeleri görsel göstergebilimsel kuramsal yaklaşımlar doğrultusunda çözümleyebilecek ve değişik alanlarda uygulayabilecek.
ÖÇ-5Çağdaş göstergebilimcilerin görsel gösterge alanındaki çalışmalarını karşılaştırabilecek ve çözümleyebilecek.
ÖÇ-6Görsel göstergebilimsel yöntemlerden yola çıkarak görüntü göstergeleri yorumlayabilecek ve uygun iletileri oluşturmak amacıyla kullanabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1Öğrenciler alanla ilgili iletişim, sanat, kültür ve diğer kavramları tanımlayabilecek ve edindiği teorik bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecektir.
PÇ-2Alanında başarıyı yakalamak için gerekli teorik kazanımları kazanacak, alanın niceliksel ve niteliksel yöntemlerini öğrenerek yaratıcı tasarımlar yapabilecektir.
PÇ-3Öğrenciler iletişim, medya, kültür ve sanat gibi konuların tarihsel süreçlerindeki gelişimini anlayarak kültürel, sosyal ve teknolojik gelişmelerle ilgili alanda meydana gelen değişimleri ve sonuçları değerlendirebilecektir.
PÇ-4Teknolojik, kültürel ve sosyal gelişmeleri gözlemleyecek ve bu değişiklikleri sahada uygulayabileceklerdir.
PÇ-5Okudukları, algıladıkları ve anladıkları konuları analiz edebileceklerdir.
PÇ-6Öğrenciler iletişim ve tasarım konularında çağdaş akademik ve profesyonel yaklaşımları benimseyecek ve çalışmalarına uyarlayabileceklerdir.
PÇ-7Öğrenciler araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını ve iletişim kanallarını bir araya getirebilecek, böylece yaratıcı plan ve özgün çözümlere yol açan iletişim stratejileri geliştirebileceklerdir.
PÇ-8Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirerek zamanlarını ve kaynaklarını etkin bir şekilde organize edebileceklerdir.
PÇ-9Reklam yazarlığı, müşteri temsilcisi, marka yöneticisi, iletişim stratejisti ve iletişim danışmanlığı gibi temel mesleki alanlarda ayrıntılı ve zorunlu bilgi birikimini geliştireceklerdir.
PÇ-10Öğrenciler belirli konularda iletişim stratejisi oluşturacak ve ilgili her türlü çalışmayı gerçekleştireceklerdir.
PÇ-11Kişisel çizgilerinde yaratıcı, özgür ve esnek çalışacaklar.
PÇ-12Öğrenciler, projelerinin daha etkili ve inandırıcı bir yapıya kavuşturulması için gerekli fikir ve bilgileri yazılı, sözlü veya başka yollarla sağlayabilecek ve biriktirebileceklerdir.
PÇ-13Bir çalışmada hedef kitleyle ilişki sırasında ekip çalışmasını teşvik eden destekleyiciler olacaklardır.
PÇ-14Öğrenciler mesleğinin gerekli araç ve gereçlerini tam zamanında ve yerinde kullanabilecek, projelerini zamanında uygulayabilecektir.
PÇ-15İletişim sürecindeki sorunlara çözüm geliştirecek ve inisiyatiflerini kullanabileceklerdir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5               
ÖÇ 6