Özel eğitimin temel kavramları bilmek. Özel eğitimde tarama, tanılama ve değerlendirme sürecini tanımlamak. Özel eğitim personelinin rol ve sorumluluklarını bilmek. Özel eğitmde, eğitim-öğretim ortamlarını tanımlamak. Özel eğitimde kullanılan bilimsel dayanaklı uygulamları sıralamak. Özel eğitimde aile kavramını ve ailenin desteğinini açıklamak.
Ön Koşullar
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Dersin bir ek koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersin özel bir önkoşulu bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 12.15-14.15
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 14.15-15.00, B Blok 9. Kat. Ofis.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Soru cevap ve tartışma
Temel Kaynaklar
1. Akçamete, G. (2018). Özel gereksinimi olan bireyler:Ü. Şahbaz, (Ed.), Özel eğitim ve
kaynaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık
2. Acar, G. (2018). Özel eğitimle ilgili temel kavramlar ve özel eğitim süreci, Özel Eğitim,
Yayımlanmamış Ders Notları, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
3. Çakıroğlu, O. (2016). Özel eğitimde temel kavramlar: V. Aksoy, (Ed.),Özel eğitim.
Ankara: Pegem Akademi
4. Cavkaytar, A. (2008). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim: İ. H. Diken (Ed.). Özel
eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
5. Cavkaytar, A. (2018). Özel eğitim alanı: A. Cavkaytar & D. Tekin Ersan (Ed.), Özel
eğitim ve kaynaştırma. Ankara: Eğiten Kitap
.
6. Heward, W.L., Alber Worgan, S. ve Konrad, M. (2009). Exceptional children; An introduction Special to education. (11. Baskı.) USA: Pearson Education, Inc.
7. Karasu, G. (2018). Özel eğitim, Yayımlanmamış Ders Notları, Eskişehir.
8. MEB (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
Diğer Kaynaklar
1. Tomris, G., ve Çelik, S. (2022). Erken çocukluk özel eğitimi: kuramsal ve yasal temeller, dünya’daki ve Türkiye’deki son eğilimler, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 23 (1), 243-269. doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.748893
2. Öztürk, H, Şahin, V. , ve Vuran, S. (2022). Özel gereksinimli çocuklarla ilk karşılaşma ve özel eğitim öğretmen adaylarının eğitmenlik deneyimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 23 (3), 595-612.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Özel Eğitimde Temel Kavramlar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
2. Hafta
Özel Eğitimin Tarihçesi ve Yasal Dayanaklar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
3. Hafta
Özel Eğitim Süreci ve Değerlendirme
Anlatım, soru-cevap, tartışma
4. Hafta
Özel Eğitim Süreci ve Değerlendirme
Anlatım, soru-cevap, tartışma
5. Hafta
Özel Eğitim Sürecinde Rol ve Sorumluluklar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
6. Hafta
Özel Eğitim Sürecinde Aile ve Ailelerle İşbirliği-I
Anlatım, soru-cevap, tartışma
7. Hafta
Özel Eğitim Sürecinde Aile ve Ailelerle İşbirliği-II
Anlatım, soru-cevap, tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu-Duygu Davranış Bozukluğu
Anlatım, soru-cevap, tartışma
10. Hafta
Dil ve Konuşma Bozukluğu
Anlatım, soru-cevap, tartışma
11. Hafta
Fiziksel Yetersizlik ve Süregen Hastalıklar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
12. Hafta
Özel Yetenekli Çocuklar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
13. Hafta
Fiziksel Yetersizlik ve Süregen Hastalıklar
Anlatım, soru-cevap, tartışma
14. Hafta
Çoklu Yetersizlikler
Anlatım, soru-cevap, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir.
Özel eğitimde temel kavramları tartışır.
Özel eğitimin tarihsel gelişimini betimler.
ÖÇ-2
Özel eğitim sürecini açıklar.
Özel eğitimde gönderme öncesi süreci açıklar.
Özel eğitimde değerlendirme ve özel eğitime uygunluğa karar verme sürecini açıklar.
Özel eğitimde program hazırlama sürecini açıklar.
Özel eğitimde yerleştirme sürecini açıklar.
Özel eğitimde değerlendirme, gelişimi izleme ve programı yenileme sürecini açıklar.
ÖÇ-3
Özel eğitimde rol ve sorumlulukları tanımlar.
Özel eğitimde ekip üyelerinin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
Özel eğitimde ailenin ve işbirliğinin önemini açıklar.
ÖÇ-4
Dikkat eksikliğive hiperaktivite bozukluğununun özelliklerini, yaygınlığını, nedenlerini, tanılama ve değerlendirme sürecini, eğitim yaklaşımlarını ve ortamlarını açıklar.
ÖÇ-5
Duygu ve davranış bozukluğununun özelliklerini, yaygınlığını, nedenlerini, tanılama ve değerlendirme sürecini, eğitim yaklaşımlarını ve ortamlarını açıklar.
ÖÇ-6
Dil ve konuşma bozukluğununun özelliklerini, yaygınlığını, nedenlerini, tanılama ve değerlendirme sürecini, eğitim yaklaşımlarını ve ortamlarını açıklar
ÖÇ-7
Fiziksel yetersizllerin ve süregen hastalıkların özelliklerini, yaygınlığını, nedenlerini, tanılama ve değerlendirme sürecini, eğitim yaklaşımlarını ve ortamlarını açıklar.
ÖÇ-8
Çoklu yetersizliğin özelliklerini, yaygınlığını, nedenlerini, tanılama ve değerlendirme sürecini, eğitim yaklaşımlarını ve ortamlarını açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.