Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Özel Eğitim Bölümü Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu

Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 1002 1 Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
 Zihin yetersizliği ve otizim spektrum bozukluğunun tanımını yapar. Her iki yetersizlik grubuna yönelik değerlendirme ve eğitim ortamlarına yerleştirme sürecini açıklar. Her iki yetrsizlik grubunun eğitiminde kullanılan kanıt temelli uygulamları açıklar.  
Ön Koşullar Bu dersin önkoşu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Dersin %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13.30-15.30
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, 16.00-17.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
Temel Kaynaklar   1. Heward, W.L., Alber Worgan, S. ve Konrad, M. (2009). Exceptional children; An introduction Special to education. (11. Baskı.) USA: Pearson Education, Inc.


2. Sucuoğlu, B (Ed.). (2009). Zihin engelliler ve eğitimleri. Ankara: Kök yayıncılık.
 
 
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Zihin Yetersizliği Tanımları ve Kuramsal Temelleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
2. Hafta Zihin Yetersizliğini Sınıflama, Yaygınlık ve Nedenleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
3. Hafta Zihin Yetersziliği Olan Bireylerin Özellikleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
4. Hafta Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB)'nun Tarihsel Gelişimi;OSB'nin Tanımı; Belirtileri ve Özellikleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
5. Hafta OSB'nin Tanı Ölçütleri, Nedenleri ve Risk Faktörleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
6. Hafta Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireylerin Tanılanması Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
7. Hafta Zihin yetersziliği ve OSB olan Bireylerin Değerendirilmesi Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireylerin Eğitim Gereksinimleri ve Eğitim Ortamları Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
10. Hafta Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireyler için Olası Eğitim Alternatifleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
11. Hafta Kanıt Temelli Olmayan Uygulamalar Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
12. Hafta Kanıt Temelli Uygulamalar I Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
13. Hafta Zihin Yetersizliği ve OSB Olan Çocukların Eğitiminde Kullanılan Pekiştirme Uygulaması ve Pekiştireç Türleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
14. Hafta Zihin Yetersizliği ve OSB Olan Çocukların Eğitiminde Kullanılan İpucu Sistemleri ve Türleri Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Zihin yetersizliği tanımları ve kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ-2Zihin yetersizliğini sınıflama, yaygınlık ve nedenlerini açıklar.
ÖÇ-3Zihin yetersziliği olan bireylerin özelliklerini tartışır.
ÖÇ-4Otizm Spektrum Bozukluğu(OSB)'nun tarihsel gelişimi; OSB'nin tanımı; belirtileri ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-5OSB'nin tanı ölçütleri, nedenleri ve risk faktörlerini tartışır.
ÖÇ-6Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin tanılama ve değerlendirme süreçlerini açıklar.
ÖÇ-7Eğitim gereksinimleri ve eğitim ortamlarını betimler.
ÖÇ-8Olası eğitim alternatifleri ve kanıt temlli olan ve olmayan uygulamaları tartışır.
ÖÇ-9Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitimlerinde kullanılan pekiştirme ve ipucu sistemlerinin nasıl kullanıldığını tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14