|
Dersin Amacı |
Zihin yetersizliği ve otizim spektrum bozukluğunun tanımını yapar. Her iki yetersizlik grubuna yönelik değerlendirme ve eğitim ortamlarına yerleştirme sürecini açıklar. Her iki yetrsizlik grubunun eğitiminde kullanılan kanıt temelli uygulamları açıklar. |
Ön Koşullar |
Bu dersin önkoşu bulunmamaktadır. |
Eş Koşullar |
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır. |
Özel Koşullar |
Dersin %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır. |
Öğretim Üyeleri |
Prof. Dr. Arzu Özen |
Asistanlar |
|
Ders Gün,Saat ve Yeri |
Çarşamba, 13.30-15.30 |
Görüşme Saatleri ve Yeri |
Çarşamba, 16.00-17.00 |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
-Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
Temel Kaynaklar |
1. Heward, W.L., Alber Worgan, S. ve Konrad, M. (2009). Exceptional children; An introduction Special to education. (11. Baskı.) USA: Pearson Education, Inc.
2. Sucuoğlu, B (Ed.). (2009). Zihin engelliler ve eğitimleri. Ankara: Kök yayıncılık.
|
Diğer Kaynaklar |
- |
|
Haftalık Ders Programı |
Hafta |
Dersin İçeriği |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1. Hafta |
Zihin Yetersizliği Tanımları ve Kuramsal Temelleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
2. Hafta |
Zihin Yetersizliğini Sınıflama, Yaygınlık ve Nedenleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
3. Hafta |
Zihin Yetersziliği Olan Bireylerin Özellikleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
4. Hafta |
Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB)'nun Tarihsel Gelişimi;OSB'nin Tanımı; Belirtileri ve Özellikleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
5. Hafta |
OSB'nin Tanı Ölçütleri, Nedenleri ve Risk Faktörleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
6. Hafta |
Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireylerin Tanılanması |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
7. Hafta |
Zihin yetersziliği ve OSB olan Bireylerin Değerendirilmesi |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
8. Hafta |
Ara sınav |
Sınav |
9. Hafta |
Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireylerin Eğitim Gereksinimleri ve Eğitim Ortamları |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
10. Hafta |
Zihin Yetersizliği ve OSB olan Bireyler için Olası Eğitim Alternatifleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
11. Hafta |
Kanıt Temelli Olmayan Uygulamalar |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
12. Hafta |
Kanıt Temelli Uygulamalar I |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
13. Hafta |
Zihin Yetersizliği ve OSB Olan Çocukların Eğitiminde
Kullanılan Pekiştirme Uygulaması ve Pekiştireç Türleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
14. Hafta |
Zihin Yetersizliği ve OSB Olan Çocukların Eğitiminde
Kullanılan İpucu Sistemleri ve Türleri |
Sözlü anlatım-Soru cevap-Tartışma |
15. Hafta |
|
|
16. Hafta |
|
|
17. Hafta |
|
|
ÖÇ-1 | Zihin yetersizliği tanımları ve kuramsal temellerini açıklar. | ÖÇ-2 | Zihin yetersizliğini sınıflama, yaygınlık ve nedenlerini açıklar. | ÖÇ-3 | Zihin yetersziliği olan bireylerin özelliklerini tartışır. | ÖÇ-4 | Otizm Spektrum Bozukluğu(OSB)'nun tarihsel gelişimi; OSB'nin tanımı; belirtileri ve özelliklerini açıklar. | ÖÇ-5 | OSB'nin tanı ölçütleri, nedenleri ve risk faktörlerini tartışır. | ÖÇ-6 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin tanılama ve değerlendirme süreçlerini açıklar. | ÖÇ-7 | Eğitim gereksinimleri ve eğitim ortamlarını betimler. | ÖÇ-8 | Olası eğitim alternatifleri ve kanıt temlli olan ve olmayan uygulamaları tartışır. | ÖÇ-9 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitimlerinde kullanılan pekiştirme ve
ipucu sistemlerinin nasıl kullanıldığını tartışır. |
|
Program Çıktıları |
PÇ-1 | 1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | PÇ-2 | 2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | PÇ-3 | 3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | PÇ-4 | 4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | PÇ-5 | 5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | PÇ-6 | 6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | PÇ-7 | 7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | PÇ-8 | 8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | PÇ-9 | 9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | PÇ-10 | 10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır | PÇ-11 | 11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | PÇ-12 | 12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | PÇ-13 | 13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | PÇ-14 | 14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar. |
|