Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitim Sosyolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0003 2 Eğitim Sosyolojisi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı öğrencilerin sosyoloji teorileri ile eğitim arasında ilişkiyi açıklayabilmelerini, eğitimin makro ve mikro düzyede sosyolojik incelemesini gerçekleştirebilmelerini, eğitim sosyolojisinin eğitim paydaşlarına ve özellikle eğitimcilere olan katkısını tartışabimelerini sağlamaktır.  
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 10:00-17:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
Temel Kaynaklar -

A. Giddens (2004). Sosyoloji. İstanbul: Say Yayınları.

Köse, E., ve Genç, S. Z. (2019). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Pegem Akademi.

Gündüz, M. (2021). Eğitim sosyolojisi.

Özkan, A., ve Taşçı, G. (2021). Göç: Disiplinlerarası Bakıs Açısıyla. Nobel Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar -Önerilen Kitaplar:

 Bir Eğitim Mucizesi, A. S.Neil (Özgürlük Okulu)

 Küçük Ağacın Eğitimi, Forrest Carter

 Cahil Hoca, Jacques Ranciere

 Emile, Jean Jacques Rousseau

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel Tanışma ve Dersin İşleyişi ile İlgili Bilgilendirme Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi ve kısa tarihi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Eğitim sosyolojisinin önemi ve özellikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Dünya’da sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Türkiye’de sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Temel sosyolojik teoriler Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim ve toplumsal değişim Eğitim ve toplumsal hareketlilik: Toplumsal hareketlilik ile ilgili temel kavramlar Toplumsal tabakalaşma sistemleri Eğitim ve toplumsal hareketlilik ile ilgili tartışmalar Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta Kültür ve eğitim Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Eğitimde eşitsizlikler: Eğitimde fırsat ve imkân eşitliği Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Türkiye’de eğitim ve toplum Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Eğitim sosyolojisinde güncel tartışmalar: Eğitim ve göç Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Eğitim, sosyoloji ve eğitim sosyolojisi kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2Bir toplumsal kurum olarak eğitimin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3Dünyada ve Türkiye’de eğitim sosyolojisine katkı yapan önemli bilim insanlarının katkılarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-4Türk Milli Eğitiminin genel ve özel amaçlarını açıklar ve bu amaçlar ile toplumsal değerler arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-5Eğitim ve farklı toplumsal kurumlar (aile, siyaset, ekonomi, din vb.) arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-6Eğitimin bireysel ve toplumsal işlevlerini sözlü ifade eder.
ÖÇ-7Açık bir sistem olarak okul sistemini oluşturan temel öğeleri açıklar ve okul sisteminin öğelerini etkileyen etmenleri tartışır.
ÖÇ-8Kültür kavramının tanımını yapar ve kültür, eğitim ve okul arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-9Okul kültürünün öğelerini ve alt öğelerini açıklar.
ÖÇ-10Bilgi toplumundaki bir öğretmenin sahip olması gereken özellikleri ve öğretmenlik mesleğini meslekleşme koşullarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-11Eğitim ve toplumsal değişimin ilişkisini açıklar. Toplumsal değişimin eğitimi, eğitimin de toplumsal değişimi nasıl etkilediğini kavrar.
ÖÇ-12Toplumsallaşma, toplumsal statü, toplumsal hareketlilik ve toplumsal tabakalaşma kavramlarını tanımlar.
ÖÇ-13Eğitimde fırsat eşitliği kavramını tanımlar ve Türkiye’deki uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ-14Eğitim üzerine bir sosyolojik inceleme yapabilme becerisine sahip olur. Gerçekleştirdiği bir sosyolojik inceleme çalışmasını sunar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14