Bu dersin amacı öğrencilerin sosyoloji teorileri ile eğitim arasında ilişkiyi açıklayabilmelerini, eğitimin makro ve mikro düzyede sosyolojik incelemesini gerçekleştirebilmelerini, eğitim sosyolojisinin eğitim paydaşlarına ve özellikle eğitimcilere olan katkısını tartışabimelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 10:00-17:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum
Temel Kaynaklar
-
A. Giddens (2004). Sosyoloji. İstanbul: Say Yayınları.
Köse, E., ve Genç, S. Z. (2019). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Pegem Akademi.
Gündüz, M. (2021). Eğitim sosyolojisi.
Özkan, A., ve Taşçı, G. (2021). Göç: Disiplinlerarası Bakıs Açısıyla. Nobel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
-Önerilen Kitaplar:
Bir Eğitim Mucizesi, A. S.Neil (Özgürlük Okulu)
Küçük Ağacın Eğitimi, Forrest Carter
Cahil Hoca, Jacques Ranciere
Emile, Jean Jacques Rousseau
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel Tanışma ve Dersin İşleyişi ile İlgili Bilgilendirme Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi ve kısa tarihi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Eğitim sosyolojisinin önemi ve özellikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Dünya’da sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Türkiye’de sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Temel sosyolojik teoriler
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Eğitim ve toplumsal değişim
Eğitim ve toplumsal hareketlilik: Toplumsal hareketlilik ile ilgili temel kavramlar Toplumsal tabakalaşma sistemleri Eğitim ve toplumsal hareketlilik ile ilgili tartışmalar
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
Kültür ve eğitim
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Eğitimde eşitsizlikler: Eğitimde fırsat ve imkân eşitliği
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
Türkiye’de eğitim ve toplum
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Eğitim sosyolojisinde güncel tartışmalar: Eğitim ve göç
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Eğitim, sosyoloji ve eğitim sosyolojisi kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2
Bir toplumsal kurum olarak eğitimin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3
Dünyada ve Türkiye’de eğitim sosyolojisine katkı yapan önemli bilim insanlarının katkılarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-4
Türk Milli Eğitiminin genel ve özel amaçlarını açıklar ve bu amaçlar ile toplumsal değerler arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-5
Eğitim ve farklı toplumsal kurumlar (aile, siyaset, ekonomi, din vb.) arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-6
Eğitimin bireysel ve toplumsal işlevlerini sözlü ifade eder.
ÖÇ-7
Açık bir sistem olarak okul sistemini oluşturan temel öğeleri açıklar ve okul sisteminin öğelerini etkileyen etmenleri tartışır.
ÖÇ-8
Kültür kavramının tanımını yapar ve kültür, eğitim ve okul arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-9
Okul kültürünün öğelerini ve alt öğelerini açıklar.
ÖÇ-10
Bilgi toplumundaki bir öğretmenin sahip olması gereken özellikleri ve öğretmenlik mesleğini meslekleşme koşullarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-11
Eğitim ve toplumsal değişimin ilişkisini açıklar. Toplumsal değişimin eğitimi, eğitimin de toplumsal değişimi nasıl etkilediğini kavrar.
ÖÇ-12
Toplumsallaşma, toplumsal statü, toplumsal hareketlilik ve toplumsal tabakalaşma kavramlarını tanımlar.
ÖÇ-13
Eğitimde fırsat eşitliği kavramını tanımlar ve Türkiye’deki uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ-14
Eğitim üzerine bir sosyolojik inceleme yapabilme becerisine sahip olur. Gerçekleştirdiği bir sosyolojik inceleme çalışmasını sunar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.