Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitim Felsefesi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0002 2 Eğitim Felsefesi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu ders ile lisans öğrencilerinin, eğitim felsefesi alanını tanımaları, eğitim öğretim etkinliklerini felsefî yaklaşımlarla ilişkilendirmeleri, öğretmenlik mesleğinin işlev ve etkilerini felsefî açıdan konumlandırabilme yeterliği kazanmaları hedeflenmiştir.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem. Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 10:00
Görüşme Saatleri ve Yeri Her gün mail yoluyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sokratik tartışma, diyalog, sunum, anlatım 
Temel Kaynaklar -

[1]

Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.

[2]

Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: SAY Yayınları.

[3]

Manav, F. (2018). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.

 

 

 

Diğer Kaynaklar -

Önerilen Diğer Kaynaklar

[1]

Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.

[2]

Tozlu, N. (2003). Eğitim Felsefesi Üzerine Makaleler. Ankara: Elis Yayınları.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders izlencesinin ve dersin tanıtımı. Felsefenin tanımı, kapsamı, felsefe-eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
2. Hafta Eğitimin felsefi temelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
3. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- İdealizm Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
4. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Realizm Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
5. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Naturalizm Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
6. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Pragmatizm Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
7. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Varoluşçuluk Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim felsefeleri- Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
10. Hafta Eğitim sistemlerinde alternatif okullar (Jean-Jacques Rousseau, John Dewey) Alternatif Okullar (Montessori Okulları, Yeni Okul, Dalton Okulları, Brocwood Park Okulu, Paideia Okulları, Mıknatıs Okullar, A.S. Neil Özgür Okul Hareketi, Waldorf Okulları) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
11. Hafta Postmodernizm ve eğitim alanına etkileri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
12. Hafta Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ile etkinlik hazırlama ve ilgili örnekleri inceleme (Uzman daveti) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
13. Hafta Türk eğitim sistemi ve eğitim felsefesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
14. Hafta Türk eğitim sistemi ve eğitim felsefesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Eğitim felsefesi alanına ait kavram, soru ve sorunları tanır.
ÖÇ-2Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanır.
ÖÇ-3 Eğitim olgusuna farklı bakış açılarından bakabilmenin olanaklarını kavrar.
ÖÇ-4Eğitim alanındaki uygulamaları, felsefi kavramlar düzeyine aktarır.
ÖÇ-5 Okullarda uygulamada olan müfredat programlarını, felsefe tarihindeki temelleriyle ilişkilendirir.
ÖÇ-6Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6