Bu ders ile lisans öğrencilerinin, eğitim felsefesi alanını tanımaları, eğitim öğretim etkinliklerini felsefî yaklaşımlarla ilişkilendirmeleri, öğretmenlik mesleğinin işlev ve etkilerini felsefî açıdan konumlandırabilme yeterliği kazanmaları hedeflenmiştir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.
Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 10:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Her gün mail yoluyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sokratik tartışma, diyalog, sunum, anlatım
Temel Kaynaklar
-
[1]
Sönmez, V. (1994). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
[2]
Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: SAY Yayınları.
[3]
Manav, F. (2018). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.
Diğer Kaynaklar
-
Önerilen Diğer Kaynaklar
[1]
Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.
[2]
Tozlu, N. (2003). Eğitim Felsefesi Üzerine Makaleler. Ankara: Elis Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders izlencesinin ve dersin tanıtımı. Felsefenin tanımı, kapsamı, felsefe-eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
2. Hafta
Eğitimin felsefi temelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
3. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- İdealizm
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
4. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Realizm
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
5. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Naturalizm
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
6. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Pragmatizm
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
7. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Varoluşçuluk
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Eğitim felsefeleri- Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
10. Hafta
Eğitim sistemlerinde alternatif okullar (Jean-Jacques Rousseau, John Dewey) Alternatif Okullar (Montessori Okulları, Yeni Okul, Dalton Okulları, Brocwood Park Okulu, Paideia Okulları, Mıknatıs Okullar, A.S. Neil Özgür Okul Hareketi, Waldorf Okulları)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
11. Hafta
Postmodernizm ve eğitim alanına etkileri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
12. Hafta
Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ile etkinlik hazırlama ve ilgili örnekleri inceleme (Uzman daveti)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
13. Hafta
Türk eğitim sistemi ve eğitim felsefesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
14. Hafta
Türk eğitim sistemi ve eğitim felsefesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Eğitim felsefesi alanına ait kavram, soru ve sorunları tanır.
ÖÇ-2
Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanır.
ÖÇ-3
Eğitim olgusuna farklı bakış açılarından bakabilmenin olanaklarını kavrar.
ÖÇ-4
Eğitim alanındaki uygulamaları, felsefi kavramlar düzeyine aktarır.
ÖÇ-5
Okullarda uygulamada olan müfredat programlarını, felsefe tarihindeki temelleriyle ilişkilendirir.
ÖÇ-6
Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.