Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Özel Eğitim Bölümü Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek

Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 2001 2 Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrenme güçlüğünün nedenleri, türleri, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin özellikleri, tanılanması, değerlendirilmesi ile öğrenme güçüğü olan öğrencilere okuma, yazılı anlarım ve matematik gibi becerileri farklı öğretim yöntem ve teknikleri ile kazandırmaya yönelik temel bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
Ön Koşullar Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Bu dersin eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğretim Üyesi Sima Mart
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı- 13.00-15.00 Basın Ekspres Kampüsü Eğitim Fakültesi
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

 
Temel Kaynaklar

1.     Melekoğlu, M.A., & Çakıroğlu, O. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar. Vize Akademik.

2.     Ataman, A., & Özmen, E. R. (2022). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Vize Akademik.

3.     Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik bir okuma destek programının geliştirilmesi. İlköğretim Online, 18(2), 698-713.

4.     Tülü, B. K., Özbek, A. B., & Ergül, C. (2021). 3D stratejisi öğretiminin öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 97-118.

@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}ol {margin-bottom:0cm;}ul {margin-bottom:0cm;}

 

Diğer Kaynaklar -Bender. W. N. (2007). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri: Özellikleri, tanılama ve öğretim stratejileri [ Learning disabilities. Characteristics, idendification and teaching strategies.]  (H. Sarı. Çev.; 6. baskı Ankara: Nobel Yayıncılık. 

-Toros, F. ve Torun, Ş. (2021). Özgül Öğrenme Bozukluğunda Erken Tanılama.   Özgül Öğrenme Bozukluğu (1. baskı) içinde (s. 41-52). Ankara:   Akademisyen Yayınevi.

-Sak, U. (2017). Üstün zekalılar: özellikleri, tanılamaları ve eğitimleri (7. baskı). Ankara: Vizetek Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Öğrenme Güçlüğü Nedir? Anlatım, soru-cevap, tartışma
2. Hafta Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
3. Hafta Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
4. Hafta Öğrenme Güçlülüğünün Tanılanması Anlatım, soru-cevap, tartışma
5. Hafta Öğrenme Güçlüğünde Akıcı Okuma Ve Akıcı Okumaya Rehberlik Etme Anlatım, soru-cevap, tartışma
6. Hafta Öğrenme Güçlüğünde Yazma Güçlükleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
7. Hafta Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklara Yazılı Anlatım Öğretim Yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
8. Hafta Öğrenme güçlüğü ve matematik Anlatım, soru-cevap, tartışma
9. Hafta Öğrenme güçlüğü olan bireyler için yardımcı teknolojiler Anlatım, soru-cevap, tartışma
10. Hafta Öğrenme güçlüğü olan çocuklara strateji öğretimi Anlatım, soru-cevap, tartışma
11. Hafta Üstün Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması Anlatım, soru-cevap, tartışma
12. Hafta İki Kere Farklı: Özel Yetenekli Olup Özel Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bireyler Anlatım, soru-cevap, tartışma
13. Hafta
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1Öğrenme güçlüğünün tanımını ve belirtilerini açıklar.
ÖÇ-2Öğrenme güçlüğünün olası nedenlerini sıralar ve açıklar.
ÖÇ-3Öğrenme güçlüğü olan çocukların özelliklerini ( akademik başarı yetersizlikler, dil yetersizlikleri, dikkat bozuklukları, başarı farklılıkları, hafıza yeterszilikleri, bilişsel yetersizlikleri, üst biliş yeterszilikleri, sosyal duygusal problemler, sözel olmayan öğrenme bozuklukları, motivasyonel ve tutum problemleri, algısal yeterszilikler) açıklar.
ÖÇ-4Öğrenme güçlüğünün tanılama sürecini tanımlar.
ÖÇ-5Öğremne güçlüğü olan bireylerin yazma ve okuma güçlüklerini tanımlar ve bireyin yaşadığı bu güçlüklerin giderilmesinde kullanılan öğretim yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ-6Öğrenme güçlüğü olan çocuklara strateji öğretimini açıklar
ÖÇ-7Öğrenme güçlüğü olan bireyler için yardımcı teknolojileri açıklar.
ÖÇ-8Üstün yetenekli bireylerin tanılama sürecini açıklar
ÖÇ-9Üstün yetenekli bireylerin eğitim stratejilerini açıklar
ÖÇ-10Üstün yetenekli bireylerin özelliklerini açıklar
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7              
ÖÇ 8              
ÖÇ 9              
ÖÇ 10