Bu dersin amacı, öğrenme güçlüğünün nedenleri, türleri, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin özellikleri, tanılanması, değerlendirilmesi ile öğrenme güçüğü olan öğrencilere okuma, yazılı anlarım ve matematik gibi becerileri farklı öğretim yöntem ve teknikleri ile kazandırmaya yönelik temel bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Bu dersin eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğretim Üyesi Sima Mart
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı- 13.00-15.00 Basın Ekspres Kampüsü Eğitim Fakültesi
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.
Temel Kaynaklar
1. Melekoğlu, M.A., & Çakıroğlu, O. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar. Vize Akademik.
2. Ataman, A., & Özmen, E. R. (2022). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Vize Akademik.
3. Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik bir okuma destek programının geliştirilmesi. İlköğretim Online, 18(2), 698-713.
-Bender. W. N. (2007). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri: Özellikleri, tanılama ve öğretim stratejileri [ Learning disabilities. Characteristics, idendification and teaching strategies.] (H. Sarı. Çev.; 6. baskı Ankara: Nobel Yayıncılık.
-Toros, F. ve Torun, Ş. (2021). Özgül Öğrenme Bozukluğunda Erken Tanılama. Özgül Öğrenme Bozukluğu (1. baskı) içinde (s. 41-52). Ankara: Akademisyen Yayınevi.
-Sak, U. (2017). Üstün zekalılar: özellikleri, tanılamaları ve eğitimleri (7. baskı). Ankara: Vizetek Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Öğrenme Güçlüğü Nedir?
Anlatım, soru-cevap, tartışma
2. Hafta
Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
3. Hafta
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
4. Hafta
Öğrenme Güçlülüğünün Tanılanması
Anlatım, soru-cevap, tartışma
5. Hafta
Öğrenme Güçlüğünde Akıcı Okuma Ve Akıcı Okumaya Rehberlik Etme
Anlatım, soru-cevap, tartışma
6. Hafta
Öğrenme Güçlüğünde Yazma Güçlükleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
7. Hafta
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklara Yazılı Anlatım Öğretim Yöntemleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
8. Hafta
Öğrenme güçlüğü ve matematik
Anlatım, soru-cevap, tartışma
9. Hafta
Öğrenme güçlüğü olan bireyler için yardımcı teknolojiler
Anlatım, soru-cevap, tartışma
10. Hafta
Öğrenme güçlüğü olan çocuklara strateji öğretimi
Anlatım, soru-cevap, tartışma
11. Hafta
Üstün Yetenekli Öğrencilerin Tanılanması
Anlatım, soru-cevap, tartışma
12. Hafta
İki Kere Farklı: Özel Yetenekli Olup Özel Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bireyler
Anlatım, soru-cevap, tartışma
13. Hafta
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Öğrenme güçlüğünün tanımını ve belirtilerini açıklar.
ÖÇ-2
Öğrenme güçlüğünün olası nedenlerini sıralar ve açıklar.
ÖÇ-3
Öğrenme güçlüğü olan çocukların özelliklerini ( akademik başarı yetersizlikler, dil yetersizlikleri, dikkat bozuklukları, başarı farklılıkları, hafıza yeterszilikleri, bilişsel yetersizlikleri, üst biliş yeterszilikleri, sosyal duygusal problemler, sözel olmayan öğrenme bozuklukları, motivasyonel ve tutum problemleri, algısal yeterszilikler) açıklar.
ÖÇ-4
Öğrenme güçlüğünün tanılama sürecini tanımlar.
ÖÇ-5
Öğremne güçlüğü olan bireylerin yazma ve okuma güçlüklerini tanımlar ve bireyin yaşadığı bu güçlüklerin giderilmesinde kullanılan öğretim yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ-6
Öğrenme güçlüğü olan çocuklara strateji öğretimini açıklar
ÖÇ-7
Öğrenme güçlüğü olan bireyler için yardımcı teknolojileri açıklar.
ÖÇ-8
Üstün yetenekli bireylerin tanılama sürecini açıklar
ÖÇ-9
Üstün yetenekli bireylerin eğitim stratejilerini açıklar
ÖÇ-10
Üstün yetenekli bireylerin özelliklerini açıklar
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.