İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin tanımı, sınıflama, yaygınlık oranlarını ve bu yetersizliklere neden olan faktörleri; İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin gelişim özellikleri; İşitme ve görme yetersizliğii olan bireylere yönelik eğitim ortamları ve eğitimlerinde kullanılan yaklaşımlar; işitme ve görme yetetersizliğinde tarama, tanılama ve değerlendirme süreçleri, işitme ve görme yetrsizliği olan bireylere yönelik yasal düzenlemeler, işitme ve görme yetrsizliği olan bireylerin toplumsal yaşam kaltılımı, işitme ve görme yetrsizliği olan bireylerin ailelerine ilişkin bilgi ve deneyim kazandırmaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 14.00-15.50 L04
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma- 14.00-15.30
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, soru-cevap, tartışma
Temel Kaynaklar
Aykut-Cankuvet, N. C . (2017). İşitme yetersizliğinde tarama, tanı, değerlendirme H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 101-123). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Aydın- O'Dwyer, P., ve Akça-Bayar, S. (2017). İşitme yetersizliğinde tarama, tanı, değerlendirme H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 101-123). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Cansu-Yılmaz, H. (2017) Görme yetersziliği olan çocuklar için eğitim seçenekleri. H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 187-212). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Demiryürek, P. (2017). Görme yetersziliğinde tarama, tanı, değerlendirme H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 216-235). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Doğan, M. ve Kemaloğlu, Y. (2017). İşitme yetersizliği olan çocukların gelişim özellikleri H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 35-63). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Doğan, M., ve Acar, M. (2017) . İşitme ve Görem yetrsziliği olan çocukların aileleri. H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 262-286). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Girgin, C ve Kemaloğlu, Y. (2017). İşitme yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları ve eğitimlerinde kullanılan iletişim yaklaşımları H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 69-96). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Kemaloğlu, Y. (2017). İşitme yersizliği: Tanım, sınıflama, yaygınlık ve nedenler. H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 2-31). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Kol, Ç., Koç, H., ve Gürgür, H. (2017) . İşitme ve Görme yeterszliği olan bireylerin toplumsal yaşama katılımı. H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 2-31). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Selimoğlu, G. (2017). Görme yetersizliği olan bireylerin gelişim özelikleri. H. Gürgür ve P. Şafak. (Eds.) İşitme ve görme yetersizliği içinde (ss. 152-181). 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı ve tanışma
Anlatım, soru-cevap,tartışma
2. Hafta
Görme yetersizliği olan öğrencilerin tanım, sınıflandırma ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap,tartışma
3. Hafta
Görme yetersizliğinin olan öğrencilerde değerlendirme süreci
Anlatım, soru-cevap,tartışma
4. Hafta
Görme yetersizliği olan bireylerin gelişimleri
Anlatım, soru-cevap,tartışma
5. Hafta
Görme yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknolojiler
Anlatım, soru-cevap,tartışma
6. Hafta
Görme yetersizliği olan bireylerde yönelim ve bağımsız hareket becerileri
Anlatım, soru-cevap,tartışma
7. Hafta
Ara Sınav öncesi genel değerlendirme
Anlatım, soru-cevap,tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Görme yetersizliği olan bireylerin bağımsız yaşama katılımı
8. İşitme yetersizliği olan çocukların gelişim özelliklerini betimler.
ÖÇ-9
10. İşitme kayıplı çocuklara yönelik dil ve konuşma terapisi uygulamalarını betimler.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.