"Çocuk Gelişimi" dersi ile beraber Özel Eğitim Bölümü öğrencilerine normal gelişim gösteren çocukların gelişimsel süğreçleri anlatılacaktır. Böylelikle nöroçeşitliliği olan çocuklarla çalışma süreçlerinde normal gelişim gösteren çocuğun gelişimsel özelliklerini bilerek daha doğru değerlendirmeler yapılabilinecek ve eğitim programları oluşturulabilinecektir.
Ön Koşullar
Çocuk Gelişimi
Eş Koşullar
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
Özel Koşullar
Derse katılım sağlama.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Hediye Karaarslan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Her hafta çarşamba günü, saat 10.00/12.30 arası
Görüşme Saatleri ve Yeri
Hediye Karaarslan/ İKU Eğitim Fakültesi/ Basın Ekspres Yerleşkesi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Tartışma, Vaka Analizi
Temel Kaynaklar
Bee, H. L., Boyd, D. R., & Gündüz, O. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. Kaknüs yayınları.
Aral, N. (2001). Çocuk gelişimi.
Karadoğan, U. C. (2019). “Çocuk ve Çocukluk” Kavramının Tarihsel Süreçte Değerlendirilmesi. Çocuk ve Medeniyet, 4(7), 195-226.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çocuk ve Çocukluk Kavramının Tarihsel Süreçte Değerlendirilmesi
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap, örnek olay
2. Hafta
Çocuk Gelişiminde Temel Kavramlar
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap, örnek olay
3. Hafta
Gelişim İlkeleri ve Gelişimi Etkileyen Faktörler
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap, örnek olay
4. Hafta
Gelişim Kuramları ve Gelişim Özellikleri (Fiziksel/Motor)
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap
5. Hafta
Gelişim Kuramları ve Gelişim Özellikleri (Bilişsel/ Dil)
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap
6. Hafta
Gelişim Kuramları ve Gelişim Özellikleri (Sosyal Duygusal)
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap
7. Hafta
Gelişim Kuramları ve Gelişim Özellikleri (Ahlak/ Cinsel)
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap
8. Hafta
Gelişim Özellikleri Öz Bakım Becerileri
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap
9. Hafta
Çocuğu Değerlendirme, Yöntem ve Teknikler
Sunum, gelişimsel test örnekleri, soru-cevap, makale, örnek kitap
10. Hafta
Çocuğu Değerlendirme, Yöntem ve Teknikler
Sunum, gelişimsel test örnekleri, soru-cevap, makale, örnek kitap
11. Hafta
Çocuğu Değerlendirme, Yöntem ve Teknikler
Sunum, gelişimsel test örnekleri, soru-cevap, makale, örnek kitap
12. Hafta
Gelişimsel Risk Durumları (Ebeveyn Tutumları, İhmal ve İstismar)
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap, örnek olay
13. Hafta
Dezavantajlı Çocuklar (Sokak Çocukları, Sokağın Çocukları) Risk Faktörleri
Sunum, soru-cevap, makale, örnek kitap, örnek olay
14. Hafta
Çocuğun Gelişiminde Ekip Çalışmasının Önemi
Soru-cevap, sunum
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
ÇGE.1 Tarihsel Süreçte çocuğun tanımını ve gelişimini açıklar.
ÖÇ-2
ÇGE2. Çocuk gelişimi ile ilgili temel kavramları öğrenir ve aralarındaki farkı ayırt eder.
ÖÇ-3
ÇGE.3 Gelişim ilkelerini sıralar ve açıklar.
ÖÇ-4
ÇGE.4 Gelişimi etkileyen faktörlerin neler olduğunu ve bu faktörlerden çocuğu nasıl koruyabileceğine dair tedbirleri öğrenir.
ÖÇ-5
ÇGE.5 Gelişim Kuramlarını ve kuram öncülerini öğrenir. Fiziksel gelişimin ne olduğu, çocuklarda fiziksel gelişim aşamalarını, ince ve kaba motorun özelliklerini kavrar.
ÖÇ-6
ÇGE.6 Bilişsel Gelişimin tanımını açıklar, kuram kurucusu Piaget’in yaşamına dair bilgiler öğrenir ve kuram özelliklerini kavrar.
ÖÇ-7
ÇGE.7 Ahlak Gelişimin tanımını açıklar, kuram kurucularından Kohlberg’in ahlak gelişimi üzerindeki örneklerini kavrar bu örnekler üzerinden ahlak gelişimine örnekler verir. Ahlak gelişiminin çocuklarda desteklenmesi için neler yapılabileceğini öğrenir.
ÖÇ-8
ÇGE.8 Dil Gelişimin tanımını açıklar. Dilin nasıl geliştiğini dili açıklayan kuramları öğrenir ve ayırt eder. Dil gelişim dönemlerini sıralar. Dili etkileyen etmenleri öğrenir.
ÖÇ-9
ÇGE.9 Öz bakım becerilerinin önemini kavrar, özel eğitimde öz bakım becerilerinin önemini ayırt eder. Okul öncesi dönemde ve 5/7 yaş arası çocukların öz bakım becerilerini kavrar.
ÖÇ-10
ÇGE.10 Cinsel Gelişim ve dönemlerini öğrenir. S. Freud’un konuya dair çalışmalarını inceler ve toplumsal cinsiyet bakımından analiz eder. Cinsel eğitimin önemini kavrar ve cinsel eğitimde dikkat edilmesi gereken hususları kavrar.
ÖÇ-11
ÇGE.11 İhmal, İstismar ve dezavantajlı grupların kavramlarını tanımlar. İhmal ve istismar türlerini sıralar.
ÇGE.13 Toplumsal Cinsiyet kavramlarını tanımlar. Önemini ve sosyal platformlarda yer alan toplumsal cinsiyet kalıp yargılarına dair farkındalık kazanır.
ÖÇ-14
ÇGE.14 Değerlendirme yöntem ve teknikleri ekip çalışmasının önemini kavrar ve geneller.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.