Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Eğitim Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0005 3 Türk Eğitim Tarihi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu ders ile lisans öğrencilerinin, geçmişten günümüze kadar Türk milletinin eğitimle ilgili ortaya koyduğu düşünceler, sistemler, insan yetiştirme üzerine yapılan çalışmalar üzerine incelemeler yaparak ve tartışılarak uzun yıllar süren bu süreci kavramalarını sağlamaktır. 




Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Hatice Leblebici
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 10.00-11.50 saatleri arasında Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 3. Kat-302
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğr. Üyesi Dr. Hatice Leblebici h.leblebici@iku.edu.tr Blok Kat:9 Oda Numarası: 7, Perşembe günü ofis saati
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
Temel Kaynaklar -Akyüz, Y. (2021). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar -Doğan, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
2. Hafta İç Asya Müslüman Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevî, Edip Ahmet bin Mahut Yüknekî. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
3. Hafta Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim, Anadolu beyliklerine eğitim, medreseler ve ahiliğin Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi, dönemin önemli isimleri: Mevlâna Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa, Nasrettin Hoca. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
4. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni, Osmanlılarda ilköğretim-Osmanlılarda saray eğitimi. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
5. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim, Osmanlılarda halk eğitimi, Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Kâtip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
6. Hafta Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar, Yenileşme döneminde açılan sivil okullar, İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi, Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
9. Hafta I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
10. Hafta II. Meşrutiyet Dönemi- Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
11. Hafta Kurtuluş Savaşı-Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı, Maarif kongresi ve önemi, Eğitimin idari teşkilatlanması, Azınlık ve yabancı okulların durumu, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Kazım Karabekir. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
12. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri, Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları, Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler, İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
13. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
14. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları, Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları, Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford. Sunuş yoluyla öğrenme, işbirlikli öğrenme, tartışma, soru-cevap
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Türk eğitim tarihinin gelişim evrelerini açıklar.
ÖÇ-2 Günümüz Türk eğitiminin geldiği seviyeyi değerlendirir.
ÖÇ-3Geçmiş eğitim sistemleriyle günümüz eğitim sistemini karşılaştırabilir.
ÖÇ-4Türk eğitim tarihinde öne çıkan eğitimcileri ve onların eğitim görüşlerini kavrayabilir.
ÖÇ-5Modern Türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5