Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitimde Araştırma Yöntemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0006 3 Eğitimde Araştırma Yöntemleri 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı bilimsel araştırma sürecini (problemi belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, tarama yöntemi vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar Herhangi bir ek koşul bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Herhangi bir ek koşul bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Herhangi bir özel koşul bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Didem Özdoğan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 13:00-14:50
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe 10:00-12:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok Kat: 10 Oda No: 04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap 
Temel Kaynaklar -*Erkuş, A. (2019) Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

*Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. 

Diğer Kaynaklar -Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
-Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Dersin İçeriği, İşleyişi, Kullanılacak Kaynaklar ve Değerlendirme Yöntemleri ile İlgili Bilgilendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta Bilim ve Bilimsel Yöntem; Bilimsel Araştırma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta Araştırma Süreç ve Teknikleri – Bölüm I (Giriş) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4. Hafta Araştırma Süreç ve Teknikleri – Bölüm II (Yöntem) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5. Hafta Araştırma Süreç ve Teknikleri – Bölüm II (Yöntem) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6. Hafta Öğrenci Sunum Grup ve Konularının Belirlenmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7. Hafta Evren ve Örneklem Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8. Hafta Verilerin Toplanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
9. Hafta Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10. Hafta Bulgular ve Yorum; Sonuç ve Öneriler; Bilimsel Araştırmalarda Etik Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta Konu Tekrarı, Öğrenci Soruları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16. Hafta Final Sınavı Sınav
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Final 1 70


ÖÇ-1 Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2Bilimsel yöntemin aşamalarını açıklar.
ÖÇ-3Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade eder.
ÖÇ-4Nitel ve nicel araştırma tekniklerini açıklar.
ÖÇ-5Alanyazın ve kaynak tarama çalışması yapar.
ÖÇ-6Araştırma etiği ve yayın etiği ile ilgili düzenlemeleri bilir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6