|
Dersin Amacı |
Öğrenciye uygulamalı davranış analizi teknikleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrenci bu dersin sonunda uygulamalı davranış analizi kavramlarını ve tekniklerini açıklayabilir, uygulamalı davranış analizi tekniklerini kullanabilecektir. Öğrenci uygun teknikler kullanarak, hedeflenen davranışları belirleyebilme, davranışsal amaç yazma, veri toplama yöntemlerini kullanabilme ve, davranış değiştirme planı hazırlayabilme becerilerine sahip olacaktır. |
Ön Koşullar |
- |
Eş Koşullar |
- |
Özel Koşullar |
- |
Öğretim Üyeleri |
Dr. Öğr. Üyesi Özlem Dalgın |
Asistanlar |
- |
Ders Gün,Saat ve Yeri |
Perşembe Günü-13.00-15.50 |
Görüşme Saatleri ve Yeri |
- |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Rol Oynama/Dramatize Etme |
Temel Kaynaklar |
1. Alberto, P. A. & Troutman, A. C. (2015). Uygulamalı davranış analiz (Çev Ed. Hakan Sarı). Pearson.
2. Erbaş, D. & Yücesoy-Özkan, Ş. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Pegem Akademi.
3. Tekin-İftar, E. (Ed.) (2014). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Vize Yayıncılık.
4. Tekin, E., Kırcaali-İftar, G. (2001) Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
5. Özyürek, M. (2004). Sınıfta davranış değiştirme: Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Kök Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar |
- |
|
Haftalık Ders Programı |
Hafta |
Dersin İçeriği |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1. Hafta |
Uygulamalı Davranış Analizinin Tanımı ve Tarihçesi |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
2. Hafta |
Hedef Davranışı Belirleme ve Tanımlama |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
3. Hafta |
Davranış Kayıt Türleri |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
4. Hafta |
Davranış Kayıt Türleri |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
5. Hafta |
Davranış kayıt türlerinde gözlemciler arası güvenirlik |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
6. Hafta |
Veri Grafiklerinin Oluşturulması ve Yorumlanması |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
7. Hafta |
Veri Grafiklerinin Oluşturulması ve Yorumlanması |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
8. Hafta |
ARA SINAV |
|
9. Hafta |
Uygun Olan Davranışların Arttırılması |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
10. Hafta |
Uygun olmayan davranışların azaltılması |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
11. Hafta |
Kalıcılık çalışmaları |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
12. Hafta |
Genelleme çalışmaları |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
13. Hafta |
Uygulamalı Davranış Analizine Dayalı Araştırma Örneklerinin İncelenmesi |
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi |
14. Hafta |
FİNAL SINAVI |
|
15. Hafta |
|
|
16. Hafta |
|
|
17. Hafta |
|
|
ÖÇ-1 | Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını açıklar. | ÖÇ-2 | Hedef davranış belirleme sürecini tanımlar. | ÖÇ-3 | Uygun davranışların arttırılmasına yönelik program hazırlar. | ÖÇ-4 | Davranış değerlendirme tekniklerini tartışır. | ÖÇ-5 | Uygun olmayan davranışları azaltma tekniklerini uygular. |
|
Program Çıktıları |
PÇ-1 | 1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | PÇ-2 | 2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | PÇ-3 | 3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | PÇ-4 | 4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | PÇ-5 | 5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | PÇ-6 | 6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | PÇ-7 | 7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | PÇ-8 | 8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | PÇ-9 | 9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | PÇ-10 | 10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır | PÇ-11 | 11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | PÇ-12 | 12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | PÇ-13 | 13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | PÇ-14 | 14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar. |
|