Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Öğrenmeye Hazırlık Becerileri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 3004 3 Öğrenmeye Hazırlık Becerileri 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, yetersizliği olan bireylerle yapılan öğretim uygulamalarının temel bileşenlerini ve otizm spektrum bozukluğu başta olmak üzere yetersizliği olan bireylerin temel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilmek ve bu becerilerin ne şekilde öğretileceğini açıklamaktır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Sima Mart
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 15.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım 

-Tartışma

-Soru/Yanıt

-Beyin fırtınası
Temel Kaynaklar

1.     Kırcaali-İftar, G., Kurt, O., & Ülke-Kürkçüoğlu, B. (2021). Otistik çocuklar için davranışsal eğitim programı-I ve II. Anı Yayıncılık.

2.     Güleç-Aslan, Y., Kircaali-İftar, G., & Uzuner, Y. (2009). Otistik çocuklar için davranışsal eğitim programı (OÇİDEP) ev uygulamasının bir çocukla incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(01), 1-25.

Diğer Kaynaklar

1.     Güleç-Aslan, Y., & Subaşı-Yurtçu, A. B. (2017). Otistik çocuklar için davranışsal eğitim programı (OÇİDEP) eğitmenlerinin OÇİDEP’e ilişkin algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 971-984.

2.     Selçuklu Otizmli Bireyler Eğitim Vakfı (2022). Temel beceriler nasıl çalışılır?. https://sobe.org.tr/dosyalar/sobe_temel_beceri_kitabi.pdf


3.     Tohum Otizm Vakfı Eğitim Portalı Modül 9-16 https://tohumotizmportali.org/anasayfa

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Öğrenmeye Hazırlık Becerilerinin İçeriği ve Önemi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
2. Hafta Adına Tepki Verme Becerisinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
3. Hafta Temel Taklit Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
4. Hafta Eşleme ve Sınıflama Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
5. Hafta Eşleme ve Sınıflama Becerilerinin Öğretimi-II Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
6. Hafta Ayırt Etme Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
7. Hafta Adlandırma Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
8. Hafta Alıcı Dil Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
9. Hafta İletişim Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
10. Hafta Ortak Dikkat Becerileri Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
11. Hafta Tuvalet Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
12. Hafta El Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
13. Hafta Oyun Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
14. Hafta Oyun Becerilerinin Öğretimi Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
15. Hafta Öğrenmeye Hazırlık Becerileri Örnek Uygulamalar Sözlü anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Öğretimin temel bileşenlerini açıklayabilmek.
ÖÇ-2Öğretim bileşenlerini öğrenci özelliklerine göre uyarlayabilmek.
ÖÇ-3Öğrenmeye hazırlık becerilerini sıralayabilmek.
ÖÇ-4Öğrenmeye hazırlık becerilerinin önemini açıklayabilmek.
ÖÇ-5Öğrenmeye hazırlık becerilerine yönelik öğretim planlayabilmek.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5