Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğrenme ilkeleri ile öğrenme modelleri, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmeleri, edindikleri bilgi ve beceriler doğrultusunda bir ders planı hazırlayarak etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
3. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 11:00-13:00, Basınekspres L02
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 14:00-14:50, B Blok Ofis No:118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sunuş yoluyla ve Araştırma İnceleme yoluyla öğretim stratejileri, anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
-
1. Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 26.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar
-
1. Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
2. Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı,Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
3. Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
4. Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme.
2. Hafta
Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler
Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki
Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Öğretim stratejileri:
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Panel
Forum
Sempozyum
Konferans
Soru-cevap...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Büyük- küçük grup tartışması
Çember tekniği
Zıt panel
Münazara
Görüş geliştirme
Açık oturum
Akvaryum…
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi
Anlam çözümleme tabloları
Kavram ağları
Kavram haritası
Zihin haritası
Kavramsal değişim metinleri
Kavram karikatürleri..
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta
ARA SINAV
10. Hafta
Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Workshop
Beyin fırtınası
Altı şapkalı düşünme
Altı uygulama ayakkabısı
Problem çözme
Konuşma halkası...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Gösteri
Dramatizasyon (canlandırma)
Deney
Gözlem
Gezi
Sergi
Eğitsel oyunlar
Arkası yarın
İstasyon...
Gösterip yaptırma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama
Sunuş yoluyla ve Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama
Sunuş yoluyla ve Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
FİNAL
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Öğrenme, öğretme ve eğitim kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2
Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-3
Bir ders planında olması gereken giriş, geliştirme ve sonuç aşamalarının kapsamını açıklar.
ÖÇ-4
Öğretim ilkelerini özelliklerini açıklar.
ÖÇ-5
Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6
Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7
Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8
Öğretim yöntem ve tekniklerinin detaylı olarak nasıl kullanıldığının açıklandığı bir ders planı hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.