Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Öğretim İlke ve Yöntemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0008 4 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğrenme ilkeleri ile öğrenme modelleri, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmeleri, edindikleri bilgi ve beceriler doğrultusunda bir ders planı hazırlayarak etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar 3. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 11:00-13:00, Basınekspres L02
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 14:00-14:50, B Blok Ofis No:118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sunuş yoluyla ve Araştırma İnceleme yoluyla öğretim stratejileri, anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar -

1.       Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 26.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

Diğer Kaynaklar -

1.       Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.

2.       Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

3.       Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

4.       Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme.
2. Hafta Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Öğretim stratejileri: Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisi Araştırma yoluyla öğretim stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Panel Forum Sempozyum Konferans Soru-cevap... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Büyük- küçük grup tartışması Çember tekniği Zıt panel Münazara Görüş geliştirme Açık oturum Akvaryum… Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi Anlam çözümleme tabloları Kavram ağları Kavram haritası Zihin haritası Kavramsal değişim metinleri Kavram karikatürleri.. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta ARA SINAV
10. Hafta Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Workshop Beyin fırtınası Altı şapkalı düşünme Altı uygulama ayakkabısı Problem çözme Konuşma halkası... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Gösteri Dramatizasyon (canlandırma) Deney Gözlem Gezi Sergi Eğitsel oyunlar Arkası yarın İstasyon... Gösterip yaptırma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama Sunuş yoluyla ve Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama Sunuş yoluyla ve Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta FİNAL
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Öğrenme, öğretme ve eğitim kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-3Bir ders planında olması gereken giriş, geliştirme ve sonuç aşamalarının kapsamını açıklar.
ÖÇ-4Öğretim ilkelerini özelliklerini açıklar.
ÖÇ-5Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8Öğretim yöntem ve tekniklerinin detaylı olarak nasıl kullanıldığının açıklandığı bir ders planı hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7              
ÖÇ 8