Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Özel Eğitim Bölümü Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi

Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 4001 4 Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi 3/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında dil ve iletişimin tanımı, dil edinim kuramları, dil, iletişim ve konuşma kavramlarının ve gelişiminin açıklanması; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarda görülen temel dil, iletişim ve konuşma özellikleri ve sorunları; dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesi; iletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemlerin açıklanması; iletişim becerilerinin geliştirilmesiyle ilgili ebeveynlerle çalışmanın açıklanması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Demet Tekneci
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 12:00-15:00
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğr. Gör. Demet Tekneci
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım, tartışma, vaka analizi, problem çözme, soru-cevap.
Temel Kaynaklar -Acarlar, F. ve Diken, Ö. (2019), Yetersizliği olan bireylerin dil ve iletişim becerilerinin desteklenmesi. Ankara: Pegem Akademi.

-Sarı, H. ve Gökdağ, H. (2019). Özel gereksinimli bireylerde dil gelişimi. Ankara: Vize Akademik.

-Diken, İ. (2009). Erken çocukluk döneminde dil becerilerini geliştirme. Ankara: Maya Akademi Yayınları.

 
Diğer Kaynaklar -Torun, Ş. (2018). Beyin ve dil. Ankara: Detay Yayıncılık.

-Topbaş, S. (2015). Dil ve kavram gelişimi. Ankara: Kök Yayıncılık.

-Diken, İ. (2016). Gelişimsel Yetersizlik Türlerinin Tanım ve Özellikleri. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık

-Ingersoll, B. (2008). The Social Role of Imitation in Autism: Implications for the Treatment of Imitation Deficits. Infants & Young Children, 21(2), 107–119.

-Toth, K., Munson, J., Meltzoff, A. N. & Dawson, G. (2006). Early Predictors of Communication Development in Young Children with Autism Spectrum Disorder: Joint Attention, Imitation, and Toy Play. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 993–1005.

-McCauley, J.R. ve Fey, E.M. (2006). Treatment of language disorders in children. Maryland: Paul H. Brookes Publishing.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İletişim, dil ve konuşma ilişkisi Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta Dilin bileşenleri Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta Dil edinim kuramları-I Grup çalışması
4. Hafta Dil edinim kuramları-II Grup çalışması
5. Hafta Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılması Sözlü anlatım, soru-cevap
6. Hafta Bebeklik dönemi dil ve konuşma gelişimi Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta Okul öncesi dönem dil ve konuşma gelişimi Sözlü anlatım, soru-cevap
8. Hafta Okul çağı dönemi dil ve konuşma gelişimi Sözlü anlatım, tartışma
9. Hafta Gecikmiş dil ve konuşma Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta Dil ve iletişim becerilerinin desteklenmesinde kanıta dayalı yöntemler-I Sözlü anlatım, soru-cevap
11. Hafta Dil ve iletişim becerilerinin desteklenmesinde kanıta dayalı yöntemler-II Sözlü anlatım, vaka analizi, tartışma
12. Hafta Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozuklukları-I Sözlü anlatım, tartışma
13. Hafta Özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozuklukları-II Sözlü anlatım, vaka analizi, tartışma
14. Hafta Dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların ebeveynleri ile çalışmak Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1 Dil, iletişim ve konuşma kavramlarını ve gelişimini açıklar.
ÖÇ-2 Dil edinim kuramlarını tanımlar.
ÖÇ-3 Dil, iletişim ve konuşma sorunlarının değerlendirilmesini açıklar.
ÖÇ-40-6 yaş çocukların dil ve konuşma gelişimini açıklar.
ÖÇ-5Özel gereksinimli bireylerde görülen dil ve konuşma bozukluklarını tanımlar.
ÖÇ-6İletişim becerisi kazandırmada kullanılan doğal ve yapılandırılmış bilimsel dayanaklı/etkili yöntemleri örneklendirir.
ÖÇ-7İletişim becerilerinin desteklenmesinde ebeveynlerle çalışmayı açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7