Özel eğitim öğretmeni adaylarına özel eğitimde teknoloji destekli öğretim ile ilgili temel bilgi ve kavramların kazandırılması ve farklı gelişim özellikleri olan öğrenciler için kullanılabilecek yardımcı teknolojilerin tanıtılmasıdır.
Ön Koşullar
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Bu dersin eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
Temel Kaynaklar
Aslan, C. (2016). Görme engelliler için yardımcı teknolojiler. S. Çakmak (Ed.), Özel eğitim ve yardımcı teknolojiler içinde (ss. 56-92). Ankara: Vize.
Bayraktar, U. ve Çuhadar, C. (2015). İşitme engelliler okullarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 172-191.
Doğan, İ. ve Akdemir, Ö. (2015). Özel eğitimde bilgisayar destekli öğretim: Üç durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 165-177.
Eliçin, Ö., (2017). Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve teknoloji destekli öğretim. (Ed.) Ankara: Vize Yayıncılık.
Eliçin, Ö., Yıkmış, A. ve Cavkaytar, A. (2015). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara işlevsel okuma becerilerinin kazandırılmasında tablet bilgisayar aracılığı ile sunulan programın etkililiği
Genç-Tosun, D. ve Kurt, O. (2017). Otizmli bireylerin kullandığı yeni nesil konuşma üreten cihazlara ilişkin araştırmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(1), 125-147.
Güngör, M., Bolat, A. Cengiz, H. ve Aslan, N. (2011). Özürlülere yönelik teknolojik düzenlemeler. Sektörel Araştırmalar ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı.
Kayabaşı, Y. (2005). Sanal gerçeklik ve eğitim amaçlı kullanılması. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 151-158.
Kuzu, A., Cavkaytar, A. Çankaya, S. ve Öncül, N. (2013). Zihin engelli bireylerin ebeveynlerinin kullanımına yönelik geliştirilen mobil beceri öğretimi yazılımına yönelik katılımcı görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(2), 1-21.
Özbek, A.B. (2015). Okuma güçlüğü müdahalelerinde teknoloji kullanımı. Journal of Education and Special Education Technology, 1(1), 48-53.
Özdemir, D., Karaman, S., Özgenel, C. ve Özbolat, A.R. (2015). Zihinsel engellilere yönelik robot destekli öğrenme ortamlarında etkileşim alternatiflerin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 332-343.
Sani-Bozkurt, S. (2017). Özel eğitimde dijital destek: Yardımcı teknolojiler. AUAd, 3(2), 37-60.
Sola-Özgüç, C. (2015). Zihin yetersizliği olan ortaokul öğrencilerinin bulunduğu bir sınıfta öğretim etkinliklerinin teknoloji desteği ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
Subaşıoğlu, F. (2000). Engellilerin internete erişimi. Türk Kütüphaneciliği, 14(2), 188-204.
Şenyürek, E, Yılmaz, D. ve Köse, E. (2017). Otizmli çocukların eğitimi için mobil uygulama. Istanbul Journal of Innovation in Education, 3(1), 63-76.
Yıldız, S. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojileri yoluyla özürlüler için geleceğe bir kapı açmak. Journal of International Social Research, 3(13), 612-620.
Çoklu ortam, İkili kodlama, Bilişsel yük ve ilkeleri, Etkileşim, Görsel bileşenler
Sözlü Anlatım, Tartışma
7. Hafta
Özel Eğitimde Yardımcı Teknolojilerin Kullanımı
Sözlü Anlatım, Tartışma
8. Hafta
Düşük düzey yardımcı teknolojiler
Sözlü Anlatım, Tartışma
9. Hafta
Orta düzey yardımcı teknolojiler
Sözlü Anlatım, Tartışma
10. Hafta
Yüksek düzey yardımcı teknolojiler
Sözlü Anlatım, Tartışma
11. Hafta
Farklı yetersizlik türleri için yardımcı teknolojiler
Sözlü Anlatım, Tartışma
12. Hafta
Farklı yetersizlik türleri için yardımcı teknolojiler
Sözlü Anlatım, Tartışma
13. Hafta
Yardımcı teknolojilerin yararları ve sınırlılıkları
Sözlü Anlatım, Tartışma
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Teknolojinin yararları ve sınırlıklarını açıklar
ÖÇ-2
Öğretimde Evrensel Tasarımı açıklar.
ÖÇ-3
Öğretimde evrensel tasarım ve ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-4
Teknoloji destekli öğretim ortamlarını açıklar.
ÖÇ-5
Çoklu ortam, ikili kodlama, bilişsel yük ve ilkeleri, etkileşim, görsel bileşenleri tanımlar.
ÖÇ-6
Özel eğitimde yardımcı teknolojilerin kullanımını açıklar.
ÖÇ-7
Farklı yetersizlikleri olan bireylere uygun yardımcı teknolojileri açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.