Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmen adaylarına farklı bilgi, beceri ve davranışların öğretiminde kullanabilecekleri etkili öğretim yaklaşım/strateji, yöntem, teknik ve öğretim uygulaması/paketi konusunda temel bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi-14.00-16.45. B301
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Arzu Ozen-Salı 14.00-15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
Temel Kaynaklar
-Aksoy, F. (2019). Beceri öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemleri: Öğretmenler ve Aileler için uygulamalar. Ankara: Maya Akademi.
Aykut, Ç., & Olçay, S. (2022). Özel gereksinimli bireyler için etkili öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Akademik.
Brown, F., & Snell, M. E. (2014). Instruction of students with severe disabilities. Pearson.
Sazak, E. (Ed.) (2022). Yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. ISBN No: 978-625-8325-58-4
Tekin-İftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2018). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Akademik.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı ve tanışma
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
2. Hafta
Öğrenmeyle ilgili temel kavramlar ve öğrenmenin özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
3. Hafta
Öğrenmenin aşamaları ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
4. Hafta
Öğrenmenin aşamaları ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
5. Hafta
Beceri öğretimi ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
6. Hafta
Beceri öğretimi ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
7. Hafta
Ara Sınav öncesi genel değerlendirme
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
8. Hafta
ARA SINAVLAR
9. Hafta
Kavram öğretimi ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
10. Hafta
Kavram öğretimi ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
11. Hafta
Kavram öğretimi ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
12. Hafta
Yanlışsız öğretim yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve özellikleri
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
13. Hafta
Tepki ipucu yöntemleri (eşzamanlı ipucuyla öğretim, sabit bekleme süreli öğretim, ipucunun giderek azaltılmasıyla öğretim), özellikleri, öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve dikkat edilmesi gereken noktalar
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
14. Hafta
Tepki ipucu yöntemleri (ipucunun giderek azaltılmasıyla öğretim), özellikleri, öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve dikkat edilmesi gereken noktalar
Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
ÖÇ-1
1. Öğrenmeyle ilgili temel kavramları ve öğrenmenin özelliklerini tanımlayabilecektir.
ÖÇ-2
2. Öğrenmenin aşamalarını ve özelliklerini betimleyebilecektir
ÖÇ-3
3. Beceri öğretimiyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
ÖÇ-4
4. Kavram öğretimiyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
ÖÇ-5
5. Yanlışsız öğretim yöntemleriyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.