Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Özel Eğitimde Etkili Öğretim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 4004 4 Özel Eğitimde Etkili Öğretim 3/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmen adaylarına farklı bilgi, beceri ve davranışların öğretiminde kullanabilecekleri etkili öğretim yaklaşım/strateji, yöntem, teknik ve öğretim uygulaması/paketi konusunda temel bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırmaktır.


Ön Koşullar Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi-14.00-16.45. B301
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Arzu Ozen-Salı 14.00-15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, tartışma, demonstrasyon, 
Temel Kaynaklar -Aksoy, F. (2019). Beceri öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemleri: Öğretmenler ve Aileler için uygulamalar. Ankara: Maya Akademi.

Aykut, Ç., & Olçay, S. (2022). Özel gereksinimli bireyler için etkili öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Akademik.

Brown, F., & Snell, M. E. (2014). Instruction of students with severe disabilities. Pearson.

Sazak, E. (Ed.) (2022). Yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. ISBN No: 978-625-8325-58-4

Tekin-İftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2018). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Akademik. 

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı ve tanışma Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
2. Hafta Öğrenmeyle ilgili temel kavramlar ve öğrenmenin özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
3. Hafta Öğrenmenin aşamaları ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
4. Hafta Öğrenmenin aşamaları ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
5. Hafta Beceri öğretimi ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
6. Hafta Beceri öğretimi ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
7. Hafta Ara Sınav öncesi genel değerlendirme Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
8. Hafta ARA SINAVLAR
9. Hafta Kavram öğretimi ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
10. Hafta Kavram öğretimi ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
11. Hafta Kavram öğretimi ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
12. Hafta Yanlışsız öğretim yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve özellikleri Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
13. Hafta Tepki ipucu yöntemleri (eşzamanlı ipucuyla öğretim, sabit bekleme süreli öğretim, ipucunun giderek azaltılmasıyla öğretim), özellikleri, öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve dikkat edilmesi gereken noktalar Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
14. Hafta Tepki ipucu yöntemleri (ipucunun giderek azaltılmasıyla öğretim), özellikleri, öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve dikkat edilmesi gereken noktalar Anlatım, tartışma, demonstrasyon,
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25


ÖÇ-11. Öğrenmeyle ilgili temel kavramları ve öğrenmenin özelliklerini tanımlayabilecektir.
ÖÇ-22. Öğrenmenin aşamalarını ve özelliklerini betimleyebilecektir
ÖÇ-33. Beceri öğretimiyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
ÖÇ-44. Kavram öğretimiyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
ÖÇ-55. Yanlışsız öğretim yöntemleriyle ilgili temel kavramları ve özelliklerini betimleyebilecektir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14