Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 6002 6 Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarına, özel gereksinimli bireylere yönelik Türkçe öğretimine ilişkin temel ilkeler, öğretim planlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Derste sınıf ortamında yoklama alınacak olup derslerin %70’ine katılmanız gerekmektedir. (Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 13:00 - 14:50, Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres B Blok 5.Kat Derslik 502
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç, Pazartesi 13.00-14.00, Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres B Blok 10.Kat Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Soru-cevap,tartışma,anlatım,uygulama
Temel Kaynaklar Bayraktar, A. ve Seçkin, Ş. (2012). Yazma güçlükleri ve öğretim yöntemleri. S. Y. Doğru (Ed.). Öğrenme güçlükleri (s. 167-209) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.

Bayraktar, A. (2012). Yazma güçlüğü olan öğrencilerde yazma görüşmelerinin kullanımı. S. Y. Doğru (Ed.). Öğrenme güçlükleri (s. 197-225) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.

Gönen, M. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Eğiten Yayın 

Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve Hasırcı, S. (2016). Türkçe Öğretimi Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin. Ankara: Anı Yayıncılık.

Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap.

Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık.

Öz, F. (2003). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Tazebay, A. ve Çelenk, S. (Ed.) (2008). Türkçe öğretimi: İlke, yöntem, teknikler. Ankara

Yılmaz, M. (2018). Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi. Ankara: PEGEM Akademi
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Derse ilişkin Sorumlulukların Belirlenmesi Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
2. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Amaçları, Temel İlkeleri, Türkçe Öğretim Programı Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
3. Hafta Çocukta Dil Gelişimi, Erken-Okuryazarlık Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
4. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Anlama) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
5. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Dinleme) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
6. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Okuma) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
7. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Anlatma) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
8. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Konuşma) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Yazma) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
11. Hafta Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Dil Bilgisi Çalışmaları) Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
12. Hafta Türkçe Öğretimi’nde Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Gözden Geçirilmesi Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
13. Hafta Türkçe Öğretimi’nde Etkinlik Örnekleri Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Türkçe Öğretimi’nin amaçları açıklar.
ÖÇ-2Türkçe Öğretimi’nin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ-3Çocuklardaki dil gelişimini açıklar.
ÖÇ-4Erken-okuryazarlık kavramını açıklar.
ÖÇ-5Türkçe Öğretimi'nin etkinlik alanlarını açıklar.
ÖÇ-6Türkçe Öğretimi’nde kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
ÖÇ-7Türkçe Öğretimi’ne yönelik etkinlik planlar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7