Öğretmen adaylarına, özel gereksinimli bireylere yönelik Türkçe öğretimine ilişkin temel ilkeler, öğretim planlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derste sınıf ortamında yoklama alınacak olup derslerin %70’ine katılmanız gerekmektedir.
(Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı
gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 13:00 - 14:50, Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres B Blok 5.Kat Derslik 502
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç, Pazartesi 13.00-14.00, Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres B Blok 10.Kat Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Soru-cevap,tartışma,anlatım,uygulama
Temel Kaynaklar
Bayraktar, A. ve Seçkin, Ş. (2012). Yazma güçlükleri ve öğretim yöntemleri. S. Y. Doğru (Ed.). Öğrenme güçlükleri (s. 167-209) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
Bayraktar, A. (2012). Yazma güçlüğü olan öğrencilerde yazma görüşmelerinin kullanımı. S. Y. Doğru (Ed.). Öğrenme güçlükleri (s. 197-225) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
Gönen, M. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Eğiten Yayın
Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve Hasırcı, S. (2016). Türkçe Öğretimi Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin. Ankara: Anı Yayıncılık.
Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi. Eğiten Kitap.
Melekoğlu, M. A. ve Anılan, H. (2021). Özel eğitimde ilk okuma yazma öğretimi. Vize Yayıncılık.
Öz, F. (2003). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Tazebay, A. ve Çelenk, S. (Ed.) (2008). Türkçe öğretimi: İlke, yöntem, teknikler. Ankara
Yılmaz, M. (2018). Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi. Ankara: PEGEM Akademi
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse ilişkin Sorumlulukların Belirlenmesi
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
2. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Amaçları, Temel İlkeleri, Türkçe Öğretim Programı
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
3. Hafta
Çocukta Dil Gelişimi, Erken-Okuryazarlık
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
4. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Anlama)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
5. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Dinleme)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
6. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Okuma)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
7. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Anlatma)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
8. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Konuşma)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Yazma)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
11. Hafta
Türkçe Öğretimi’nin Etkinlik Alanları (Dil Bilgisi Çalışmaları)
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
12. Hafta
Türkçe Öğretimi’nde Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Gözden Geçirilmesi
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
13. Hafta
Türkçe Öğretimi’nde Etkinlik Örnekleri
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Örnek Olay
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Türkçe Öğretimi’nin amaçları açıklar.
ÖÇ-2
Türkçe Öğretimi’nin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ-3
Çocuklardaki dil gelişimini açıklar.
ÖÇ-4
Erken-okuryazarlık kavramını açıklar.
ÖÇ-5
Türkçe Öğretimi'nin etkinlik alanlarını açıklar.
ÖÇ-6
Türkçe Öğretimi’nde kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
ÖÇ-7
Türkçe Öğretimi’ne yönelik etkinlik planlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.