Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Oyun ve Şarkı Öğretimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 5004 5 Oyun ve Şarkı Öğretimi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Arzu Özen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Uygulama-Alıştırma
Temel Kaynaklar  Özen, A. ve Tavlar, Ö. (2005). Oyun Temelli Etkinlikler (3. baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar  Allen, K.D. & Cowan, R.J. (2008). Naturalistic teaching prodecedures. In J.K. Luiselli, D.C. Russo, W.P. Christian & S.M. Wilczynski (Eds.), Effective practices for children with autism: Educational and behavioral support interventions that work (pp. 213-240). Oxford University Press.

Bricker, D., Pretti-Frontczak, K. & McComas, N. (1998). An activity-based approach to early intervention (2nd Ed.). Baltimore: Paul Brooks Pub.

Kırcaali-İftar, G. (2007). Otizm Spektrum Bozukluğu. İstanbul: Daktylos Yayınları.

Kurt, O. (2008). Doğal Öğretim Yöntemleri, E. Tekin-İftar (Ed.) Davranış ve Öğrenme Sorunu Olan Çocukların Eğitimi (ss. 162-179). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No. 946.

McDonnell, J., Johnson, J.W., & McQuivey, C. (2008). Embedded instruction for students with developmental disabilities in general education classrooms. A Publication of the Division on Developmental Disabilities of the Council for Exceptional Children.

Öncü, E. Ç.ve Özbay, E. 2005). Erken Çocukluk Dönemindeki Çocuklar İçin Oyun. Ankara: Kök Yayıncılık.

Özen, A. ve Turan, Z. (2001). Engelli Çocuklar ve Oyun: İşitme Engelli Çocuklar, Zihin Engelli Çocuklar U. Tüfekçioğlu (Ed). Çocukta Hareket, Oyun gelişimi ve Öğretimi (ss. 163-181). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları

Pretti-Frontczak, K. & Bricker, D. (2004). An activity-based approach to early intervention (3rd Ed.). Baltimore: Paul Brooks Pub.

Seldin, T. (2008). Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir. (1. Baskı). (Çev: T.Işık Ercan). İstanbul: Kaknüs Yayınları. (Özgün kitap 2007’de yayınlandı).

Silberg, J. (2008). Bebek Oyunlar. (Çev: U. E. Yürük ). İstanbul: Neden Kitap Yayıncılık Hizmetleri

Sucuoğlu, B. (2001). Engelli çocuklar ve oyun: Otistik çocuklar. U. Tüfekçioğlu (Ed). Çocukta hareket oyun gelişim, ve öğretimi (s. 183-194). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları

Sumak ve Gören-Summak (2005) Akıllı Bebekler Akademisi (3. baskı). İstanbul: Sistem y

Yayıncılık

Tüfekçioğlu, U. (2001). Okulöncesi Eğitimde Oyun ve Önemi U. Tüfekçioğlu (Ed.). Çocukta Hareket, Oyun Gelişimi ve Öğretimi (ss. 2-34). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 1.1. Oyunun tanımı ve oyun oynamanın önemi 1.2. Oyunun çocuğun gelişimine olan etkileri 1.3. Erken çocukluk döneminde oyun gelişimi 1.4. Okulöncesi düzeyde çocukların yaşlara göre gösterdikleri oyun davranışları Sözlü anlatım, Tartışma
2. Hafta 2.1. Oyun türleri 2.2. Oyun türleri için gerekli malzeme ve oyuncakların belirlenmesi 2.3. Oyun gözlem formlarının incelenmesi 2.4. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Hoş geldin İyi günler Sözlü anlatım, Tartışma
3. Hafta 3.1. Gelişimsel (zihin ve otizm) yetersizliği olan çocuklar ve oyun 3.2. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Benim adım Parmak oyunu Sözlü anlatım, Tartışma
4. Hafta 4-5.1. Oyun öğretiminde kullanılan etkili öğretim yöntemleri 4-5.2. Tepki İpucu yöntemleri 4-5-3. Doğal öğretim yöntemleri Sözlü anlatım, Tartışma
5. Hafta 4-5.4. Görsel destek sistemlerine dayalı öğretim yöntemleri 4-5.4.1. Videoyla model olma 4-5.4.2. Etkinlik çizelgeleri 4-5.6. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Taşıtlar Kırmızı araba düt düt Sözlü anlatım, Tartışma
6. Hafta 6.1. Oyun öğretimine dayalı plan örneklerinin incelenmesi 6.2. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Anneciğim Yiyelim İçelim Sözlü anlatım, Tartışma
7. Hafta 7.1. Gelişimsel yetersizliği olan çocukların bilişsel becerilerinin gelişimini destekleyen oyun örneklerin incelenmesi 7.2. Öğrenci katılımıyla sunumu yapılan oyun örneklerinin farklı şekilde uyarlanması ve sunumu 7.3. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Örümcek kardeş Parmak oyunu Sözlü anlatım, Tartışma
8. Hafta 8.1. Gelişimsel yetersizliği olan çocukların kaba-motor becerilerinin gelişimini destekleyen oyun örneklerin incelenmesi 8.2. Öğrenci katılımıyla sunumu yapılan oyun örneklerinin farklı şekilde uyarlanması ve sunumu 8.3. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Saat Parmak oyunu Sözlü anlatım, Tartışma
9. Hafta Gelişimsel yetersizliği olan çocukların sosyal becerilerinin gelişimini destekleyen oyun örneklerin incelenmesi 9.2. Öğrenci katılımıyla sunumu yapılan oyun örneklerinin farklı şekilde uyarlanması ve sunulması 9.3. Okul öncesi düzeyde çocuklar için öğretim amaçlı iki şarkının öğretimi Renkler Parmak oyunu Sözlü anlatım, Tartışma
10. Hafta 10.1. Öğrenci ödevlerinin sunumları 10.2. Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi Sözlü anlatım, Tartışma
11. Hafta 11.1.Öğrenci ödevlerinin sunumları 11.2. Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi Sözlü anlatım, Tartışma
12. Hafta
13. Hafta
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 30
Final 1 40


ÖÇ-1Oyunun gelişimsel yetersizliği olan çocukların eğitimi üzerindeki önemini açıklayabilir.
ÖÇ-2Oyunun gelişimsel aşamalarını açıklayabilir.
ÖÇ-3Gelişimsel yetersizliği olan çocukların genel özelliklerini ve zorlandıkları oyun davranışlarını açıklayabilir.
ÖÇ-4Gelişimsel yetersizliği olan çocuklara yönelik oyun öğretiminde kullanılan kanıt temelli yöntemleri sıralayabilir.
ÖÇ-5Gelişimsel yetersizliği olan çocukların oyunlara katılımını sağlamada yapılabilecek öğretimsel stratejileri açıklayabilir.
ÖÇ-6Gelişimsel yetersizliği olan çocukların farklı gelişim alanlarını destekleyecek oyuna dayalı etkinlikleri belirleyip uygulayabilir.
ÖÇ-7Oyun temalarını ve bu temalara ilişkin oyun ortamını nasıl hazırlayacağını açıklayabilir.
ÖÇ-8Oyun türlerini ve her bir oyun türünde kullanılan oyun malzemelerini açıklayabilir.
ÖÇ-9Okulöncesi dönemi çocukların eğitiminde kullanılan okul şarkılarının ve parmak oyunlarının uygun ritimde söyleyebilir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7              
ÖÇ 8              
ÖÇ 9