Erken müdahalenin kuramsal çerçevesini, erken müdahalenin önemini, tarihsel süreçlerini, Türkiye'de ve Dünya’da kullanılan erken müdahale programlarının geliştirilme sürecini, amaçlarını, uygulama biçimlerini ve içeriğini ayrıca erken müdahalenin ve çeşitli hizmet götürme modellerinin kuramsal temelleri; erken müdahale konusunda yapılan araştırmalar ve bu konuda oluşturulan politikaların tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba Günü-09.00-10.50-Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres A Blok 6.Kat Derslik 603
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
Temel Kaynaklar
Bakkaloğlu, H., & Demir, Ş. (Çev. Eds.). (2018). Erken çocukluk özel eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Diken, İ. H. (Ed.) (2012). Başarıya İlk Adım: BİA. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. ➢ Diken, İ. H. (2013). Gelişim geriliği/yetersizliği olan çocuklar, aileleri, eğitimcileri ve uzmanlarına yönelik Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı: ETEÇOM Hakkında & ETEÇOM Formları (1), ETEÇOM Stratejileri (2), ETEÇOM Bilgi notları (3). Ankara: Eğiten Kitap. ➢ Kırcaali-İftar, G., Kurt, O., & Kürkçüoğlu, B.Ü. (2014). Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı. Anı Yayıncılık. Ankara. ➢ Marangoz, E. (2009). Portage eğitim programı & Portage erken eğitim rehberi & Portage eğitim paketi kullanım kılavuzu. İzmir: Duyal Matbaası. ➢ Pieterse, M., Treolar, R., Cairns, S., Uther, D., & Brar, E. (1996). Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (Çeviri). İstanbul: Daktylos. ➢ Sucuoğlu, B., Küçüker, S., Kobal, G., Özenmiş, P., Kaygusuz, Y., & Bakkaloğlu (Ceber), H. (2001). Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı. İstanbul: Cümle Yayınları. ➢ Tomris, G. (2019). Down sendromlu çocuğu olan ebeveynlere yönelik geliştirilen doğal öğretime dayalı erken müdahale (DÖDEM) programının ebeveyn ve çocukları üzerindeki etkililiği (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. ➢ Bayhan, P. (2018) Erken Müdahale, Hedef Yayıncılık, Ankara. ➢ Beaty, J.J. (2018) Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme, edt. M. Boz. Anı Yayıncılık ➢ Mc Afee, O., LeongD.J., Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Nobel Yayıncılık Ankara. ➢ Tunçeli, H. İ., & Zembat, R. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişimin değerlendirilmesi ve önemi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12. ➢ Allen, S. F. (2007). Parents Perceptions of Intervention Practices in Home Visiting Programs. Infant and Young Children, 20(3), 266-281. ➢ Bahr, M. W., Walker, K., Hampton, E. M., Buddle, B. S., Freeman, T., Ruschman, N., et al. (2006). Creative Problem Solving for General Education Intervention Teams. Remedial and Special Education, 27(1), 27-41. ➢ Chai, A. Y., Zhang, C., & Bisberg, M. (2006). Rethinking Natural Environment Practice: Implications from Examining Various Interpretations and Approaches. Early Childhood Education Journal, 34( 3), December, 203-208.➢ Bakkaloğlu, H., & Ökcün-Akçamuş, M. Ç. (Çev. Eds.) (2019). Otizmi olan okul öncesi çocuklar için DATA modeli. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma & Dersin Sorumlulukları ve Dersin İşlenişi Hakkında Bilgi Verilmesi
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
2. Hafta
Genel Olarak Erken Müdahale
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
3. Hafta
“Erken Müdahale”nin Tarihsel Gelişimi
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
4. Hafta
Erken Müdahale Programları’nın Kuramsal Çerçevesi
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
5. Hafta
Erken Çocukluk Dönemi Müdahale Stratejileri
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
6. Hafta
Erken Müdahale Programları’nda Alternatif Modeller
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
7. Hafta
Dünya’da Uygulanan Erken Müdahale Programları
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Dünya’da Uygulanan Erken Müdahale Programları
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
10. Hafta
Türkiye’de Uygulanan Erken Müdahale Programları
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
11. Hafta
Türkiye’de Uygulanan Erken Müdahale Programları
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
12. Hafta
Türkiye’de Uygulanan Erken Müdahale Programları
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
13. Hafta
Konuların Tekrarı
Soru-cevap,tartışma,düz anlatım,örnek olay
14. Hafta
FİNAL SINAVI
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Erken müdahale kavramını açıklar.
ÖÇ-2
Erken müdahalenin önemini açıklar.
ÖÇ-3
Türkiye'deki erken müdahale programlarını açıklar.
ÖÇ-4
Dünyadaki erken müdahale programlarını açıklar.
ÖÇ-5
Erken müdahalenin tarihsel sürecini açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.