Zihin Yetersizliklerde Günlük Yaşam Becerilerinin Öğretimi
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
ÖZB 0014
Zihin Yetersizliklerde Günlük Yaşam Becerilerinin Öğretimi
2/0/0
SA
Türkçe
4
Dersin Amacı
Günlük yaşam ve sosyal becerilerin tanımı, çocuklarda günlük yaşam ve sosyal becerilerin gelişimi, farklı yetersizlikleri olan öğrencilere hangi günlük yaşam becerilerinin (özbakım, ev-içi beceriler, toplum becerileri, serbest zaman becerileri vb.) ve sosyal becerilerin kazandırılmasının uygun olduğuna karar verme, bu becerilerin kazandırılması için ölçme araçları hazırlama, öğretim ortamını düzenleme, kullanılacak ipuçlarına ve ipuçlarını silikleştirme işlem süreçlerine karar verme, uygulama, kazandırılan becerilerin sürekliliğini ve genellenmesini sağlama.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Özlem Dalgın
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe Günü-10.00-11.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Deney Uygulama - Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Rol Oynama/Dramatize Etme
Temel Kaynaklar
Tekin-iftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2006). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. (3. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (yöntemlerle ilgili bütün bölümler)Varol, N. (2010). Beceri öğretimi ve özbakım becerilerinin kazandırılması. (4 Baskı) Ankara:Kök Yayıncılık3.Hafta Tekin-iftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2006). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. (3. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (yöntemlerle ilgili bütün bölümler)Varol, N. (2010). Beceri öğretimi ve özbakım becerilerinin kazandırılması. 4 Baskı) Ankara:Kök Yayıncılık.4.HaftaSucuoğlu, B. ve Çifci, İ. (2001). Yapamıyor mu? Yapmıyor mu?: Zihinsel Engelli Çocuklar İçin Sosyal Beceri Öğretimi, Ankara Üniversitesi Basımevi. 5.Hafta Özkan, Ş. (2007). Giyinme becerilerinin öğretimi. Özel Eğitim Dergisi, 6.Hafta Cavkaytar, A. (Editör). (2010). Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği, Ankara: Maya Yayınevi.7.HaftaÖncül, N. & Yücesoy-Özkan, Ş. (2006). Zihin özürlü yetişkin kadınlara günlük yaşam becerilerinin kazandırılmasında videoyla model olmanın ekililiği. Eskişehir: Yayınlanmamış Araştırma Raporu.8.HaftaSucuoğlu, B., & Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin Değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 6 (1) 41-579.HaftaSazak, E., & Çiftçi-Tekinarslan, İ. (2003). Zihin engelli birey için hazırlanan akran aracılı sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 4, (2), 13-30.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Günlük yaşam becerileri ve özbakım Becerileri, Tanım, Sınıflandırma, Önem
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
2. Hafta
Günlük yaşam becerileri ve özbakım Becerileri, Tanım, Sınıflandırma, Önem
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
3. Hafta
Günlük yaşam ve öz bakım becerilerinin kazandırılması, Günlük yaşam ve öz bakım becerilerini öğrenmeye etki eden davranışlar, Günlük yaşam ve öz bakım becerilerinin öğretimine başlamadan önce belirlenmesi gereken durumlar
1. Ders Anlatma 2.Soru-Cevap 3.Tartışma 4.Grup Çalışması 5.Problem Çözme 6.Proje 7.Drama-Rol Oynama 8.Gözlem Yapma 9.Simulasyon 10.Sergileme 11.Deney 12.Vaka Analizi
Belirlenen bir özbakım ve günlük yaşam ve sosyal beceri için program hazırlayabilecektir.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.