Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Özel Eğitim Bölümü Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Özel Eğitimde Davranışsal Müdahale

Özel Eğitimde Davranışsal Müdahale

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB 0017 Özel Eğitimde Davranışsal Müdahale 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Uygulamalalı davranış analizi tekniklerini kullanarak, özel eğitimde davranışsal müdahale hakkında bilgi ve becerilere sahiptir.

Davranışların işlevlerini belirleyebiilir.

Kişiye özgü pekiştiriteç belirleyebilir.

Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olan davranışları arttırabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir. 

Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olmayan davranışları azaltabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir. 
Ön Koşullar ÖZB 1001, OZB1002
Eş Koşullar Herhangi bir ek koşul bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Ders online eğitim şeklinde gerçekleştiğinden, kameraların öğrenciler tarafından açık tutulması zorunlu tutulmaktadır. İlk ders haricinde, kamerası kapalı olan öğrenciler derse katılmamış olarak sayılmaktadır.
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. begüm Kobanbay
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 17:00 - 18:50, Online
Görüşme Saatleri ve Yeri Begüm Kobanbay, Pazartesi 16:00 - 17:00 , Online
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Anlatım

- Tanımlama

- Sözlü Örneklendirme 

- Görsel Örneklendirme (video, fotoğraf)

- Tartışma

- Demonstrasyon 

- Uygulamalı Eğitim
Temel Kaynaklar Vuran. S., Olcay, S. ve Ünlü, E. (2021) Uygulamalı davranış analizi. Vize Akademik.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Uygulamalı Davranış Analizinin Tanımı ve Tarihçesi Sözlü anlatım
2. Hafta Davranışların İşlevleri Sözlü anlatım, Vaka analizi
3. Hafta Pekiştireç Türleri ve Pekiştireç Belirleme Sözlü anlatım
4. Hafta Sembol Pekiştireç Kullanımı ve Pekiştireç Tarifeleri Sözlü anlatım, Vaka analizi
5. Hafta Uygun Olan Davranışların Arttırılması Sözlü anlatım, Tartışma
6. Hafta Uygun Olan Davranışların Arttırılması Sözlü anlatım
7. Hafta Uygun Olan Davranışların Arttırılması Demonstrasyon ve Uygulamalı Eğitim
8. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
9. Hafta Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Sözlü anlatım, Tartışma
10. Hafta Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Sözlü anlatım, Vaka analizi
11. Hafta Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Sözlü anlatım
12. Hafta Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Demonstrasyon ve Uygulamalı Eğitim
13. Hafta Genel Değerlendirme ve Kapanış Tartışma
14. Hafta Final Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1Uygulamalalı davranış analizi tekniklerini kullanarak, özel eğitimde davranışsal müdahale hakkında bilgi ve becerilere sahiptir.
ÖÇ-2Davranışların işlevlerini belirleyebiilir.
ÖÇ-3Kişiye özgü pekiştiriteç belirleyebilir.
ÖÇ-4Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olan davranışları arttırabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
ÖÇ-5Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olmayan davranışları azaltabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5