Uygulamalalı davranış analizi tekniklerini kullanarak, özel eğitimde davranışsal müdahale hakkında bilgi ve becerilere sahiptir.
Davranışların işlevlerini belirleyebiilir.
Kişiye özgü pekiştiriteç belirleyebilir.
Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olan davranışları arttırabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olmayan davranışları azaltabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
Ön Koşullar
ÖZB 1001, OZB1002
Eş Koşullar
Herhangi bir ek koşul bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Ders online eğitim şeklinde gerçekleştiğinden, kameraların öğrenciler tarafından açık tutulması zorunlu tutulmaktadır. İlk ders haricinde, kamerası kapalı olan
öğrenciler derse katılmamış olarak sayılmaktadır.
Vuran. S., Olcay, S. ve Ünlü, E. (2021) Uygulamalı davranış analizi. Vize Akademik.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Uygulamalı Davranış Analizinin Tanımı ve Tarihçesi
Sözlü anlatım
2. Hafta
Davranışların İşlevleri
Sözlü anlatım, Vaka analizi
3. Hafta
Pekiştireç Türleri ve Pekiştireç Belirleme
Sözlü anlatım
4. Hafta
Sembol Pekiştireç Kullanımı ve Pekiştireç Tarifeleri
Sözlü anlatım, Vaka analizi
5. Hafta
Uygun Olan Davranışların Arttırılması
Sözlü anlatım, Tartışma
6. Hafta
Uygun Olan Davranışların Arttırılması
Sözlü anlatım
7. Hafta
Uygun Olan Davranışların Arttırılması
Demonstrasyon ve Uygulamalı Eğitim
8. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
9. Hafta
Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
Sözlü anlatım, Tartışma
10. Hafta
Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
Sözlü anlatım, Vaka analizi
11. Hafta
Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
Sözlü anlatım
12. Hafta
Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
Demonstrasyon ve Uygulamalı Eğitim
13. Hafta
Genel Değerlendirme ve Kapanış
Tartışma
14. Hafta
Final
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Uygulamalalı davranış analizi tekniklerini kullanarak, özel eğitimde davranışsal müdahale hakkında bilgi ve becerilere sahiptir.
ÖÇ-2
Davranışların işlevlerini belirleyebiilir.
ÖÇ-3
Kişiye özgü pekiştiriteç belirleyebilir.
ÖÇ-4
Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olan davranışları arttırabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
ÖÇ-5
Uygulamaşı davranış analizine dayalı olarak uygun olmayan davranışları azaltabilecek bilgi ve pratiğe sahiptir.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.