Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Özel Gereksinimi Olan Yetişkinler

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB0009 Özel Gereksinimi Olan Yetişkinler 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Öğretmen adayları,özel gereksinimli bireylerde yetişkinliğe geçiş,yetişkinlik dönemi,bağımsız yaşam gereksinimleri,mesleki eğitim,istihdam,cinsel sağlık/cinsel eğitim ve yaşlılık dönemine ilişkin bilgi ve beceri elde edeceklerdir.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba Günü 09:00 - 11:00 / Basın Ekspres A Blok 2.Kat Derslik 202
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr.Öğretim Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç;Pazartesi Günü 13.00-15.00;Basın Ekspres B Blok 10.Kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
Temel Kaynaklar Cavkaytar, A. (2013). Geleceğe hazırlanma. (Ed. Atilla Cavkaytar), Özel Eğitim. Ankara: Vize yayıncılık.


Baker, L.B., & Brightman, A. J. (2004). Steps to independence: Teaching everyday skills to children with special needs. (4. baskı). Baltimore: Paul Brookes Publishing.

Clark, G. M. (2007). Assessment for transitions planning. Austin Texas: Pro-Ed. 

Steere, D. E., Rose, E., Cavaiuolo, D. Growind Up: Transition to Adult Life for Students with Disabilities. Boston, MA: Pearson Education Inc.

Engaging and empowering families in secondary transition: A practitioner’s guide. Arlington: The Council for Exceptional Children.

 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Derse ilişkin Sorumlulukların Belirlenmesi Anlatım,soru-cevap,tartışma
2. Hafta Tipik Gelişim Gösteren Bireylerde Yetişkinlik Dönemi ve Yetişkinlik Dönemine İlişkin Kavramlar Anlatım,soru-cevap,tartışma
3. Hafta Özel Gereksinimli Bireylerin Yetişkinliğe Geçiş Süreçleri/Yetişkinliğe Hazırlık Dönemi -Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
4. Hafta Özel Gereksinimli Yetişkinlerin Bağımsız Yaşam Gereksinimleri - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
5. Hafta STK Ziyareti veya STK’ların Yetişkin Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Etkinliklerinin Paylaşılması Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
6. Hafta Bağımsız Yaşam Eğitimi Sunan Programlar ve Uygulamalar - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
7. Hafta Özel Gereksinimli Yetişkinler ve Mesleki Eğitim - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
8. Hafta Özel Gereksinimli Yetişkinler ve İstihdam - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Okul Ziyareti Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
11. Hafta Özel Gereksinimli Yetişkinler ve Cinsel Eğitim/Cinsel Sağlık, Romantik İlişkiler - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
12. Hafta Özel Gereksinimli Yetişkin Bireyler ve Aileleri - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
13. Hafta Yaşlılık Dönemi - Makale Sunumları Anlatım,soru-cevap,tartışma,makale tartışmaları/sunumları
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Özel gereksinimli bireylerin yetişkinliğe geçiş sürecini açıklar.
ÖÇ-2Bağımsız yaşam gereksinimlerini açıklar.
ÖÇ-3İstihdam ve bireyi işte izleme sürecini betimleyebilecektir.
ÖÇ-4İşe yerleştirmeden önce bireyi iş yaşamına hazırlamayla ilgili becerileri betimleyebilecektir.
ÖÇ-5Özel gereksinimli bireylere yönelik mesleki eğitim süreçlerini açıklar.
ÖÇ-6Özel gereksinimli yetişkinlerde cinsel sağlığa yönelik uygulamaları açıklar.
ÖÇ-7Özel gereksinimli yaşlılara yönelik uygulamaları açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5              
ÖÇ 6              
ÖÇ 7