Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının, Fiziksel yetersizliği olan bireyler için beden eğitimi ve sporun anlam ve önemini, engel türleri ve sınıflandırılmalarını, fizikselengellilerde beden eğitimi ve sporun önemi, beden eğitimi ve sporun özel eğitime gereksinim duyan bireyler üzerindeki etkilerini ve Fiziksel yetersizliği olanlarda beden eğitimi ve sporla ilgili hukuki düzenlemelerin bilinmesi genel amaçtır.
Ön Koşullar
Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor- ön koşul yoktur
Eş Koşullar
Eş koşullar yoktur.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi İsmail Çakıt
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba -11:00 -12:50 - A blok 5 kat
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi İsmail Çakıt - Çarşamba -10:00 -11:00 - B Blok 9.kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Yüz yüze anlatım, tartışma, uygulama ve örnek eğitim uygulamaları soru cevap, beyin fırtınası, gösterme uygulama ve yaptırma, rol oynama
Temel Kaynaklar
Özer,S.D. ve Özer, K. (2014) Çocuklarda Motor Gelişim. Ankara, Nobel
- Galllahue, D.L., Ozmun J.C ve Goodway, J. D (2014) Motor Gelişimi Anlamak, Sevimay Özer ve A. Aktop (Çev Ed.) Ankara Nobel. Deretarla Gül, E. Ve İnce, G (2020) -
Şirinkan A (2021) Özel Eğitime Gereksinimi Olan Bireyler için Beden Eğitimi ve Spor (Teorik-Pratik)
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Tanımlar, toplumda yetersizliği olan bireyler , yetersizlik nedenleri ve sınıflandırılması
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
2. Hafta
Çocuklarda hareket gelişimine giriş
Çocuk ve hareket gelişiminin evreleri, Yetersizlikten korunma ve alınacak önlemler
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
3. Hafta
Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor, Zihinsel yetersizlik özellikleri ve eğitiminde dikkat edilecek noktalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
4. Hafta
Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor ve otizim spectrum bozukluğu, İşitme yetersizliği, özellikleri ve spor eğitiminde dikkat edilecek noktalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
5. Hafta
Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor ve Görme yetersizliği, özellikleri, eğitiminde dikkat edilecek noktalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
6. Hafta
Down sendromu ve Duygusal bozukluğu ve öğrenme güçlüğü olanlar, özellikleri, beden eğitiminde dikkat edilecek noktalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
7. Hafta
Down sendromu ve Duygusal bozukluğu ve öğrenme güçlüğü olanlar, özellikleri, beden eğitiminde dikkat edilecek noktalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
8. Hafta
Özel eğitimdeki bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi -Yürüme-koşma ve taklidi hareketler
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
9. Hafta
Ara sınav
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
10. Hafta
Yetersizi olan bireylerde beden eğitiminde kullanılan öğretim yöntemleri bireyi tanıma ve değerlendirme
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
11. Hafta
Zihinsel yetersizliği olan bireylerde değerlendirme yöntemleri
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
12. Hafta
Görme yetersizliği olan bireylerde değerlendirme yöntemleri
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
13. Hafta
Yetersizliği olan bireylerde aerobik testler, kas kuvveti ve dayanıklılığı değerlendiren testler
Motor özellikleri geliştirici, eğitsel çalışmalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
14. Hafta
Yetersizliği olan bireylerde aerobik testler, kas kuvveti ve dayanıklılığı değerlendiren testler
Motor özellikleri geliştirici, eğitsel çalışmalar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
15. Hafta
Yetersizliği olan bireylerde sportif yarışma ve organizasyonlar
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
16. Hafta
Final Sınavı
Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve
grup çalışmaları
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Özel gereksinimli öğrencilerin özellikleri ve sınıflandırmalarına ilişkin bilgi sahibi olacaktır
ÖÇ-2
Özel eğitime gereksinim duyan bireyler için Beceri öğretimi programı hazırlayabilecektir. Uygulamalı davranış analizine dayalı bir davranış değiştirme planı hazırlayabilecektir.
ÖÇ-3
Fiziksel yetersiliği olan bireylerin bireysel farklılıklarını gözterek fiziksel eğitim ve spor eğitimi çalışmalarını bilir ve Hazırladığı sportif beceriler ve egzersizlerin öğretimi programını uygulayabilecektir.
ÖÇ-4
Fiziksel yetersizliği olan bireylere yönelik hazırladığı ve uyguladığı tüm planlara yönelik ayrıntılı gelişim ve değerlendirme raporu hazırlayabilecektir.
ÖÇ-5
Özel gereksinimli öğrencilerin özelliklerine ilişkin bilgi sahibi olarak zihinsel, görsel , bedensel ,yetersizliği olan bireylerin özelliklerine göre sportif hareketleri oyunlaştırarak hazırladığı
programları uygulayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
1. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-2
2. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-3
3. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-4
4. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-5
5. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-6
6. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-7
7. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-8
8. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-9
9. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-10
10. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-11
11. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-12
12. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13
13. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-14
14. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.