Lisans
Eğitim Fakültesi
Özel Eğitim Bölümü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Özel Eğitim Bölümü Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor

Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ÖZB0020 Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının, Fiziksel yetersizliği olan bireyler için beden eğitimi ve sporun anlam ve önemini, engel türleri ve sınıflandırılmalarını, fizikselengellilerde beden eğitimi ve sporun önemi, beden eğitimi ve sporun özel eğitime gereksinim duyan bireyler üzerindeki etkilerini ve  Fiziksel yetersizliği olanlarda beden eğitimi ve sporla ilgili hukuki düzenlemelerin bilinmesi genel amaçtır.
Ön Koşullar Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor- ön koşul yoktur
Eş Koşullar Eş koşullar yoktur.
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi İsmail Çakıt
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba -11:00 -12:50 - A blok 5 kat
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr. Öğr. Üyesi İsmail Çakıt - Çarşamba -10:00 -11:00 - B Blok 9.kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Yüz yüze  anlatım, tartışma, uygulama ve örnek eğitim uygulamaları  soru cevap,  beyin fırtınası, gösterme uygulama ve yaptırma, rol oynama  
Temel Kaynaklar Özer,S.D. ve Özer, K. (2014) Çocuklarda Motor Gelişim. Ankara, Nobel

-        Galllahue, D.L., Ozmun J.C ve Goodway, J. D (2014) Motor Gelişimi Anlamak, Sevimay Özer ve A. Aktop (Çev Ed.) Ankara Nobel. Deretarla Gül, E. Ve İnce, G (2020) -     

     Şirinkan A (2021) Özel Eğitime Gereksinimi Olan Bireyler için Beden Eğitimi ve Spor (Teorik-Pratik)   


Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Tanımlar, toplumda yetersizliği olan bireyler , yetersizlik nedenleri ve sınıflandırılması Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
2. Hafta Çocuklarda hareket gelişimine giriş Çocuk ve hareket gelişiminin evreleri, Yetersizlikten korunma ve alınacak önlemler Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
3. Hafta Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor, Zihinsel yetersizlik özellikleri ve eğitiminde dikkat edilecek noktalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
4. Hafta Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor ve otizim spectrum bozukluğu, İşitme yetersizliği, özellikleri ve spor eğitiminde dikkat edilecek noktalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
5. Hafta Bedensel yetersizliği olan bireyler ve spor ve Görme yetersizliği, özellikleri, eğitiminde dikkat edilecek noktalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
6. Hafta Down sendromu ve Duygusal bozukluğu ve öğrenme güçlüğü olanlar, özellikleri, beden eğitiminde dikkat edilecek noktalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
7. Hafta Down sendromu ve Duygusal bozukluğu ve öğrenme güçlüğü olanlar, özellikleri, beden eğitiminde dikkat edilecek noktalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
8. Hafta Özel eğitimdeki bireylerin eğitiminde sporun yeri ve önemi -Yürüme-koşma ve taklidi hareketler Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
9. Hafta Ara sınav Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
10. Hafta Yetersizi olan bireylerde beden eğitiminde kullanılan öğretim yöntemleri bireyi tanıma ve değerlendirme Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
11. Hafta Zihinsel yetersizliği olan bireylerde değerlendirme yöntemleri Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
12. Hafta Görme yetersizliği olan bireylerde değerlendirme yöntemleri Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
13. Hafta Yetersizliği olan bireylerde aerobik testler, kas kuvveti ve dayanıklılığı değerlendiren testler Motor özellikleri geliştirici, eğitsel çalışmalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
14. Hafta Yetersizliği olan bireylerde aerobik testler, kas kuvveti ve dayanıklılığı değerlendiren testler Motor özellikleri geliştirici, eğitsel çalışmalar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
15. Hafta Yetersizliği olan bireylerde sportif yarışma ve organizasyonlar Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
16. Hafta Final Sınavı Yüz yüze, anlatım , tartışma , uygulama, bireysel ve grup çalışmaları
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Özel gereksinimli öğrencilerin özellikleri ve sınıflandırmalarına ilişkin bilgi sahibi olacaktır
ÖÇ-2Özel eğitime gereksinim duyan bireyler için Beceri öğretimi programı hazırlayabilecektir. Uygulamalı davranış analizine dayalı bir davranış değiştirme planı hazırlayabilecektir.
ÖÇ-3Fiziksel yetersiliği olan bireylerin bireysel farklılıklarını gözterek fiziksel eğitim ve spor eğitimi çalışmalarını bilir ve Hazırladığı sportif beceriler ve egzersizlerin öğretimi programını uygulayabilecektir.
ÖÇ-4Fiziksel yetersizliği olan bireylere yönelik hazırladığı ve uyguladığı tüm planlara yönelik ayrıntılı gelişim ve değerlendirme raporu hazırlayabilecektir.
ÖÇ-5Özel gereksinimli öğrencilerin özelliklerine ilişkin bilgi sahibi olarak zihinsel, görsel , bedensel ,yetersizliği olan bireylerin özelliklerine göre sportif hareketleri oyunlaştırarak hazırladığı programları uygulayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-11. Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
PÇ-22. Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
PÇ-33. Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
PÇ-44. Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
PÇ-55. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-66. Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
PÇ-77. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
PÇ-88. Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
PÇ-99. Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
PÇ-1010. Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde yabancı dil bilgisini kullanır
PÇ-1111. Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
PÇ-1212. Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlarla çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-1313. Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
PÇ-1414. Öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve gereksinimleri doğrultusunda öğrenme ortamında uygun düzenlemeler yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14