Küratörlük: Tasarım ve Uygulama dersinin amaçları şu şekilde özetlenebilir;
Öğrencilere kurumsal ve bağımsız küratörlüğün altyapısını ve uygulamalarını tanıtmak;
British Museum’un kurulmasından günümüze küratörlük mesleğinin ve uygulamalarının geçirdiği dönüşümü örneklerle ortaya koyarak bu bilgi birikimi ile dünya ve Türkiye’deki çeşitli küratörlük uygulamalarını incelemek;
Öğrencilerin günümüz uygulamalarına analitik ve eleştirel bakışlarını güçlendirmek;
Ve onları yaratıcı küratöryel uygulamalar için gerekli teorik ve pratik bilgi ile donatarak teşvik etmek.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Alper Aydın
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersler, küratöryel uygulamaların yerinde ve kendi içeriğinde incelenebilmesi için her hafta bir sanat kurumunda yapılacaktır. Bunlar Türkiye’nin başlıca;
- Devlet müzeleri
- Özel müzeleri
- Ticari olmayan galeriler
- Ticari galeriler
- Bağımsız sergi mekanları
olacaktır.
Temel Kaynaklar
ADA, Serhan; İnce, Ayça; Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş, 2009
ARTUN, Ali; Müze ve Moderlik, 2006
ARTUN, Ali; Müze ve Eleştirel Düşünce, 2006
KIZILYAPRAK, Zeynel Abidin (Yayına Hazırlayan); Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar; Küreselleşme ve Yerelleşme, 2000
MADRA, Beral (Yayına Hazırlayan); Küresel Etkinliklere Bakış ve Küratöryal Deneylimler; Her Şeyden Sonra, 2007
Diğer Kaynaklar
O’Doherty, Brian; Beyaz Küpün İçinde; Galeri Mekanının İdeolojisi, 2010
SCHUBERT, Karsten; Küratörün Yumurtası; Müze Kavramının Fransız İhtilalinden Günümüze Kadar Olan Evrimi, 2004
SHAW, Wendy Meryem Kural; Osmanlı Müzeciliği; Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi, 2004
WU, Chin-tao; Kültürün Özelleştirilmesi, 2005
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Nereden Başlamalı?
Küratöryel süreçte planlama / tasarlama esasları, adımları ve yaklaşımları
Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta
Konsept belirlenmesi ve obje / eser / koleksiyon ile etkileşimi - Araştırma süreci
Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta
Kim için sergiliyoruz? Sergilerde ziyaretçi faktör
Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta
Bütçe ve zaman planlaması
Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta
Nasıl sergiliyoruz? Küratörün sergileme elemanlarının seçiminde ve sergi rotasının belirlenmesindeki rolü
Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta
Nasıl sergiliyoruz? Sergilerde küratöryel tasarım dilinin yaratılması, tasarımcı ve mimar katılım
Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta
Yazılı ve grafik tasarım malzemelerinin küratöryel dile uyumu ve interaktif yöntemlerin kullanımı
Sözlü Anlatım, Uygulama
8. Hafta
Ara Sınav
Sözlü Anlatım, Uygulama
9. Hafta
Monolog yerine dialog; Sergilerde etkin bir iletişim ortamı yaratabilmenin küratöryel yolları
Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta
Küratörün merkezi rolü ve diğer dallarla ilişkisi
Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta
Sanat müzeleri dışındaki müzelerde küratöryel uygulamalar
Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta
Ticari olmayan sanat galerilerinde küratöryel uygulamalar/ Ticari sanat galerilerinde küratöryel uygulamalar
Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta
Bir kuruma bağlı olmayan bağımsız küratöryel uygulamalar
Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta
Dönemin değerlendirmesi, ara sınav ödevlerinin değerlendirilmesi, küratöryel uygulamaların karşılaştırılması
Türkiye’de küratör olarak çalışmak
Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
0
Derse Devam / Katılım
1
0
Final
1
60
ÖÇ-1
Küratöryel çalışmaların uygulama esaslarını adım adım çözümlemek
ÖÇ-2
Küratörün uygulamadaki rolünü ve görevlerini tanımlamak
ÖÇ-3
Sergiyi oluşturan farklı kalemlerin/birimlerin birbirleri ve küratörle aralarındaki ilişkileri tespit etmek
ÖÇ-4
Farklı alan ve içeriklerde ortaya konan küratöryel uygulamaları karşılaştırmak ve değerlendirmek
ÖÇ-5
Türkiye’deki başlıca sanat kurumlarını ve sergilerini yakından tanımak
Program Çıktıları
PÇ-1
Sanat ve sanat yönetimi ile ilgili malzeme ve teknikler ile kavram ve terimler konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-2
Sanatın her alanında tarihsel örnekleri, dönemleri, akım ve sanatçıları üslup, konu ve malzeme ve teknik özellikleri ile tanıyacak şekilde sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3
Mesleki etik değerler konusunda bilgi sahibidir
PÇ-4
Sanat Yönetimi ile ilgili kurumsal (Resmi veya özel kurumlar –Kültür Bakanlığı, Kültür Müdürlükleri, İl Kültür Başkanlıkları, Sanat Vakıf ve Dernekleri gibi-, Müzecilik, Sanat Galericiliği, Sanat Müzayedeciliği, Sanat Fuarcılığı, Sanat Yayıncılığı, Festival organizasyonu, tiyatro, opera ve sahne sanatları ile ilgili diğer alanlarda) yapılanma ve süreçler hakkında bilgi sahibidir. Bu bilgileri uygulayabilir.
PÇ-5
Zaman ve mekan koşullarını değerlendirerek bu koşullar çerçevesinde bir proje tasarlar ve yönetir.
PÇ-6
Tanıtım ve halkla ilişkiler alanlarındaki temel bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanır
PÇ-7
Alanıyla ilgili temel sorunları tanır ve bu sorunları tartışır. Bu sorunları Küresel ve bölgesel sorunlarla (çevre vb.) ilişkilendiren tasarımlar gerçekleştirebilir.
PÇ-8
İşletmecilikle ilgili temel bilgilere sahiptir ve sanat yönetimiyle ilişkilendirebilir.
PÇ-9
Yeniliklere açıktır ve yenilikleri alana uyarlayabilir
PÇ-10
Dünya’daki ve Türkiye’deki önemli sanat kurum ve etkinliklerini tanır ve bunların yerini belirleyebilir.
PÇ-11
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini ekonomik anlamda yapılandırabilir
PÇ-12
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini kültürel anlamda yapılandırabilir.
PÇ-13
Kütüphane ve arşiv çalışmasının önemini bilir ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-14
Sanat ve kültür alanında disiplinlerarası düşünür, Sanat Yönetiminin farklı alt disiplinlerini değerlendirecek çözümleyici bakış açısına sahiptir.
PÇ-15
Sanat ve Sanat Yönetimi ile ilgili yasal düzenleme ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.