Sanat yönetimi, çağdaş bir yaklaşımla performans sanatları alanında kuramsal eğitim ve uygulama (atölye) çalışmalarını bir alanda birleştirilmelidir. Yakın bir geçmişe kadar sahne sanatları eğitim alanı sadece sanatçı yetiştirmekte özdeş bir hale gelmişti. Oysaki günümüzde ortaya çıkan gerçek sadece sanatçı değil, sanat adamı ya da sahne adamı yetiştirmenin önemi tartışılmaz bir hale gelmiştir. Sanat yönetiminin alaylı ellerden alınarak akademik yüklemesi yapılmış profesyonellere aktarılmalıdır. Sanat yönetiminde çeşitli alanlarda tam bir eğitim ve birikim edinen öğrencilerimizden aynı zamanda estetik, eleştiri ve disiplinler ötesi bir ilişkiyi de kurmaları beklenmelidir.
Bu nedenle;
1. Sanatsal uygulama ve yaratıcılık
2. Performans kuramları ve analizi
3. Estetik görüş ve eleştiri
4. Teknikler ve teknolojilerin kullanılması
5. Organizasyon ve uygulama alanlarında profesyonelleşmeleri sağlanacaktır.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Arş. Gör. Dr. Nazlı Miraç Ümit
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Müfredata ek olarak öğrencilerimize sahne sanatlarının farklı alanlarında yoğun olarak çalışıp, uygulama yapabilmeleri için her dönem yoğun atölye çalışması yaptırılacaktır.
Temel Kaynaklar
Tiyatro Tarihi Oscar Gross Brockett (Teksas Üniversitesi öğretim üyesi)
Dost Kitabevi, basım 2000
Düşünce Tarihi Orhan Hançerlioğlu
Remzi Kitabevi, basım 2008
Müzik Tarihi Ahmet Say
Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 3. Baskı-1997
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Berna Moran
İletişim Yayınları, 12. Baskı-2004
Sanat Eğitimi Kuramları Prof. Dr. İnci San Ütopya Yayınları, basım 2000
Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi Prof. Dr. Sevda Şener
Dost Yayınları, 5. Baskı-2008
Açık Kapı Peter Brook
Yapı Kredi Yayınları, 2. Baskı-2008
Perde’li Düşünceler İsmail Ertürk
Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı-2008
Dünya Tiyatrosu Tarihi 1-2 Prof. Dr. Özdemir Nutku
Remzi Kitabevi
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sahne sanatlarında karşı gerçekçi eğilimler
Karşı gerçekçi eğilimlerin ortak görüşler
Sahne sanatlarında güzellik kaygısı ve estetikçilik
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Gizli gerçeğin ifadesi ve simgecilik
Yeni bir yanılsama anlayışı
Sanatın uyumunu yönetmen sağlar
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Yirminci yüzyılda öncü akımlar
Sahne sanatlarında gerçeklik (füturizm)
Sahne sanatlarında gerçeküstücülük (sürrealizm)
Sahne sanatlarında dışavurumculuk (ekspestyalizm)
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Sanat bir araçtır
Görüntüsel iletişim kurma
Mekan mekanizmalarının önemi
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Epik ve diyalektik
Geleneksel eleştiri
Tavır kavramı
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Aristotalesci olmayan dram
Sahne müziği
Işıklama
Dekor ve teknik donanım
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Genel bir değerlendirme
Sözlü Anlatım
8. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
9. Hafta
Sahne sanatlarında absürt
Politik sanat ve piscator
Gerçeğe ayna değil prizma tutmak
Sahnenin somut görüntü dili
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Sahne sanatlarında grotesk
Sanatlı uyumsuzluk
Bütünsel eylem
Bütüncül eylem
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Sanatla yüzleşmek
Peter Brook ve boşalan
Açık kapı
Perdeli düşünceler
Sanat
Sanat bilimi
Sanat kuramı
Sanatın dili
İnsan ve estetik
Sanatta öznellik ve nesnellik
Sanat üretimi ve düşünce
Yeni eleştiri
Yapısal eleştiri
Arketipçi eleştiri
Duygusal etki kuramı
Estetik yaşantı
Alılmama estetiği
Feminist eleştiri kuramı
İzlemci eleştiri
İnanç sorunu
Nesnelci görüş
Çözüme doğru
Sonuç
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Atölye çalışması (tasarım ve uygulama)
uygulama
13. Hafta
Atölye çalışması (tasarım ve uygulama)
uygulama
14. Hafta
Atölye çalışması (tasarım ve uygulama)
uygulama
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
50
Final
1
50
ÖÇ-1
1. Sanatın ekol akım süreci konusunda bilgi sahibidir
ÖÇ-2
2. Sanat yönetimi sanat üretimi sanatçı ve izleyici konusunda duyarlılık kazanmıştır.
ÖÇ-3
3. Sanatın doğru yönetilmesine katkı koyar.
ÖÇ-4
4. Ürettiği projenin hangi hedef kitleye hitap edeceğini bilir.
ÖÇ-5
5. Sanatı ve zanaatı birbirinden ayırt eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
Sanat ve sanat yönetimi ile ilgili malzeme ve teknikler ile kavram ve terimler konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-2
Sanatın her alanında tarihsel örnekleri, dönemleri, akım ve sanatçıları üslup, konu ve malzeme ve teknik özellikleri ile tanıyacak şekilde sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3
Mesleki etik değerler konusunda bilgi sahibidir
PÇ-4
Sanat Yönetimi ile ilgili kurumsal (Resmi veya özel kurumlar –Kültür Bakanlığı, Kültür Müdürlükleri, İl Kültür Başkanlıkları, Sanat Vakıf ve Dernekleri gibi-, Müzecilik, Sanat Galericiliği, Sanat Müzayedeciliği, Sanat Fuarcılığı, Sanat Yayıncılığı, Festival organizasyonu, tiyatro, opera ve sahne sanatları ile ilgili diğer alanlarda) yapılanma ve süreçler hakkında bilgi sahibidir. Bu bilgileri uygulayabilir.
PÇ-5
Zaman ve mekan koşullarını değerlendirerek bu koşullar çerçevesinde bir proje tasarlar ve yönetir.
PÇ-6
Tanıtım ve halkla ilişkiler alanlarındaki temel bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanır
PÇ-7
Alanıyla ilgili temel sorunları tanır ve bu sorunları tartışır. Bu sorunları Küresel ve bölgesel sorunlarla (çevre vb.) ilişkilendiren tasarımlar gerçekleştirebilir.
PÇ-8
İşletmecilikle ilgili temel bilgilere sahiptir ve sanat yönetimiyle ilişkilendirebilir.
PÇ-9
Yeniliklere açıktır ve yenilikleri alana uyarlayabilir
PÇ-10
Dünya’daki ve Türkiye’deki önemli sanat kurum ve etkinliklerini tanır ve bunların yerini belirleyebilir.
PÇ-11
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini ekonomik anlamda yapılandırabilir
PÇ-12
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini kültürel anlamda yapılandırabilir.
PÇ-13
Kütüphane ve arşiv çalışmasının önemini bilir ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-14
Sanat ve kültür alanında disiplinlerarası düşünür, Sanat Yönetiminin farklı alt disiplinlerini değerlendirecek çözümleyici bakış açısına sahiptir.
PÇ-15
Sanat ve Sanat Yönetimi ile ilgili yasal düzenleme ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.