Küratörlük: Tasarım ve Uygulama dersinin amaçları şu şekilde özetlenebilir;
Öğrencilere kurumsal ve bağımsız küratörlüğün altyapısını ve uygulamalarını tanıtmak;
Küratörlük mesleğinin ve uygulamalarının geçirdiği dönüşümü örneklerle ortaya koyarak bu bilgi birikimi ile dünya ve Türkiye’deki çeşitli küratörlük uygulamalarını incelemek;
Öğrencilerin günümüz uygulamalarına analitik ve eleştirel bakışlarını güçlendirmek;
Ve onları yaratıcı küratöryel uygulamalar için gerekli teorik ve pratik bilgi ile donatarak teşvik etmek.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Begüm Akkoyunlu Ersöz
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba 15:00 - 17.45, İKÜ Cats Sanal Sınıf
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersler, görsel ve yazılı sunumlar eşliğinde öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamaya yönelik yöntemlerle yürütülecektir. Bu yöntemlerden bazıları;
- Soru-cevap
- Yorumlama
- Tartışma
- Tahminde bulunma
- Örneklendirme
olarak sıralanabilir.
Dersler, görsel ve yazılı sunumlar üzerinden şu akış içerisinde gerçekleştirilecek;
- Ders konusunun tanımlanması
- Küratörlük uygulamalarını biçimlendiren dönemsel özellikler
- Önemli karakterler
- Dönemin küartöryel yaklaşımı
- Dönemin küratöryel uygulamaları
- Değerlendirme
Ayrıca iki haftada bir öğrencilere okuma metinleri verilecek ve dersin ilk yarım saatinde, metinle ilgili tartışma seansları düzenlenecektir.
Temel Kaynaklar
ADA, Serhan; İnce, Ayça; Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş, 2009
ARTUN, Ali; Müze ve Moderlik, 2006
ARTUN, Ali; Müze ve Eleştirel Düşünce, 2006
KIZILYAPRAK, Zeynel Abidin (Yayına Hazırlayan); Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar; Küreselleşme ve Yerelleşme, 2000
MADRA, Beral (Yayına Hazırlayan); Küresel Etkinliklere Bakış ve Küratöryal Deneylimler; Her Şeyden Sonra, 2007
O’Doherty, Brian; Beyaz Küpün İçinde; Galeri Mekanının İdeolojisi, 2010
SCHUBERT, Karsten; Küratörün Yumurtası; Müze Kavramının Fransız İhtilalinden Günümüze Kadar Olan Evrimi, 2004
Diğer Kaynaklar
SHAW, Wendy Meryem Kural; Osmanlı Müzeciliği; Müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi, 2004
İskenderiye ve “Merak Kutuları”ndan Müzeye Doğru; Koleksiyonculuğun içinde gizli ilk küratörlük faaliyetleri ve müzeye uzanışı
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Mesleğin Kökleri; British Museum ve Louvre’un 18.- 19. Yüzyıl Küratörlüğü
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Dönüşümün Temelleri Atılıyor; 20. Yüzyılın Değişen Dengelerinde Müze, Sanat Galerisi ve Küratörlük
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Türkiye’de müze konseptinde küratöryel uygulamaların doğuşu ve gelişimi
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Modernleşme Sürecinde Küratörlük Yaklaşımı ve Uygulamaları
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Türkiye’de güncel küratöryel yaklaşım ve uygulamalar
Sözlü Anlatım
8. Hafta
Küratöryel Eleştiri; Analitik ve eleştirel küratöryel değerlendirme ve yazma üzerine workshop
Sözlü Anlatım
9. Hafta
Kesişen Disiplinler; Müze Küratöryel Uygulamaları ve Müze Eğitimi
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Farklı müze türlerinde Küratörlük
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Müzeler dışında küratörlük uygulamaları: Ticari ve ticari olmayan sanat galerileri ve kurumsal olmayan küratörlük uygulamaları I
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Müzeler dışında küratörlük uygulamaları: Ticari ve ticari olmayan sanat galerileri ve kurumsal olmayan küratörlük uygulamaları II
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Yolun Başı: Müzelerde genç küratörler
Sözlü Anlatım
14. Hafta
Sınavlar öncesi genel tekrar, soruların yanıtlanması ve ara ödevlerin 10’ar dakikalık seanslar halinde her bir öğrenci ile başbaşa değerlendirilmesi
Sözlü Anlatım
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Program Çıktıları
PÇ-1
Sanat ve sanat yönetimi ile ilgili malzeme ve teknikler ile kavram ve terimler konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-2
Sanatın her alanında tarihsel örnekleri, dönemleri, akım ve sanatçıları üslup, konu ve malzeme ve teknik özellikleri ile tanıyacak şekilde sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3
Mesleki etik değerler konusunda bilgi sahibidir
PÇ-4
Sanat Yönetimi ile ilgili kurumsal (Resmi veya özel kurumlar –Kültür Bakanlığı, Kültür Müdürlükleri, İl Kültür Başkanlıkları, Sanat Vakıf ve Dernekleri gibi-, Müzecilik, Sanat Galericiliği, Sanat Müzayedeciliği, Sanat Fuarcılığı, Sanat Yayıncılığı, Festival organizasyonu, tiyatro, opera ve sahne sanatları ile ilgili diğer alanlarda) yapılanma ve süreçler hakkında bilgi sahibidir. Bu bilgileri uygulayabilir.
PÇ-5
Zaman ve mekan koşullarını değerlendirerek bu koşullar çerçevesinde bir proje tasarlar ve yönetir.
PÇ-6
Tanıtım ve halkla ilişkiler alanlarındaki temel bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanır
PÇ-7
Alanıyla ilgili temel sorunları tanır ve bu sorunları tartışır. Bu sorunları Küresel ve bölgesel sorunlarla (çevre vb.) ilişkilendiren tasarımlar gerçekleştirebilir.
PÇ-8
İşletmecilikle ilgili temel bilgilere sahiptir ve sanat yönetimiyle ilişkilendirebilir.
PÇ-9
Yeniliklere açıktır ve yenilikleri alana uyarlayabilir
PÇ-10
Dünya’daki ve Türkiye’deki önemli sanat kurum ve etkinliklerini tanır ve bunların yerini belirleyebilir.
PÇ-11
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini ekonomik anlamda yapılandırabilir
PÇ-12
Sanat üretimine yönelik arz- talep dengesini değerlendirerek sanat üretimini kültürel anlamda yapılandırabilir.
PÇ-13
Kütüphane ve arşiv çalışmasının önemini bilir ve araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-14
Sanat ve kültür alanında disiplinlerarası düşünür, Sanat Yönetiminin farklı alt disiplinlerini değerlendirecek çözümleyici bakış açısına sahiptir.
PÇ-15
Sanat ve Sanat Yönetimi ile ilgili yasal düzenleme ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.