Bu ders anlamın dil yoluyla aktarımındaki ana ilkeleri konusunda bir anlayış geliştirmeyi hedefler. Anlambilimin temel öğelerini sözcüksel ve tümcesel olarak ineceler ve kullanımbilim kapsamında dilin farklı bağlamlarda kazandığı anlamları çözümleme ve yorumlama becerisini kazandırmayı hedefler.Bu derste, dil sosyal bir olgu olarak ele alınır ve dil teorileri kronolojik ve karşılaştırmalı olarak incelenir.
* Detaylı Haftalık Ders İçeriği için İngilizce versiyona bakınız.
-Fromkin, V., R. Rodman and N. Hyams. (2003). An introduction to Language. Boston: Thomson & Heinle.
Holmes, J. (2001). An introduction to Sociolinguistics.UK: Longman. /
Hurford, J.R.,B. Heasley and M.B.Smith. (2007). Semantics: A Coursebook. Cambridge: CUP. /
Yule, G. (2004). The Study of Language. Cambridge: CUP.
Diğer Kaynaklar
Brinton, L.J. and Donna M. Brinton. (2010). The Linguistic Structure of Modern English. Amsterdam: John Benjamins.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
GÜNCEL İÇERİK İÇİN İNGİLİZCE VERSİYONA BAKINIZ.
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
2. Hafta
Anlambilimin temelleri
sözcük anlamı, cümle anlamı, sözce anlamı
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
3. Hafta
Sözcüksel anlambilim
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
4. Hafta
Sözcüksel anlambilim
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
5. Hafta
Tümcesel anlambilim
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
6. Hafta
Tümcesel anlambilim
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
7. Hafta
ARA SINAV
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
8. Hafta
Bayram tatili
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
9. Hafta
Anlamsal bütünlüğün oluşturulma kuralları
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
10. Hafta
Kullanımbilim
bağlam ve dil
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
11. Hafta
Kullanımbilim
Grice kuralları
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
12. Hafta
Kullanımbilim
Grice kuralları
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
13. Hafta
Kullanımbilim
söz eylemler
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
14. Hafta
Genel tekrar
Okuma, sınıf içi tartışmalar, bireysel çalışma ve araştırma, alıştırmalar.
15. Hafta
Çalışma Haftası
16. Hafta
Final sınavları haftası
17. Hafta
Final sınavları haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
2
20
Derse Devam / Katılım
10
10
Final
1
50
ÖÇ-1
düz ve mecazi anlamlar ve cümle anlamı ile ifade anlamı arasındaki farklılıkları ayırt eder ve açıklayabilir.
ÖÇ-2
kelime anlambilimi ve cümle anlambilimi arasındaki farklılıkları ayırt eder, açıklar ve çözümler.
ÖÇ-3
anlamın oluşmasında bağlamın önemini ve rolünü tanımlar ve yorum getir.
ÖÇ-4
dil, kültür ve düşünce arasındaki ilişkiyi açıklar ve yorumlar.
ÖÇ-5
temel dil teorileri hakkında bilgi sahibi olur ve bunları karşılaştırmalı bir yaklaşımla dil analizinde uygulayabilir.
ÖÇ-6
dillerin sistematik değişkenliğini ve bir dilin nasıl tarihsel süreçler içerisinde bireysel ve toplumsal faktörlere göre değiştiğini, özellikle İngiliz dilini inceleyerek, ayırt eder, açıklar, analiz eder ve yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çok sayıda yazar, akım ve yapıt hakkında bilgi sahibi olurlar.
PÇ-2
edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamları tanımlarlar.
PÇ-3
edebi metinleri okumak, incelemek ve değerlendirmek için gerekli becerileri kazanırlar.
PÇ-4
mecazi dil/söz sanatları ve retorik öğelerini tanır, anlar ve yorumlarlar.
PÇ-5
temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlar, birbirinden ayırt eder ve değerlendirirler.
PÇ-6
dile, edebiyata ve/veya kültüre ilişkin temel terim ve kavramları hatırlar ve tanımlarlar.
PÇ-7
farklı toplumsal ve kültürel bağlamların anlamı nasıl etkilediğini fark ederler.
PÇ-8
anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkında olduklarını gösterirler.
PÇ-9
İngilizce’deki farklı yapıları ve farklı söylemlerin işlevlerini tanırlar.
PÇ-10
çeşitli alanlarda düşüncelerini aktarırken ve her türlü yazılı ve/veya sözlü ifadede ve iletişimlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-11
edebi ve diğer metin türlerinin okunmasında; betimlenmesi, incelenmesi ve yorumlanmasında eleştirel beceriler ortaya koyarlar.
PÇ-12
bir tez ileri sürerken mantıklı düşünme, eleştirel akıl yürütme ve retorik becerilerinden etkili bir şekilde yararlanırlar.
PÇ-13
kaynak bulma, eleme ,düzenleme ve bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini kullanırlar.
PÇ-14
sunumların, yazılı ödev ve projelerin planlanması, hazırlanması ve düzeltilmesi süreçlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-15
edebi, eleştirel ve kültürel metinlerde ortaya çıkan felsefi ve etik sorunlar üzerinde düşünürler.