Bu derste, kültürel incelemelerde yaygın olarak görülen ana kavramlar, akımlar, yorumlama stratejileri ve kuramlar öğretilirken, kültürel süreçlerin ve eserlerin değişik yollarla nasıl üretildiği, biçimlendiği, yayıldığı, tüketildiği ve tepkiler gördüğünün keşfedilmesindeki disiplinler arası yaklaşımların da vurgulanması amaçlanır. Aynı zamanda kültürel incelemeler alanındaki önemli düşünürler ile eleştiri sistemleri/metinleri de öğretilecektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğretim Üyesi Ayşegül Turan
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma 10:00-12:45, 3C 12 14 16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 15:00-17:00, 3D 10
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Konferans, sınıfta tartışma, gösterimler, sesli ve görsel materyal kullanımı.
Temel Kaynaklar
Bkz. Haftalık ders içerikleri
Diğer Kaynaklar
Bkz. Haftatlık ders içerikleri
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Derse giriş
Kültürün incelenmesindeki sorunlar
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
2. Hafta
Hall, Stuart. “Cultural Studies and Its Theoretical Legacies” & “Encoding, Decoding”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
4. Hafta
Butler, Judith. “Performative Acts and Gender Constitution”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
5. Hafta
De Certeau, Michel. “Walking in the City”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
6. Hafta
Morris, Meaghan. “Things to Do in Shopping Centres”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
7. Hafta
Vize haftası
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
8. Hafta
Ramazan Bayramı
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
9. Hafta
Bourdieu, Pierre. “How Can One be a Sports Fan?”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
10. Hafta
Said, Edward. Excerpts from Orientalism
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
11. Hafta
Fabian, Johannes. Time and the Other (Introduction)
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
12. Hafta
Fanon, Franz. “Concerning Violence”
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
13. Hafta
Öğrenci Tiyatrosu
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
14. Hafta
Tekrar
Sözlü sunum, kapsamlı okuma, sınıfta tartışma, okuma raporları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
4
15
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Final
1
40
ÖÇ-1
Kültürel incelemeler disiplinine ilişkin temel terimler, kavramlar, akımlar ve önemli kişiler hakkında bilgilerini geliştirir.
ÖÇ-2
Karşılaştırmacı bir yaklaşım izleyerek kültürel incelemelerde görülen önemli kuramları ve görüşleri açıklayabilir.
ÖÇ-3
Edebiyat kuramı üzerine önceden sahip olduğu bilgilerle kültürel incelemeler alanındaki kuramlar arasında bağlantı kurabilir; yakın okumalarda ve edebi/edebi olmayan metinlerin analizinde bu iki alan arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir.
ÖÇ-4
Bireyler, topluluklar, sosyal ve kültürel kurumlar arasındaki ilişkiler hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
ÖÇ-5
Eleştirel düşünme yetilerini geliştirir, aynı zamanda argümanlar ve yanıtlar üretmek üzere mantıksal düşünme ve hitabet yeteneklerini kullanabilir.
ÖÇ-6
Kültürel süreçlerin ve eserlerin ortaya çıkışı, biçimlenişi, yayılışı, tüketilişi ve aldıkları tepkileri tanıma, analiz etme ve yorumlama yetisine sahip olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çok sayıda yazar, akım ve yapıt hakkında bilgi sahibi olurlar.
PÇ-2
edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamları tanımlarlar.
PÇ-3
edebi metinleri okumak, incelemek ve değerlendirmek için gerekli becerileri kazanırlar.
PÇ-4
mecazi dil/söz sanatları ve retorik öğelerini tanır, anlar ve yorumlarlar.
PÇ-5
temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlar, birbirinden ayırt eder ve değerlendirirler.
PÇ-6
dile, edebiyata ve/veya kültüre ilişkin temel terim ve kavramları hatırlar ve tanımlarlar.
PÇ-7
farklı toplumsal ve kültürel bağlamların anlamı nasıl etkilediğini fark ederler.
PÇ-8
anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkında olduklarını gösterirler.
PÇ-9
İngilizce’deki farklı yapıları ve farklı söylemlerin işlevlerini tanırlar.
PÇ-10
çeşitli alanlarda düşüncelerini aktarırken ve her türlü yazılı ve/veya sözlü ifadede ve iletişimlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-11
edebi ve diğer metin türlerinin okunmasında; betimlenmesi, incelenmesi ve yorumlanmasında eleştirel beceriler ortaya koyarlar.
PÇ-12
bir tez ileri sürerken mantıklı düşünme, eleştirel akıl yürütme ve retorik becerilerinden etkili bir şekilde yararlanırlar.
PÇ-13
kaynak bulma, eleme ,düzenleme ve bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini kullanırlar.
PÇ-14
sunumların, yazılı ödev ve projelerin planlanması, hazırlanması ve düzeltilmesi süreçlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-15
edebi, eleştirel ve kültürel metinlerde ortaya çıkan felsefi ve etik sorunlar üzerinde düşünürler.