Bu ders, üstkurmaca (metafiction) adlı anlatı tarzını inceler. Bu tarzın daha eski örneklerinden, güncel metinlerdeki kullanımına uzanan bir seçki ile metinlerin nasıl kendi kurgusallıklarını ön plana çıkarttıklarını, yazarlarının otoritesini sorguladıklarını, kurmaca ile gerçeklik arasındaki ilişkiyi sorunsallaştırdıklarını, dilin gerçekliği yansıtma becerisini sorguladıklarını ve anlatının kurmaca olduğunu vurguladıklarını irdeler.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
--
Asistanlar
---
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım ve tartışma
Temel Kaynaklar
Cervantes, Don Quixote
Borges, “Pierre Menard, Author of the Quixote”
Vonnegut, Slaughterhouse Five
Calvino, If on a Winter’s Night a Traveller
Diğer Kaynaklar
Parla, Jale. Don Kişot’tan Bugüne Roman. 10. basım. İstanbul: İletişim Yayınları, 2011.
Waugh, Patricia. Metafiction: The Theory and Practice of Self Conscious Fiction. London: Routledge, 1984.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
Sözlü anlatım ve tartışma
2. Hafta
Metafiction’dan seçkiler
Sözlü anlatım ve tartışma
3. Hafta
Don Quixote’den seçkiler
Sözlü anlatım ve tartışma
4. Hafta
Don Quixote’den seçkiler
Sözlü anlatım ve tartışma
5. Hafta
Borges, “Pierre Menard, Author of the Quixote”
Sözlü anlatım ve tartışma
6. Hafta
Slaughterhouse Five
Sözlü anlatım ve tartışma
7. Hafta
Slaughterhouse Five
Sözlü anlatım ve tartışma
8. Hafta
Vize Haftası
9. Hafta
Slaughterhouse Five
Sözlü anlatım ve tartışma
10. Hafta
If on a Winter’s Night a Traveller
Sözlü anlatım ve tartışma
11. Hafta
If on a Winter’s Night a Traveller
Sözlü anlatım ve tartışma
12. Hafta
If on a Winter’s Night a Traveller
Sözlü anlatım ve tartışma
13. Hafta
Meta-Tiyatro: İngiliz Rönesans tiyatrosundan örnekler, Six Characters in Search of an Author oyunundan sahne(ler)
Sözlü anlatım ve tartışma
14. Hafta
Sinemada üstkurmaca: Adaptation veya A Cock and Bull Story
Sözlü anlatım ve tartışma
15. Hafta
Çalışma Haftası
16. Hafta
Çalışma Haftası
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
15
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
50
Derse Devam / Katılım
80
10
Final
1
25
ÖÇ-1
Kendi oluşum ve anlatım süreçlerine odaklanan edebi metinleri yorumlar.
ÖÇ-2
Lineer olmayan anlatıları biçim ve içerik açısından analiz eder.
ÖÇ-3
Anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkına varır.
ÖÇ-4
Üstkurmacada kullanılan kendine dönüşlü teknikleri tanır ve yorumlar.
ÖÇ-5
Üstkurmaca hakkında edindiği bilgileri farklı medyalara uyarlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çok sayıda yazar, akım ve yapıt hakkında bilgi sahibi olurlar.
PÇ-2
edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamları tanımlarlar.
PÇ-3
edebi metinleri okumak, incelemek ve değerlendirmek için gerekli becerileri kazanırlar.
PÇ-4
mecazi dil/söz sanatları ve retorik öğelerini tanır, anlar ve yorumlarlar.
PÇ-5
temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlar, birbirinden ayırt eder ve değerlendirirler.
PÇ-6
dile, edebiyata ve/veya kültüre ilişkin temel terim ve kavramları hatırlar ve tanımlarlar.
PÇ-7
farklı toplumsal ve kültürel bağlamların anlamı nasıl etkilediğini fark ederler.
PÇ-8
anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkında olduklarını gösterirler.
PÇ-9
İngilizce’deki farklı yapıları ve farklı söylemlerin işlevlerini tanırlar.
PÇ-10
çeşitli alanlarda düşüncelerini aktarırken ve her türlü yazılı ve/veya sözlü ifadede ve iletişimlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-11
edebi ve diğer metin türlerinin okunmasında; betimlenmesi, incelenmesi ve yorumlanmasında eleştirel beceriler ortaya koyarlar.
PÇ-12
bir tez ileri sürerken mantıklı düşünme, eleştirel akıl yürütme ve retorik becerilerinden etkili bir şekilde yararlanırlar.
PÇ-13
kaynak bulma, eleme ,düzenleme ve bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini kullanırlar.
PÇ-14
sunumların, yazılı ödev ve projelerin planlanması, hazırlanması ve düzeltilmesi süreçlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-15
edebi, eleştirel ve kültürel metinlerde ortaya çıkan felsefi ve etik sorunlar üzerinde düşünürler.