Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
İngiliz Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Söylem Çözümlemesi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ENL0526 Söylem Çözümlemesi 3/0/0 SA İngilizce 5
Dersin Amacı
The objective of this course is to familiarize students with discourse analysis as a means to understand written and spoken discourse. The course will make references to the linguistic structure and the organization of discourse by examining their social dimensions of written and spoken discourse. The basic theoretical knowledge and the empirical tools of some of the most relevant approaches to the analysis of discourse will be examined. 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğretim Üyesi Nilüfer Şener
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 15:00- 18:00- hibrit- 3B-11-13-15
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 14:00-15:00, CATS
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Konferans, sınıf içi tartışmalar ve anlatım
Temel Kaynaklar -Angermuller, J., Dominique Maingueneau and Ruth Wodak, (Eds.) (2014). The Discourse Studies Reader. Main Currents in Theory and Analysis. Amsterdam: John Benjamins.

Brown G. and G. Yule. (1983). Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University. Press.

Gee, P.J. (2011). An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method, New York, NY : Routledge.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Derse giriş Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
2. Hafta Söylem çözümlemesinin prensipleri Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
3. Hafta Söylemin dilbilimsel yapısı Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
4. Hafta Söylem çözümlemesi, sesbilimsel özellikler ve söz dağarcığı Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
5. Hafta Duruma özgü anlam ve kültürel modeller Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
6. Hafta Söylem imleyiciler ve işlevleri Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
7. Hafta Duruma özgü anlam ve kültürel modeller Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
8. Hafta Sınav Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
9. Hafta Dili kullanarak yaptıklarımız-- toplumsal cinsiyet Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
10. Hafta Dili kullanarak yaptıklarımız-- kibarlık Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
11. Hafta Eleştirel söylem çözümlemesi Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
12. Hafta Eleştirel söylem çözümlemesi Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
13. Hafta Eleştirel söylem çözümlemesi Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
14. Hafta Örnek analiz-- sunumlar Okumalar, alıştırmalar, yazılı ödev ve sınıf içi tartışmalar
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 20
Derse Devam / Katılım 10 10
Final 1 40


ÖÇ-1Söylem çözümlemesi çalışma alanını tanımlar.
ÖÇ-2Söylemin dilsel yapısını tarif eder.
ÖÇ-3Metin ve bağlam arasındaki ilişkiyi tartışır.
ÖÇ-4Sözlü ve yazılı metinlerde bağıntı ve tutarlılığın rolünü gösterir.
ÖÇ-5Yazılı ve sözlü metinlerin yakın ve geniş ölçekli yapılarını çözümler.
ÖÇ-6Söylem çözümlemesi kuramlarını tanır.
ÖÇ-7Politik ve Medya söylemleri yoluyla oluşturulan ideolojileri saptar.
Program Çıktıları
PÇ-1edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çok sayıda yazar, akım ve yapıt hakkında bilgi sahibi olurlar.
PÇ-2edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamları tanımlarlar.
PÇ-3edebi metinleri okumak, incelemek ve değerlendirmek için gerekli becerileri kazanırlar.
PÇ-4mecazi dil/söz sanatları ve retorik öğelerini tanır, anlar ve yorumlarlar.
PÇ-5temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlar, birbirinden ayırt eder ve değerlendirirler.
PÇ-6dile, edebiyata ve/veya kültüre ilişkin temel terim ve kavramları hatırlar ve tanımlarlar.
PÇ-7farklı toplumsal ve kültürel bağlamların anlamı nasıl etkilediğini fark ederler.
PÇ-8anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkında olduklarını gösterirler.
PÇ-9İngilizce’deki farklı yapıları ve farklı söylemlerin işlevlerini tanırlar.
PÇ-10çeşitli alanlarda düşüncelerini aktarırken ve her türlü yazılı ve/veya sözlü ifadede ve iletişimlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-11edebi ve diğer metin türlerinin okunmasında; betimlenmesi, incelenmesi ve yorumlanmasında eleştirel beceriler ortaya koyarlar.
PÇ-12bir tez ileri sürerken mantıklı düşünme, eleştirel akıl yürütme ve retorik becerilerinden etkili bir şekilde yararlanırlar.
PÇ-13kaynak bulma, eleme ,düzenleme ve bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini kullanırlar.
PÇ-14sunumların, yazılı ödev ve projelerin planlanması, hazırlanması ve düzeltilmesi süreçlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-15edebi, eleştirel ve kültürel metinlerde ortaya çıkan felsefi ve etik sorunlar üzerinde düşünürler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5               
ÖÇ 6               
ÖÇ 7