Tarihsel bir perspektif ile Batı felsefesinin temel kavramları ve problemlerini temel metinler ışığında düşünmek, tartışmak ve bu kavramlar ve sorunlar odağında edebiyatı yeniden düşünmek. Felsefenin önerileri ile edebiyatın kavramsallaştırdığı sorunları karşılıklı olarak tartışmak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Didem Nur Güngören Erol
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
A History of Western Philosophy, Bertrand Russell, A New History of Western Philosophy, A. Kenny.
Diğer Kaynaklar
-Odysseia, Decameron, Gargantua, Don Quixote, Robinson Crusoe ve Goethe, Proust gibi yazarlardan seçilecek metinler, aşağıdaki temel felsefi metinlerden bölümler ile karşılaştırmalı olarak okunacaktır:
Principles of Philosophy, Descartes, Critique of Pure Raison, I. Kant, Aesthetics, G.W.F. Hegel,The World as Will an Representation, A. Schopenhauer, Theory of the Novel, G. Lukacs,Dialectic of Enlightment, T.W. Adorno-M. Horkheimer, Phenomenology and the Crisis of Philosophy, E. Husserl, Matter and Memory, H. Bergson, Phenomenology of Perception, M. Merleau-Ponty,Being and Time, M. Heidegger, The Origin of Work of Art, M. Heidegger, Being and Nothingness, J.P. Sartre, The Order of Things, M. Foucault, Of Grammatology, J. Derrida.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş dersi
Sözlü anlatım, tartışma
2. Hafta
Temel felsefi problemler üzerine: Felsefenin doğuşu, Antikçağ Felsefesi ve edebiyatın ilk örnekleri
Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta
Temel felsefi problemler ve yaklaşımlar: Ortaçağ ve Rönesans felsefesi-Tanrı’nın gözü vs. insanın gözü ve edebiyat
Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta
Erken modernlik ve Aydınlanma Çağı: İnsan ve “akıl” merkezli bir felsefe ve edebiyattaki izdüşümleri
Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta
Modern felsefenin doğuşu: Kant ve Hegel ve edebi dönüşümler çağı
Sözlü anlatım, tartışma
6. Hafta
Alman İdealizmi ve Alman Romantizmi ve edebiyat: Schiller, Nietzsche ve Schopenhauer
Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta
Marksizm ve edebiyat: Marx’tan Lukacs’a ve Frankfurt Okulu’na
Sözlü anlatım, tartışma
8. Hafta
Vize Sınavları Haftası
9. Hafta
Fenomenolojinin idealizme itirazı: Heidegger ve Husserl: Aşkın dünyadan duyulur dünyaya doğru
Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta
Bergson ve Merleau-Ponty: Zaman, Hafıza ve Beden kavramları arasında çağdaş felsefeye giriş
Sözlü anlatım, tartışma
11. Hafta
Sartre, varoluşçuluk ve “angaje edebiyat”: Edebiyatın toplumsal ve felsefi bir misyonu var mı?
Sözlü anlatım, tartışma
12. Hafta
Çağdaş Felsefenin önerdiği çıkış yolları: Dil ve nesne arasında edebi eylem
Sözlü anlatım, tartışma
13. Hafta
Çağdaş Felsefenin kapadığı çıkış yolları: Yapısalcılık vs. post yapısalcılık: özgür bir düşünce, özgür bir edebiyat mümkün mü?
Sözlü anlatım, tartışma
14. Hafta
Kapanış dersi: Tartışma: Edebiyat felsefeyi önceler mi? /Edebiyat nasıl düşünür?
Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Sınavları Haftası
16. Hafta
Final Sınavları Haftası
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Derse Devam / Katılım
90
15
Final
1
50
ÖÇ-1
Batı felsefesinin kavramsal hale getirdiği benlik, özne, nesne, doğa, bilgi, aşkınlık, özgürlük gibi temel kavramları, bu kavramlara ait sorunları ve bu kavram ve sorunlara farklı yaklaşımların tarih boyunca felsefi akımlar etrafında felsefeciler tarafından neden ve nasıl üretildiğini öğrenir.
ÖÇ-2
Batı felsefesinin temel metinlerini derin bir kavrayış geliştirerek okumayı öğrenir.
ÖÇ-3
Batı felsefesinin edebiyatla olan ilişkisi hakkında, felsefenin önerdiği kavramlar ve sorunlar ışığında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4
Edebiyatın biçimi, temaları ve tarihsel gelişiminin felsefi dönüşümlerden nasıl etkilendiği ve edebiyatın konularına nasıl yerleştiği hakkında derinden bir kavrayış geliştirir.
ÖÇ-5
Edebiyatın ele aldığı felsefi sorunlar üzerine ve felsefe bu sorunları kavramsallaştırmadan önce edebiyatın onları ele almasının mümkün olup olmadığı hakkında tartışma yürütür.
Program Çıktıları
PÇ-1
edebiyat tarihinin farklı dönemlerinden çok sayıda yazar, akım ve yapıt hakkında bilgi sahibi olurlar.
PÇ-2
edebiyat yapıtlarının yazıldığı ve okunduğu dönemlerdeki entelektüel, toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamları tanımlarlar.
PÇ-3
edebi metinleri okumak, incelemek ve değerlendirmek için gerekli becerileri kazanırlar.
PÇ-4
mecazi dil/söz sanatları ve retorik öğelerini tanır, anlar ve yorumlarlar.
PÇ-5
temel edebiyat türlerinin belirleyici özelliklerini tanımlar, birbirinden ayırt eder ve değerlendirirler.
PÇ-6
dile, edebiyata ve/veya kültüre ilişkin temel terim ve kavramları hatırlar ve tanımlarlar.
PÇ-7
farklı toplumsal ve kültürel bağlamların anlamı nasıl etkilediğini fark ederler.
PÇ-8
anlamın oluşmasında dilin oynadığı temel rolün farkında olduklarını gösterirler.
PÇ-9
İngilizce’deki farklı yapıları ve farklı söylemlerin işlevlerini tanırlar.
PÇ-10
çeşitli alanlarda düşüncelerini aktarırken ve her türlü yazılı ve/veya sözlü ifadede ve iletişimlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-11
edebi ve diğer metin türlerinin okunmasında; betimlenmesi, incelenmesi ve yorumlanmasında eleştirel beceriler ortaya koyarlar.
PÇ-12
bir tez ileri sürerken mantıklı düşünme, eleştirel akıl yürütme ve retorik becerilerinden etkili bir şekilde yararlanırlar.
PÇ-13
kaynak bulma, eleme ,düzenleme ve bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini kullanırlar.
PÇ-14
sunumların, yazılı ödev ve projelerin planlanması, hazırlanması ve düzeltilmesi süreçlerinde yetkinlik gösterirler.
PÇ-15
edebi, eleştirel ve kültürel metinlerde ortaya çıkan felsefi ve etik sorunlar üzerinde düşünürler.