Öğrencinin bilimin düşünsel yapısını, bilimsel kuramların yapı ve işlevini sorgulamayı öğrenmesi; bilim tarihi ve bilim felsefesinin birlikteliğinin öğrenciye entelektüel kazanımlar sağlaması
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
Bilim Felsefesi I dersinin başarı ile tamamlanmış olması bu dersin başarısında katkı sağlayacaktır.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Cengiz ÇAKMAK
Asistanlar
YOK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 11.00-13.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 09.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Önemli bilim felsefesi ve bilim tarihi metinlerini okumak; bilim felsefesinin önemli kaynaklarını tartışmak.
Temel Kaynaklar
"Bilimsel Felsefenin Doğuşu", Yazan: Hans Reichenbach, Çeviren Cemal Yıldırım.
"Bilimsel Devrimlerin Yapısı", Yazan: Thomas Samuel Kuhn, Çeviren: Nilüfer Kuyaş.
"Fizikte Felsefi Kavramlar Cilt: 1-2", Yazan: James T. Cushing, Çeviren: B. Özgür Sarıoğlu.
"Bilim Tarihi", Yazan: Colin A. Ronan, Çevirenler: Ekmeleddin İhsanoğlu-Feza Günergun.
Diğer Kaynaklar
"bilim Tarihi", Yazan: Cemal Yıldırım.
Bilim Felsefesi", Yazan: Cemal Yıldırım.
"Matematiksel Düşünme", Yazan: Cemal Yıldırım.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Felsefeye Genel Bakış
Anlatım, tartışma
2. Hafta
Bilim felsefesi ve bilim tarihinde temel kavramlara kısa bir bakış
Anlatım, tartışma
3. Hafta
Bilim Felsefesi ve Bilimsel Felsefe arasındaki fark
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Bilim felsefesi ve bilim tarihi tersleri gerekli midir?
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Bilimin anlamı ve kapsamı
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Bilim, ortak duyu, din ve felsefe
Anlatım, tartışma
7. Hafta
Bilimsel ve biçimsel (formel) disiplinler
Anlatım, tartışma
8. Hafta
Soyut düşünüş, düşünüş disiplini, stratejik
düşünüş, özgürlük kavramlarının felsefe açısından önemi
Anlatım, tartışma
9. Hafta
Ara Sınav I
10. Hafta
Bilimde evrim-devrim tartışması ve T. S. Kuhn' nun
bilim felsefesi anlayışı
Anlatım, tartışma
11. Hafta
Newton, Lavoisier, Moseley; Newton, Maxwell, Einstein üçgenindeki bilimsel gelişimi Thomas Kunn'un bilim felsefesi anlayışı içinde nasıl ele alabiliriz?
Anlatım, tartışma
12. Hafta
Sanayi Devrimine gidilen süreç ve Sanayi Devrimi.
Anlatım, tartışma
13. Hafta
III. Sanayi Devrimi ve yeni kavramlar; kültürün değişen niteliği; bilim-teknoloji sarmalının değişen yüzü
Anlatım, tartışma
14. Hafta
Dönem boyunca yapılan derslere genel bir bakış
Anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
İlk çağ doğa filozoflarının doğa hakkındaki görüşlerini anlar ve yorumlar.
ÖÇ-2
Sokrates'in bilgeliğini, savunması ile bağlantılı olarak anlar ve yorumlar.
ÖÇ-3
Bilgi üzerine Soktares ve Softislerin görüşlerini anlar, yorumlar ve farkları arasında karşılaştırmalar yapar.
ÖÇ-4
Dil, düşünme ve bilgi inanışları arasındaki bağlantıları anlar ve kendi ön kabullerini farkedecek şekilde yorumlar, karşılaştırır ve eleştirir.
ÖÇ-5
Dille düşünmenin temelindeki kurallar ve olguları anlamanın ışığında kendi bilgi inanışlarının temellerini sorgular, tartışır ve yorumlar.
ÖÇ-6
Dilin uzlaşımsal kuralları ile mantık arasındaki bağlantı kendi düşünmesinin mantığını anlama doğrultusunda yorumlar, karşılaştırır ve tartışır.
ÖÇ-7
Çağdaş bilgi felsefesinin paradigmalarını anlamanın ışığında kendi bilgi inanışlarının paradigmalarını sorgular, karşılaştırır ve yorumlar.
ÖÇ-8
Dekartçılığının bilgi, düşünme ve gerçeklik yorumu karşısında çağdaş bilgi felsefesinin Dekartçılığa yönelttiği eleştirinin ışığında öğrenci kendi bilgi, düşünme ve gerçeklik yorumunu sorgular, karşılaştırır ve yeniden yorumlar.
ÖÇ-9
Kültür değerlerinin felsefi bilgelik perspektifinden yorumu ışığında kendi kültür değerlerinin temellerini sorgular ve yeniden yorumlar.
ÖÇ-10
İdeolojik zihniyetlerin felsefi farkındalık perspektifinden çözümlenmesinin insana sunduğu olanaklar ışığında kendi ideolojik zihniyet yapılanmalarını farkedecek şekilde sorgular, değerlendirir, eleştirir ve yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-2
Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-3
Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarındaki problemleri saptar, tanımlar, analiz eder; araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-4
Matematik disiplinine sahip olarak, bilgisayarın işleyiş mantığını anlar ve hesaba dayalı düşünme yeteneği kazanır.
PÇ-5
Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında karşılaşılan problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak etkin bir biçimde çalışır.
PÇ-6
En az bir yabancı dil bilgisine ve Türkçe, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
PÇ-7
Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
PÇ-8
Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.
PÇ-9
Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahiptir.
PÇ-10
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
PÇ-11
Alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini toplum yararına kullanır.