Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Matematik ve Bilgisayar Bilimleri
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Veritabanı Yönetim Sistemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MB0021 5 Veritabanı Yönetim Sistemleri 2/2/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Öğrencilere, gündelik yaşamın pek çok alanında rastlayabilecekleri birbiriyle ilişkili veri gruplarının bilgisayar ortamında saklanması ve etkin yönetimi için veri modelleme, mantıksal tasarım kavramlarını ve veriyi yönetmelerine olanak sağlayan SQL sorgu dilini öğretmek ve kullanımı yaygın ilişkisel veritabanı yönetim sistemlerinden olan Microsoft Access ve Microsoft SQL Server ile veritabanı uygulamaları geliştirebilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Temel programlama bilgisi ve kaynakları takip edebilme açısından temel düzeyde ingilizce bilgisi gerekli ve yeterlidir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Levent CUHACI
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 13:00-14:45 Pazartesi 15:00-16:45
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 13:00-15:00 İKÜ-CATS üzerinden
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Konu anlatımı

- Görsel sunum

- Yaygın kullanımı olan veritabanı yönetim sistemleri üzerinde uygulama
Temel Kaynaklar - Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe, Fundamentals of Database Systems, 5th ed., Pearson Education, Inc, Boston, MA, 2007.

 - Richard T. Watson, Data Management : Databases and Organizations, 5th ed., John Wiley & Sons, Inc,  2006.
Diğer Kaynaklar - J.G.Hughes, Object-Oriented Databases, Prentice Hall International (UK) Ltd, University Press, Cambridge, 1991.

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Veri ve Bilgi Kavramları Sözlü anlatım
2. Hafta Veritabanı Yönetim Sistemleri ve Tarihsel Gelişimi Sözlü anlatım, görsel sunum
3. Hafta Veri Modelleme, Varlık-İlişki Modeli Sözlü anlatım, uygulama
4. Hafta İlişkisel Veri Modeli ve İlişkisel Veritabanı Kısıtları Sözlü anlatım, uygulama
5. Hafta Varlıklar Arası İlişkiler : 1-1, 1-N, N-M Türü İlişkiler Sözlü anlatım, uygulama
6. Hafta Mantıksal Tasarım Sözlü anlatım, uygulama
7. Hafta SQL (DDL) – Veri Tanımlama Dili Sözlü anlatım, uygulama
8. Hafta Ara Sınav I Sınav
9. Hafta SQL (DML) – Veri İşleme Dili Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta Gelişmiş SQL : Kompleks Sorgular Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta Veritabanı Normalizasyonu ve Normal Formlar Sözlü anlatım
12. Hafta Ara Sınav II Sınav
13. Hafta Nesne Yönelimli Veritabanları Sözlü anlatım
14. Hafta Uygulama Programlarından Veritabanı Bağlantısı Uygulama
15. Hafta Final Haftası Sınav
16. Hafta Final Haftası Sınav
17. Hafta Final Haftası Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Verilerin saklanması ve yönetimi konusunda daha önce öğrenmiş olduğu klasik dosya kullanımını hatırlar ve dosyalama sistemin yetersizliklerinin farkına varır.
ÖÇ-2Gerçek yaşamın farklı alanlarında karşılaşabileceği verilerin saklanması ve yönetimi konusundaki gereksinimleri analiz eder.
ÖÇ-3Veri modellemeyi ve mantıksal tasarım yapmayı bilir.
ÖÇ-4Yaygın kullanımı olan ilişkisel veritabanı yönetim sistemlerinin temel özelliklerini bilir.
ÖÇ-5SQL komutlarını kullanarak veritabanında yapısal düzenlemeler yapar, veri ekler, veri siler, veriyi düzeltir ve karmaşık sorgular tasarlar.
ÖÇ-6Normalizasyon sürecinin aşamalarını ve normal formları kullanarak yukarıdan-aşağıya yaklaşım tarzı ile yüksek kalitede veritabanı tasarlar.
ÖÇ-7Güncel programlama dilleri üzerinden veritabanı bağlantısı kurarak veriyi yönetir.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-2Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-3Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarındaki problemleri saptar, tanımlar, analiz eder; araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-4Matematik disiplinine sahip olarak, bilgisayarın işleyiş mantığını anlar ve hesaba dayalı düşünme yeteneği kazanır.
PÇ-5Matematik veya bilgisayar bilimleri alanlarında karşılaşılan problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak etkin bir biçimde çalışır.
PÇ-6En az bir yabancı dil bilgisine ve Türkçe, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
PÇ-7Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
PÇ-8Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.
PÇ-9Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahiptir.
PÇ-10Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
PÇ-11Alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini toplum yararına kullanır.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7